Johnnyboy Startet 25.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2021 Hei! Ser det ikke anbefales å bruke lithiumbatterier som startbatteri. Har en 2015-modell Yamaha 130hk med et 75Ah bly-batteri. Tenkte bytte det med et 50Ah Lithiumbatteri da prisene nå er levelige. Hva er egentlig problemet? Lithiumbatteriet skal jo kunne levere 50A over litt tid, holder i søkk og kav for å fyre opp min 130hk. ? ref: https://www.batteributikken.com/products/ritar-lithium-batteri-12v-50ah-lifepo4?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2EiwAuYdMte_2wIcG-XSoLxtp1re0cQy_IuJ-I4GlsCH9BCXA3VTxY1ZWZ-e_RhoCtjoQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Problemet er at BMS (kontrollelektronikk) i lithiumbatteriet vil koble fra lasten dersom den trekker for mye strøm. Det er vel ingen universell sannhet at det ikke går, men at det generelt frarådes er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Smyg1 Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Hva er det som gjør at du ønsker lithium som startbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 50A er jo ingenting og er ikkje brukendes til startbatteri Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Et annet problem er at et 50Ah batteri vil lades opp ganske fort når du kjører motoren. Og når batteriet er fulladet, vil elektronikken i BMS koble fra dynamoen, og du ødelegger diodene pga manglende last på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Har du vurdert noe som dette? LITIUMBATTERI MARIN S80/DUAL (seasea.no) Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 lassepelle skrev 34 minutter siden: Har du vurdert noe som dette? LITIUMBATTERI MARIN S80/DUAL (seasea.no) 9000,- for startbatteri til en påhengsmotor? Jeg tror dere er gærne🤪 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 Johnnyboy skrev for 6 timer siden: Hva er egentlig problemet? Lithiumbatteriet skal jo kunne levere 50A over litt tid, holder i søkk og kav for å fyre opp min 130hk. ? Det egentlige problemet er att starteren din drar mer enn 50A. Så du får ikke startet motoren med dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2021 Om du ser i manualen til motoren din, bør det stå noe under temaet batteri/strøm som kalles CCA eller MCA (hhv cold cranking amps og marine cranking amps). Dette er tall som sier noe om hvor mye strøm motoren trenger for å starte. Du vil nok se at tallet er over 50A. Når du skal finne et passende startbatteri, så må du se på spesifikasjonene til batteriet og velge et som har CCA eller MCA lik eller høyere enn det som står i manualen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 26.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2021 Det er uansett risikabelt å kun ha et Lithiumbatteri med BMS tilkoplet dynamo. Når BMS i gitt tilfelle kopler fra er fort dioder i dynamo toast. Og starteren din trekker trolig mer enn 50A. Og Lithiumbatterier trives best når de ikke er fulladet, dvs klønete å drifte som startbatteri. Totalt sett en dårlig ide foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2021 50A er kontinuerlig last, ikke startstrøm. Ikke sikkert de oppgir startstrøm (MCA eller CCA) på slike batterier, og da er det jo et problem. Men ofte ligger den på 100-150A, noe som kan være tilstrekkelig til den vesle startmotoren på en middels stor påhengsmotor. Tilsvarer antagelig startmotoren på en middels stor bensinmotor i bil. Dette 100Ah LiFePo4 batteriet oppgis å kunne levere 200A i 30 sekunder, en typisk start tar vel vanligvis max. 2-3 sekunder. https://www.batteryequivalents.com/battle-born-100-ah-lifepo4-12-volt-deep-cycle-battery.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nordkapp16.5 Svart 27.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 i båt og bil fungerer batteriet som en kondensator ved at det glatter strømmen som kommer ut av likeretter-diodene. Fjerner du batteriet (litium må kobles ut når batteriet er fullt) blir ikke lenger strømmen glattet og du vil få veldig "skitten" strøm som ikke egner seg til annet enn lanterner og lyspærer. Dvs stereo, ekkolodd, navigasjonsutstyr etc kan slutte å virke og i verste fall bli ødelagt. Dette kan forsåvidt løses ved å koble på noen store kondensatorer i tillegg, men det enkleste er å holde seg til en type batteri som er egnet for jobben det skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2021 Del på Facebook Svart 3.November.2021 Vi vil nok alle høre både ganske kjapt, og rett fra produsentene, når de selv ser noe som helst mulighet for at deres LiFePo kan tjene inn mange 1000% mer omsetning ved å selge dem som dugelige for start, enn bare til alt annet enn det. Men når ikke en gang de gjør det, og dette nå siden ganske mange år allerede, finnes det nok grunn for at ingen bør teste sin egen "kunnskap" og særlig ikke anbefale dette til andre som har enda mindre peiling om det de holder på med. Og med ingen mener jeg .. ingen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.November.2021 Del på Facebook Svart 17.November.2021 Fantino skrev On 26.10.2021 at 16.16: Det er uansett risikabelt å kun ha et Lithiumbatteri med BMS tilkoplet dynamo. Når BMS i gitt tilfelle kopler fra er fort dioder i dynamo toast. Og starteren din trekker trolig mer enn 50A. Og Lithiumbatterier trives best når de ikke er fulladet, dvs klønete å drifte som startbatteri. Totalt sett en dårlig ide foreløpig. Oooh... Så det kan være lurt å ha en dynamo saver tilkoblet dersom man kun har et lithium batteri på dynamoen? Har kjørt med kun lifep04 batteri på ene dynamoen i snart et år. Har heldigvis gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.November.2021 Del på Facebook Svart 17.November.2021 Karlsenkystfiske skrev 33 minutter siden: Oooh... Så det kan være lurt å ha en dynamo saver tilkoblet dersom man kun har et lithium batteri på dynamoen? Har kjørt med kun lifep04 batteri på ene dynamoen i snart et år. Har heldigvis gått bra. Ja det kan vel smelle men siden det har gått greit i ett år tyder det vel på at dynamoens regulator holder seg innenfor BMS sine grenser da. Dog ikke å anbefale tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.November.2021 Del på Facebook Svart 18.November.2021 Da måtte regulatoren ha sin setpoint ved omtrent 13,6V. Noe som er rimelig sjelden, m.m. det er ekstern styring. Få dynamoer har overspenningsvern innebygd (surpressor), noen ganger har folk flaks når det er mye forbruk koblet inn i hele tida. Uansett: BMS kan stenge, komplett, ved forskjellige anledninger, og overspenningsvernet kan ryke siden "ingen" av dem er beregnet for å være koblet inn for all evighet. Og da ryker dynamoen. Å kjøre Litium med BMS alene er altså ikke alltid lurt, gjelder t.o.m. med overspenningsvern enten den er i eller utenpå dynamo. Men med vern utenpå kan man tilkoble noe alarm på den, da vet man i alle fall at noe er skikkelig galt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nordkapp16.5 Svart 18.November.2021 Del på Facebook Svart 18.November.2021 kanskje det er en mulighet å paralellkoble et lite blybatteri med et litium med BMS? Da vil det i hvertfall være NOE igjen når litium er fullt og kobles ut Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.November.2021 Del på Facebook Svart 18.November.2021 Det finnes en dings man kan sette på dynamoen for å forhindre at den ryker om bms skulle koble ut. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 jeg har 2 biler med lifepo4 A123 batteri som startbatteri, funker snus. Vurderer det i båten nå også. (hatt 2-3 år) Peak i BMS på oppstart er ganske voksent, men cellene takler det, bms og, klarer tett opp mot 100A på tomgang også på bilen har jeg funnet ut, uten at noe har daua. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Swingswong skrev On 18.11.2021 at 13.20: Det finnes en dings man kan sette på dynamoen for å forhindre at den ryker om bms skulle koble ut. Har du mer info om denne "dingsen". Er det noe en kan kjøpe ferdig? Hvor? Pris? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Swingswong Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Jeg finner ikke tilbake til hvor jeg leste det, men det var en greie man kan kjøpe og montere slik at dynamoen ikke skulle gå i stykker om BMS koblet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Denne kanskje: https://www.brommeland.no/strom-spenning/stromproduksjon/dynamo/alternator-open-circuit-protection-device-12v Regner med at Becker også har den i sitt sortiment. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Den var det :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Dreuf skrev for 4 timer siden: Regner med at Becker også har den i sitt sortiment. 17 igjen i skrivende sekund. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.