Jump to content

Hva blir riktig propell til en Musling 430 med 50 hk Mercury 4-takter?

JohBor

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg en Musling 430 som jeg skal montere en Mercury 50 Hk 4-takt (2014 modell) til våren.
Jeg har ikke kjørt båten med denne motoren, så har ikke noe info om turtall og fart å komme med.

Jeg er ikke ute etter høyest mulig toppfart, men en god allround propell som skyver båten lett opp i plan men fortsatt kan levere en hyggelig toppfart.
Er det noen her som har tips å komme med til propell som vil fungere bra på denne båt og motor kombinasjonen?

Hvis dette er riktig motorinfo (6000rpm max / 1.83:1 utveksling), så vil farten du oppnår bestemme propellstørrelse. Kjenner ikke båten/motoren, men ser ut til at 14" stigning vil passe fart under sånn ca. 35 knop og 15" stigning hvis farten bikker 35 knop. Da tenker jeg slip% på mellom 7-10%. En vanlig Mercury BlackMax alupropell vil sikkert fungere helt greit og allround. 3x10 1/4x14 eller 3x10 1/8x15.

enig med Solseng her.   Tror jeg ville prøvd 14" først

En kompis hadde 50 4T på en wesling 16, den var ganske kvikk opp i plan med 12" propell, men han merka det fortere om det ble mer last i båten enn med 2T på hekken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...