`Laffen Startet 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2021 (redigert) Har et VP DP-E drev som jeg nå har eid i en sesong... skiftet olje på det før jeg tok det i bruk i vår, oljen så bra ut da og ser forsåvidt bra ut nå. Ingen vann, litt mørknet (men gjennomsiktig) samt et tynt lag med partikler på magnet (fin fint støv, kjenner det ikke når man tar det mellom fingrene) Har ikke hatt feilslag på drevet (ca120 timer) bortsett fra sprengt eksosbelg på vei til vinteropplag og kavitasjonsskade på bakre propell (men det forstår jeg er normalt og jeg antar det skyldes for mye HK på alu prop B2/KAD44. Så her blir det investert i stål tror jeg) Har i utgangspunktet som tanke at en ikke reparer på ting som virker, men kjenner jo ikke historikken på drevet og lurer da på om det kan være lurt å åpne for å sjekke tilstand i detalj eller om drevet vil gi tydelig beskjed når det er nødvendig å åpne slik at det beste er å la et tett drev være sammenskrudd. Redigert 24.Oktober.2021 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 Har samme motor og drev som deg hvor vi måtte bytte drevet forrige vinter. Dette viste ingen tegn til at det var skadet. Giret veldig fint og ingen ulyder. Men når jeg tappet oljen var den helt sort og full av metall partikler. Mye partikler på magnet. Ingen ting hadde havarert men 1 lager (det mellom øvre og nedre del) var veldig skadet og begge drev settene hadde skader på tennene. Forteller dette ikke pga at du skal gjøre noe med ditt nå, men ting kan gå fort på disse. Var ingen tegn på at noe var galt ved oljeskift før det i vinter. Det er nokså enkelt å dele disse drevene og koster ikke mye i nye pakninger så jeg hadde kanskje vurdert å åpne det. Er det bare lageret så er det enkelt å billig å bytte. Verre hvis lageret halverer å tar med tannhjul. Sitér dette innlegget Link to post
maija27 Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 Jeg har stål C2 til salgs til gunstig pris om du er int. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 (redigert) Blir et sjansespill uansett men ‘if it works dont fix it’ er nok ofte en god filisofi så lenge ingenting unormalt observeres av lyd osv. Hvis drevet har veldig mange timer/ukjent antall timer og du er villig til å investere noen kroner i problemfri drift så er jo tida nå da, men jeg hadde ikke giddet å bare åpne det for å sjekke (med potensiale for lekkasjer, feil i evt shimsing osv) - da ville jeg heller gått for full overhaling hos Drevservice eller hva de nå heter. Mener at alle KAD fom 43 og oppover skal/skulle leveres originalt med stålpropell iht VP. Jeg importerte ny Falcon 26 med KAD43 fra Sverige på tidlig 2000-tall. Den kom med alupropeller. Klaget på dette med henvisning til VP og fikk tilsendt stål uten diskusjon. Så ville definitivt gått for stål, men pass på anoder. La merke til at korrosjon på drev økte betraktelig med stål vs alupropeller på tidligere båt der jeg byttet. Opprinnelig var tydeligvis propellene anoder da de ble kjeks ila få sesonger, med stålpropell kom det relativt raskt pittings på drevet. Redigert 24.Oktober.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Etter å ha vært gjennom et havari på DP-E uten forvarsel eller tegn til slitasje ved oljeskift, vil jeg anbefale å følge råd fra drevservice om gjennomgang hvert 5.år med nedplukking, sjekk av lager, klaringer, inngrep, kon etc. Dvs. hadde forvarsel på ca. 2 minutt med en svak myk skurrelyd i plan før nedre tannhjulssett kilte seg fullstendig, smadret pinjong og tok med seg lagerbaner, mellomaksel osv.. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 Jeg er i en lignende situasjon med et SX-M. Jeg har valgt å få dette servet nettopp fordi status og servicehistorikk er uklar. I mine øyne er det bedre å ta en sjekk nå og eventuelt utbedre feil og mangler fremfor å få en eller flere overraskelser neste sesong når jeg er på vannet. Ingen garantier for problemfri sesong selvsagt, men om det er noe åpenbart som må fikses nå så tar jeg den kostnaden. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.