Jump to content

Hvilken melody ved firing av flagget kl 2100? 

PiperBill

Recommended Posts

Er det kun Flaggappell som gjelder eller spilles det bare når flagget heises kl 0800? Hvilken andre melodier er akseptabel å spille på instrument når flagget fires kl 2100? Må være noe som viser respekt og ærbødighet for det norske flagget. (Jeg er endelig blitt blitt norsk statsborger... Må begynne å oppfører meg ordentlig lol :-) 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Tja? Jeg var i HMKG Musikk og Drilltropp 1983 kontigent. Turnerte stort sett i den perioden rundt i Europa og i Norge med drill og musikk oppvisninger (samt konserter). På slottsvakter var det "Tappenstrek", spilte den uttalelige ganger på trompet.  Spiller fortsatt trompet, og vi startet storband i Garden som var vanlig på den tid, men vi eksisterer ennå. Så storbandet er snart 40 år (jeg spiller gitar i storbandet). Men altså, tappenstrek er riktig. Dog skal sies at flaggregler er for det offentlige, ikke for privatpersoner. Men den diskusjonen tar vi ikke her. Tappenstrek er forøvrig på naturtoner.

Dykker skrev 48 minutter siden:

Tja? Jeg var i HMKG Musikk og Drilltropp 1983 kontigent. Turnerte stort sett i den perioden rundt i Europa og i Norge med drill og musikk oppvisninger (samt konserter). På slottsvakter var det "Tappenstrek", spilte den uttalelige ganger på trompet.  Spiller fortsatt trompet, og vi startet storband i Garden som var vanlig på den tid, men vi eksisterer ennå. Så storbandet er snart 40 år (jeg spiller gitar i storbandet). Men altså, tappenstrek er riktig. Dog skal sies at flaggregler er for det offentlige, ikke for privatpersoner. Men den diskusjonen tar vi ikke her. Tappenstrek er forøvrig på naturtoner.

Er ikke Tappenstrek signal for ro i leiren? All respekt for for HMKG. Har spilt sammen med de flere ganger med Oslo Caledonian Pipeband. Også med kongen til stede :-) 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Eller som vi gjør i Marinen, slå glass (plinge i bjelle, forskjellige antall "glass" per 30 min. ett "glass" tilsvarer 30 min)

1 glass 00.30 ett slag
2 glass 01.00 ett dobbelslag
3 glass 01.30 ett dobbelslag og ett enkelt slag
4 glass 02.00 to dobbelslag
5 glass 02.30

to dobbelslag og ett enkelslag osv frem til klokka 04:00 før man starter på nytt med enkelt glass 08:30

8 glass

04:00

Så gjentas det hele døgnet rundt

Martine29 skrev 28 minutter siden:

Og så har vi alle "båteiere" som lar flagget henge og slenge døgnet rundt både når de ligger i båten og når båten er "parkert" i heimehavn.. Jeg gremmes. 

Nabobåten på hjemmehavna hadde flagget opp hele sesongen.. også når båten var tatt opp for vinteropplag. Tenkte jeg kunne spille flaggappel kl 2100 hvis det passer. Det tar bare ca 20 sekunder og er litt (bare litt) bedre en å berte med horn. Må bare “transcribe” notene og øver inn til “Great Highland Bagpipe 

Martine29 skrev for 1 time siden:

Og så har vi alle "båteiere" som lar flagget henge og slenge døgnet rundt både når de ligger i båten og når båten er "parkert" i heimehavn.. Jeg gremmes. 

Det MÅTTE jo komme.

Jeg er imot enhver form for flaggpoliti uten at det betyr manglende respekt for flagget. Jeg har vært i uthavn og opplevd å høre trompetfanfare ved firing av flagget. Det er jo bare festlig, og en hyggelig påminnelse for oss som lett glemmer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg glemte flagget i hjemmehavn som "ny".  Litt senere kom et klubbmedlem bort til meg

- Du, jeg så at antagelig glemte å ta inn flagget ditt på båten, jeg tok inn stanga og la det inn under kalesjen. Håper det var i orden?

... Det var det! (Slik kan det også gjøres) - Bare for meg å takke for hjelpen.

Nå har jeg snart satt opp en skikkelig flaggtang hjemme.  Den får vimpelflagg.

Gratulerer trådstarter med statsborgerskapet!

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Mizar skrev 2 minutter siden:

Jeg glemte flagget i hjemmehavn som "ny".  Litt senere kom et klubbmedlem bort til meg og så - Du, jeg så at antagelig glemte å ta inn flagget ditt på båten, jeg tok inn stanga og la det inn under kalesjen. Håper det var i orden?

... Det var det! (Slik kan det også gjøres) - Bare for meg å takke for hjelpen.

Det samme har skjedd meg. Bare med den forskjellen at jeg ikke var "helt ny". Får heller skylde på alderen.

Trompetfanfare er ellers OK og velkommen. Sure kommentarer, derimot . . . .

Og når vi først snakker om respekt for flagget. Ta ikke oss glemsomme båtfolk, men se heller på de friidrettsidrettsfolkene som kler på seg og misbruker det overdimensjonerte flagget etter målgang, tørker seg med det og sleper det etter seg på bakken.

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Det MÅTTE jo komme.

Selvsagt måtte det komme. Regner med du følger flaggreglene hvis du flagger heime for å hedre en slektnings begravelse. Har man flaggstang ombord og bruker flagg så skal man respektere flaggreglene. Ferdig diskutert. Og de av dere som bare leser innlegg kan komme med en kommentar. Ser det mye godt er de samme "gamlingene" meg inkludert som bidrar med "underholdningen" på dette eminente forum. 

Martine29 skrev 12 minutter siden:

Har man flaggstang ombord og bruker flagg så skal man respektere flaggreglene.

Med respekt å melde:

Jeg fraber meg å bli kommandert på den måten av andre med selvbestaltete regler og meninger. Det finnes meg bekjent INGEN flaggregler jeg som fritidsbåtbruker SKAL følge i Norge. Når jeg viser respekt for flagget er det fordi jeg velger det selv og på mine egne premisser. Dere andre får gjøre som dere vil . .

Og tilbake til tema:

Jeg ser frem til å høre PiperBill på trompet. Jeg tar gjerne en sånn hyggelig påminnelse i min glemsomhet . .

NilsPils skrev 57 minutter siden:

Og tilbake til tema:

Jeg ser frem til å høre PiperBill på trompet........

He he... :-) Da må du vente lenge tror jeg. Det er den skotske sekkepipe som er min "forte"... bokstavelig talt :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...