Jump to content

Oppsummering av båtsesongen 2021

lurvetass

Recommended Posts

Hulda skrev for 2 timer siden:

Konfirmanten hilser dere begge!

Hulda har egentlig ikke startet båtsesongen 2021 enda. Vet ikke, så langt, hvor dette året har blitt av.

Sesongen er definitivt over. Jeg sitter nå i båten som kom på land for 1 time siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Da har du nok muligheten til å slå min rekord fra 2016 på 123 døgn (temmelig nøyaktig 1/3 av et år).

Det begynner å bli kaldt nå, så jeg er litt usikker på akkurat det! :giggle: Men overnatting nummer 120 kommer i helgen. Dog usikker på om det blir på Sætre eller Borgen. Gjestehavna i Sætre er stengt, men kanskje jeg kan ligge hos båtforeningen. Skal på konsert lørdag kveld og overnatte i båten.

Oppsummeringen blir fra hukommelsen, men sånn ca:

130 motortimer

35-40 overnattinger

Over 1100NM (925NM da sommerferieturen var over, så kom høstens turer...)

Forbruk: Det er vel best å ikke publisere, i tilfelle admiralen skulle finne på å lese her. :giggle: Men verdt hver krone!

Lars H. skrev for 1 time siden:

Sesongen er definitivt over. Jeg sitter nå i båten som kom på land for 1 time siden.

Huff. Her rugger Hulda i vindkastene. I dag har jeg montert søkelys så jeg kan komme inn i havnen når det er mørkt. Zoom inn, så kommer det frem et lite lys på hver side av det sterke. De svake er 9 inch halogen.

20211022_155940.jpg.a6cd02978dca8d485e263657b7c61cb9.jpg

Her er Trudelutt kommet opp av vannet, klar for spyling, men totalt kanskje en liten håndfull med rur og ingenting på propellen.

son_opptak_spyling_2021.jpg.ea56e1f572b2c3b92cba609bc1ff7e1d.jpg

rur_2021.jpg.87095ef3c68d90b281a4f0985323973c.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt U-POL Acid #8 Etch Primer.  Bunnstoffet er to strøk SeaJet 033 selvpolerende (som på resten av båten). Og så bruker jeg ikke sink på propellen/akslingen. Sink fremmer groing.

acid8.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Ny rekord i antall overnattinger på tur, 92.

Overnattinger for anker, 69. Også rekord.

Overnattinger i båten, 126 og langt i fra rekord, men sesongen er ikke slutt.

1649 nautiske mil ble tilbakelagt.

Vel 400 liter diesel gikk med til motorene.

Varmerene tok nok over 100 liter, men her har jeg ikke god nok oversikt.

Det skal bli veldig bra vær for at det blir noen flere turer, motorene er konservert med frostvæske.

Redigert av TF (see edit history)

Byttet ut 18foteren med 31ft i mars...

Ca 600nm (inkl. henting)

1100liter fuel forbrukt

Ca 20 overnattinger (de fleste av disse i uthavn, 14 i strekk fra Bergen til Haugesund og opp til Gulen før fedje og hjem igjen)

En del dagsturer rundt Costa del so(l)tra har det også blitt.

Godt fornøyd med sesongen, synes kanskje fuelforbruket er litt høyt (2-2,4l/nm i marsj fart 17-18kn/3000rpm). 

Har normalt båten på sjø hele året, men har planer om litt pussing på det 40år gamle skroget i vinter så nå er hun på land.

Redigert av `Laffen (see edit history)

Sesongen er jo ikke helt over ennå, men så langt ser loggen slik ut:

Motortimer: 97

Utseilt dist: 866Nm

Forbruk: 2800 liter (3,2 l/Nm)

Overnattinger 67

Båten er en Saga 365 2013 mod. og brukes hele året. Avslutning på årets sesong blir SagaKlubben Hordalands årlige julemattreff i Strusshamn 19-21. november. Sesongstart tenker jeg blir i løpet av januar 22 om ikke vi får sprengkulde på vestlandet da. Med to planlagte turer til Bergensområdet, ser det ut til at sesongen ender ut på et normalt snitt på ca.1000Nm utseilt og 110 motortimer. Overnattinger pleier å ligge mellom 60 og 80 i året.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Min sesong:

Cranchi Mediterranee 50

Startet sesong i slutten av mars og båten ble tatt opp 25 okt.

64 overnattinger, 23 i hovedferien.

Overkant av 4000l diesel (noen hundre liter på dieselvarmere og generator)

Underkant av 100timer på motorer.

Båt og mannskap har vært i Gøteborg på østsiden av fjorden og Tvedestrand på vestsiden

Høydepunkter, utenom selve ferien(som var helt fantastisk med tanke på været), var Svenner i max vær i juni og Syd-Koster i uvær i august ;) 

Byttet båt i starten av august, så båtsesongen dette året ble fordelt på to ulike båter. Sesongen er heller ikke slutt, da vi bruker båt hele året. 

Kort oppsummert så langt i 2021: 

Utseilt distanse: ca 900 nm

Overnattinger: 5

Dagsturer: 50

Forbruk: ikke regnet nøyaktig, men neppe mer enn 50 liter totalt. 

LAKA skrev for 4 timer siden:

Utseilt distanse: ca 900 nm

Overnattinger: 5

Dagsturer: 50

Forbruk: ikke regnet nøyaktig, men neppe mer enn 50 liter totalt. 

Ca. 1 liter per dagstur, eller ca. 0.06 l/nm må være innafor . .

Der må vi motorbåtfolk nok melde pass . . :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Ca. 1 liter per dagstur, eller ca. 0.06 l/nm må være innafor . .

Der må vi motorbåtfolk nok melde pass . . :smiley:

Bruker stort sett motor ut og inn av havn, og i de rette vindretninger så seiler vi til og fra havn også. Motoren bruker ca 0,25 liter per nautisk mil når vi først har den i gang, så det blir ikke så mye av det.

Første sesong med "ny" båt, stort sett alltid hatt mer eller mindre seilende prosjektbåt. Men i vår ryddet jeg bankkontoen godt, samarbeidet litt med baken og kjøpte en 2007 Dufour 425 Grand Large.

Endelig en sommer med båt hvor alt (dvs det meste) fungerer og en kan bruke tid på å seile i stedet for bare å mekke :giggle:

Enda to måneder igjen av sesongen, men foreløpig er fasiten:

- 57 netter og mange dagsturer

-1037 nautiske

-Diesel, vin, og ølforbruket har jeg ikke regnskap over :lol:

Jeg synes jeg har fått brukt båten mye iår, har ca 50 døgn ombord.

Brukt ca 300 liter diesel.

Ca 1250- kroner i havneavgift, har 5 døgn igjestehavn, resten uthavn.

Noe særlig billigere og bedre enn båtferie vet ikke jeg om, hadde jeg ikke kunnet dra ut med båten, hadde jeg ikke tatt ut ferie?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kom litt sent i gang, men 7 svært gode turer, hvorav 1 2-dagers med overnatting i telt på øya, ca 90l bensin og sannsynligvis nesten halve til på bilen. (Båten bor på henger) 

Det er ikke stort, men så pusser vi opp hytte, har hatt begravelse og fikk ikke bil som kan trekke før i midten av juli..

Men NESTE ÅR!! :p

Nå står Fjordfin i teltet med nyoppladet batteri, så jeg skal bare dekke til litt bedre og tjore teltet fast i hengeren så det ikke blåser avgårde.

I år var det omtrent heller ikke fisk å få, så hver makrell (fikk ikke annet) kostet vel ca 1500,-. Det var de jaggu verdt! 

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...