Knallipadden Startet 24.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2021 Jeg har brukt biltema sitt nye bunnstoff i flere år med godt resultat. Nytt i år var at biltema lanserte et mer miljøvennlig alternativ. Dette bunnstoffet var langt under par. Under 14 dager etter båten kom på sjøen begynte jeg å se groe. Jeg har skrapt båten med 3-4 ukers mellomrom mens den har lagt på sjøen. Slik ser den altså ut ca. en måned etter jeg skrapte den sist. Båten har lagt ute siden mars, og kom på land i går. Lengst under var båten helt hvit av rur. Jeg har brukt båten mye. Jeg vet at det er mye som er med å påvirke hvor mye det gror, og at et bunnstoff som fungerer bra i en del av landet gjerne ikke fungerer like godt et annet sted. Det var imidlertid nesten 30 båter som ble tatt opp i går med ulike bunnstoff, og min var den som hadde grodd desidert mest. Båten min ble den store snakkisen. Hvilke bunnstoff syns folk er best i 2021? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Jeg har brukt bunnstoff fra Biltema i mange år og har alltid vært fornøyd. Dette er veldig dårlig reklame for Biltema om ikke bunnstoffet nå fungerer lengre. Men hadde dette vært min båt, så hadde jeg reist til Biltema og krevd pengene tilbake, og jeg håper flere som har samme erfaring gjør det samme, slik at Biltema forstår at produktet dei selger er søppel. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Vi bruker Seajet 033, som fungerer helt supert her. Det kommer noe grønt "gress" på hekken, fjernes med to drag med kosten, ellers tilnærmet ingenting. Bunnsmører hvert 3. år, flikker ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 (redigert) Jeg la på nytt bunnstoff fra Biltema i vår på min GH14. Dette var hardt bunnstoff, blåfarget. På grunn av ferietid, og en båt som ikke er selvlensende var den på fjorden fra tidlig juli og ut september. Litt kort sesong mao. Båten var jevnlig i bruk, hele tiden den lå på sjøen. Da vi tok opp båten så den 3 ganger verre ut enn på bildet til TS. En god runde med høytrykksspyleren gjorde susen, men jeg har aldri sett båten så gjengrodd under etter endt sesong som i år. Redigert 24.Oktober.2021 av Pitbullo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Jeg har brukt Jotuns noen år, men i år ble det Hempel sitt. Det var mye tynnslitt, så hele bunnen fikk ett tynt strøk etter flekking der det var bart. Etter høytrykksspyling etter opptak var det som på bildet under, litt rur på metalldeler, ellers ingenting av noe (snøret rundt akselen kan vel ikke skyldes bunnstoff?) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 (redigert) Dersom dette er riktig regner jeg med at BT enten kommer på banen med erstatninger og noe bedre bunnstoff umiddelbart, eller er ute av markedet for godt når det gjelder bunnstoff . . Jeg har aldri brukt bunnstoffe fra BT på grunn av at de ikke leverer fargen jeg vil ha. På tresnekka bruker jeg vanlig Jotun mørkeblå. Det holder såpass bra at det stort sett holder å flekke hvert år. På motorbåten Saowanee bruker jeg Jotun Supreme og stoffer annet hvert år. Det gror litt. men ikke mer enn at det meste går av med høytrykkspyler. Redigert 24.Oktober.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 (redigert) Mort1 skrev 39 minutter siden: Vi bruker Seajet 033, som fungerer helt supert her. Det gjør jeg også, og har gjort det i mange år. Jeg flekker bare over hver vår. Til våren blir det nok ikke mer enn en halv literboks. Vi har båten i Son med en del brakkvann, men vi bruker båten mye. Iår sjøsetting 31. mars og opp 22. oktober. 3 måneder av denne tiden nedover svenskekysten. Det som sees av rur på bildet under var det eneste på hele båten, vel kanskje 10 rur til! Redigert 24.Oktober.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Biltema har en aktiv miljøprofil. I Strömstad kommer det opp båter på 45 fot som har borti et trillebårlass med groe etter 18 mnd. I sjøen. Dette er trolig bunnstoff Transportstyrelsen forlanger benyttet på båter i Østersjøen. Bildet etter en (1) cabin reiser. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Er det slikt de selger på Biltema kan en like godt male bunnen med Lady vannbasert interiørmaling. Har vel omtrent samme effekt som bunnstoff. Jeg ville helt klart klaget til Biltema og forlangt ordentlig bunnstoff eller pengene tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Ja, klag til Biltema...de pleier å behandle kundene godt er min erfaring.. Selv bruker jeg Maritim sitt bunnstoff...tror det er Seajet som produserer dette... Den tiden jeg hadde ansvar for båtopptakene i vår havn...ca 170 båter i havnen, spurte jeg nesten alltid hvilket stoff de forskjellige båteierne hadde brukt.. Som jeg kan huske fra den gang, var det Jotun som var desidert best... Men det er svindyrt.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Har ike BT operert med forskjellige typer, alt etter hvilket land det skulle selges i? Kan de da ha bomma å levert feil type til Norge? Ligger i ferskvann(elveutløb) så har ingen groe hos meg. Spyler båten når den er oppe. Å så holder det med en runde hvert 3 år. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Kan vel ikke klage på det? De selger stoffet de har lov til å selge. Tilpasset krav i Sverige. Men tar du med deg kvitteringen og båten til butikken, så kan du jo prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Når jeg ser på siden til BT så er det fremdeles flere typer. Noget anbefales til Norsk å Dansk farvann. Annet anbefales til områder med strenge miljøhensyn(Sikkert Sverige) Så lure da på hvilken type @Knallipadden har kjøpt. Link under til de som er i sortimentet hos BT nå https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/bunnstoff/ Ser jo at den lokale BT her i bygda har begge typer. så fort gjort å bomma om en ikke leser alt på boksen når en handler. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 SeaJet Dragon 028. Ikke et eneste skjell. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Har også brukt BT i flere år men i fjor fikk jeg så mye gror at jeg byttet til Jotun Nonstop Supreme. Dobbel så dyrt men skal vist holder i 2 sesonger. Ikke en eneste rurskjell på skroget da vi tok opp båten. Men det må sies at det er mange i nærområde (Skjebergkilen, Østfold) som fikk mye gror i fjor så om det var dårlig bunnstoff eller bare ekstrem mye vekst er ikke godt å si. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Tore B Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Jeg har brukt Seajet i mange år og det har fungert greit, men i år har det vært helt håpløst! Aldri sett maken til groe. Ligger i brakkvann om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Hvilken Seajet type brukte du? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Ser at unormalt mange båter her i Kristiansands området, hvor jeg har båt/opplagsplass ,har veldig mye rur under båten nå i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Jeg brukte Biltema sitt i år og har gress i vannlinja. Aldri sett før. Neste år blir det Jotun eller International sitt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Bruker Biltemas bunnstoff nesten hvert år. Flekker bare og har praktisk talt aldri groe annet enn på propell og ror, der det til gjengjeld gror MYE (ikke behandlet) Var det samme i år. En fender som fløt bundet fast ved siden av båten, var blitt til blåskjellfarm, så det gror godt ellers på plassen. Har kjøpt Maritim sin noen ganger. Virker som den er helt lik Biltemas. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Har brukt Biltema i 5 år og det har grodd mer og mer. I 2020 ble det virkelig ille og jeg hadde nok sjømat under båten til å starte restaurant. I år brukte jeg Jotun Nonstop og hadde 5 rur totalt. Ligger i Bunnefjorden med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Jeg smurte båten med Biltemas bunnstoff i fjor, og til tross for nokså sein sesongstart i begynnelsen av juni, var båten godt grodd lenge før jeg tok den opp i november. I år brukte jeg International ett eller annet, og til tross for at båten ble mindre brukt, var det nesten ikke groe på den da jeg tok den opp nylig. Så International var verd den vesentlig høyere prisen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Hard bunnstoff fra BT er uten biosider (dvs. kobberoksid og zinkoksid) mens deres kobberoksid basert har 10-25% kobberoksid og 10-25% zinkoksid. Ifølge sikkerhetsblad hos BT. Jotun nonstopp supreme har 25-50% kobberoksid og 10-25% zinkoksid. You get what you pay for :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Nortonis Havulk Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Om Biltema sitt er blitt dårlig fra i år, så er det vel ikke så mangen igjen i den prisklassen. Har sett litt mellom Jotun,Seajet , Maritim osv. Det ser ut som Maritim sitt eget bunnstoff er "rimeligst" da. Det går 3 liter på min båt, så det blir jo noen kroner ut av det. Hva erfaring har dere med Maritim sitt bunnstoff, er det noen som har bilder fra en båt etter ett års bruk ? Bonus hadde jo våre ikke for rask båt, helst motorbåt 6-12 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Lars H. skrev for 2 timer siden: Hvilken Seajet type brukte du? Det er 033. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.