Jump to content

Styr unna biltema sitt nye bunnstoff

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg ble fortalt at det var en endring i godkjent innhold i 2019/2020. Noe som førte til at Biltema ikke lenger kunne levere hvitt bunnstoff.

I forkant av 2019 brukte jeg Biltema med gode resultater. 

Kan se ut som det "nye" bunnstoffet til Biltema er mindre effektivt.

Usikker om "mye" krav også har ført til endringer i kvaliteten hos de andre produsentene.

PiperBill skrev 1 time siden:

Hard bunnstoff fra BT er uten biosider (dvs. kobberoksid og zinkoksid) mens deres kobberoksid basert har 10-25% kobberoksid og 10-25% zinkoksid. Ifølge sikkerhetsblad hos BT. Jotun nonstopp supreme har 25-50% kobberoksid og 10-25% zinkoksid.

Seajet 033 selvpolerende som jeg har brukt i årevis med meget godt resultat har 25 - 30% kobberoksid og 1 - 5% sinkoksid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Faxen skrev 45 minutter siden:

Jeg benyttet SeaJet 033 i de fleste år, før jeg skiftet til 038. Det virket ganske bra til jeg hadde i litt Round-up.

Da ble det bra.:easter:

Men Round-up`en får over disk er jo ikke bra lenger, blitt miljømerket den også.

Jeg er som @Tore B skuffet over SJ033 i år, hadde ekstremt med skjell på alt av metall, fullstendig tettpakket. Er det noe som er bedre å bruke på flaps, ror og flyndre?!

09 Sealine F37 - VP D4 260

Har god erfaring med Hempel hard racing.  Ingen groe de siste årene.  Til og med i år da båten har blitt veldig lite brukt! ingen groe, bare litt grønske i vannlinja.  Alltid litt blåskjell på motorbrakett, men dette går bort med høytrykkspyler. Noen år har det vært 1-5 rur langs kjølen, men disse er lett å kakke av med en trepinne umiddelbart etter opptak

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Litt merkelig dette. Jeg kjøpte Biltema bunnstoff for første gang i år. Var positivt overrasket over pris og ikke minst hvor lett det var å smøre på. Ble faktisk enda mer positivt overrasket da jeg tok opp båten nå i høst. Nesten ikke groe,, kun litt slim som gikk greit av med høytrykkspyler. Noe rur der hvor det var helligdager eller bunnstoffet hadde skallet av. Antar det er forskjellige typer, men jeg valgte utelukkende etter farge (sort). Husker ikke om det var noen spesiell benevnelse på boksen.

Rotax skrev On 25.10.2021 at 16.00:

Litt merkelig dette. Jeg kjøpte Biltema bunnstoff for første gang i år. Var positivt overrasket over pris

Båtmagasinet hadde en test av bunnstoff der Biltema var billigst pr liter men ble bortimot dyrest pr m2 da dekk evnen var dårligere enn de andre.
Kom vel ikke så bra ut av testen heller så derfor har ikke jeg kjøpt bunnstoff på BT.
Men mye vann har rent ut i havet siden den gang men jeg husker slike ting for godt.
Har ikke fylt enn dråpe drivstoff i fra Shell siden drivstoffet deres brente ventilene på bilmotoren min på slutten av åtti tallet.

Redigert av pipe (see edit history)
R.O skrev 35 minutter siden:

Jeg la Hempel på Jotun i denne våren, hadde mye mer ruskjell enn vanlig. Kan sikkert være tilfeldigheter, men det blir tilbake til Jotun for min del..

Har brukt Hempel Mille NCT i noen sesonger nå, og det har aldri vært noe antydning til groe eller rur under båten etter at den er kommet på land om høsten.

• 2 uker senere...

Har brukt Nonstopp fra Jotun i alle år, har ikke noe belegg for å si det er bedre eller dårligere enn andre, men var testvinner engang i nittenpilogbue, så har vært trofast siden ;) 

Kun 269kr på Jernia for en 0,75l, hvilket er vel billig i disse dager.

Har hatt minimalt med groe i alle år, så "never change a winning team"

Til BT sin unnskylding så har det vært veldig varmt i vannet i lange perioder i år(i allefall sør på), så har nok vært større sjangs for å "skille klinten fra hveten" når det kommer til kvalitetsforskjellene på bunnstoff.

Jeg har også god erfaring med seajet 033, men en sesong for et par år siden var det veldig mye groe. Kan det være slik at noen batcher/produksjoner har dårligere evne enn andre eller er det forhold/temperaturer i den spesifikke sesongen som gir slike utfall. Har forøvrig også notert samme erfaring på Biltema bunnstoff på jolla. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...