Jump to content

Dine kriterier for valg av utstyrsbutikk

El barco de Sol

Recommended Posts

De største båtutstyrsleverandører tilbyr netthandel. Hvordan shopper båtfolket? Er det kun pris som gjelder?  Betydning av service. Velger du annet enn billigste leverandør på grunn av service og hyggelig betjening?  Personlig velger jeg handel der jeg får god service,selv om prisen er høyere?

Service, kompetanse, kundeservice og lokal forankring er viktig, men sjekker alltid pris på nett først.

Som regel skiller det lite, eller ingenting.

Hvis jeg nevner i aktuell båtsjappe, at de ligger for høyt i pris, er det ofte at de gir ekstra rabatt for å matche.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ida Marie III skrev 16 minutter siden:

Har de senere år handlet utelukkende oss Maritim..

Varierer sikkert fra by til by, men her i byen (Bergen) har de veldig god service, kunnskapsrik (vet hva de selger)

På nett kjøper jeg nesten ingenting... 

Veldig god service på nett. Rimelig frakt. Blir faktisk billigere å få sendt hjem enn å hente fra butikk!

I Tromsø er det begrenset hva som selges av utstyr for seiling. Derfor blir det nødvendigvis noe netthandel. Men såfremt det finnes i en lokal butikk, så betaler jeg gjerne noen kroner ekstra for å hjelpe butikken til å overleve. Det hender man trenger noe NÅ, da hjelper det ikke at man kan få det på nett.

Har alltid likt å handle i fysisk butikk, men ser at stadig flere produkter er bestillingsvarer.

Handler derfor mer og mer på nett.

Handlet tidligere en del på Maritim i Bergen.

Sjekket på nett at de hadde produktet i butikken, før jeg kjørte inn for å handle.

Det viste seg gang på gang, at dette ikke stemte.

Skal jeg være sikker på å få kjøpt alt jeg trenger til vårpussen, handler jeg derfor på nett.

Har i alle år handlet både lokalt og via nett, både fra norske og utenlandske nettbutikker. Men det hyggeligste og nyttigste er jo å diskutere produkter og løsninger i butikken til den lokale forhandleren. Flere ganger fått nyttige tips og anbefalinger. Og så er det inspirerende og kjekt å kunne vandre mellom utvalget i hyllene hos Navigare nede ved bryggekanten i Kristiansand.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg kjører forbi Bestmarin i Åsane til og fra jobb, så det er et naturlig valg for det meste jeg kjøper. De har ok priser på det meste. Ellers har jeg handlet en del VP service deler på nett fra Sverige og et par ganger hos Bjordal & Madsen. Kunnskap og service nivå er viktig, men ikke for enhver pris.

Mange båteiere som kjøper filter og deler av ymse kvaliteter på nettet og bestiller seg time på autorisert båtverksted for å ta jobben pga den evindelige tidsklemma og forventer å få garanti på jobben. Bedre at dette verkstedet kan tjene noen kroner på disse delene. Kanskje lettere å få hjelp av dem når noe skjer dagen før matrosen/admiralen skal mønstre på, tror nå jeg da. En ørliten dobbeltmoral å spore. Jo da, klar over at mange tar jobben selv men etterhvert blir det færre av oss. 

dobsen62 skrev for 9 timer siden:

Har alltid likt å handle i fysisk butikk, men ser at stadig flere produkter er bestillingsvarer.

Handler derfor mer og mer på nett.

Her må eg sei meg einig. Eg likar best fysiske butikker så lenge dei har ting på lager. Men eg syns mange butikker prøver litt for hardt å ha "alt".

Etter mi meining burde kjedene hatt to ulike heimesider for den sentrale nettbutikken og den lokale, fysiske butikken. 

Når butikker sel 10.000 produkter på nettsida si men kanskje berre lagerfører 3000 av dei i butikk, så skal ein ha tunga beint i munnen for å ikkje kaste bort tid og penger på unødvendige reiser berre for å få beskjeden "dette er bestillingsvare, kom tilbake om 4 dager".  Då føles reisen til den lokale butikken heilt meiningslaus. 

Kjøper mest i lokale butikker, og da mest Maritim for de er 15 minutter fra meg og jeg kan bestille ting på nettbutikken for henting i butikk.

Men dette er mine kriterier:

• Pris
  • Butikkens troverdighet og levedyktighet
  • Forventet hjelp/ behandling av reklamasjon dersom vare ikke holder mål
  • Leveringstid, spesielt hvis rett før eller i sommersesong.

Forventet hjelp er ikke så nøye ved kjøp av noe til kr 200, men når vi snakker 2000+ så er ettersalgsbehandling viktig for meg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Rolf skrev for 10 timer siden:

Har i alle år handlet både lokalt og via nett, både fra norske og utenlandske nettbutikker. Men det hyggeligste og nyttigste er jo å diskutere produkter og løsninger i butikken til den lokale forhandleren. Flere ganger fått nyttige tips og anbefalinger. Og så er det inspirerende og kjekt å kunne vandre mellom utvalget i hyllene hos Navigare nede ved bryggekanten i Kristiansand.

Jeg har vært tilbakeholdende med handel fra utlandet da jeg har negative erfaringer ved klage på feilvare. Det kan også hende i Norge. Men lite hyggelig å stå i butikk og krangle for å få erstatning for feilvare. For meg medfører det at jeg i ettertid velger en annen forhandler,selv om det blir dyrere.

Redigert av Lykken1 (see edit history)

"Båt" er jo så mangt, og de som jobber i båtbutikker kan jo ikke alt om alt. Det hender de kan svare på det jeg lurer på, men vanligvis finner jeg bedre svar ved å google, spørre på eminente forum som dette etc. Videre syns jeg det er mye enklere å kjøpe noe fra PC-en enn i en butikk, så jeg foretrekker netthandel. Da velger jeg nesten uten unntak norsk butikk, hovedsaklig fordi det er lettere å klage hvis noe viser seg å ikke være i orden. Dernest kommer pris, men er det relativt likt så velger jeg heller en liten/lokal butikk framfor en av kjedene.

For mange er det nok bedre å spørre en person i en butikk, og gjør man det så burde man også handle der.

For endel her så gjelder nok butikk uansett, noe som nok har en liten sammenheng med gjennomsnittsalderen her ;)

Jeg forbannet meg en gang på at jeg aldri mer skulle sette min fot hos Maritim Stavanger, og det løftet greide jeg å holde så lenge Best Marin butikken var her. Har måttet krype til korset for noen småting som hastet ett par ganger etter det.

Men de store båtpengene mine de får Seatronic ta seg av nå. På nett.  Godt utvalg, rask levering, veldig bra på reklamasjon. Skulle det skille noen hundrelapper mot Maritim en gang i blant så er ikke det nok for meg til å velge Maritim. 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...