Jump to content

Lithium som forbruks- og start-batteri?


Johnnyboy

Recommended Posts

Hei!

Ser det ikke anbefales å bruke lithiumbatterier som startbatteri.

 

Har en 2015-modell Yamaha 130hk med et 75Ah bly-batteri.

 

Tenkte bytte det med et 50Ah Lithiumbatteri da prisene nå er levelige.

 

Hva er egentlig problemet? Lithiumbatteriet skal jo kunne levere 50A over litt tid, holder i søkk og kav for å fyre opp min 130hk. ?
 

ref:

https://www.batteributikken.com/products/ritar-lithium-batteri-12v-50ah-lifepo4?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2EiwAuYdMte_2wIcG-XSoLxtp1re0cQy_IuJ-I4GlsCH9BCXA3VTxY1ZWZ-e_RhoCtjoQAvD_BwE

 

 

 

Link to post

Om du ser i manualen til motoren din, bør det stå noe under temaet batteri/strøm som kalles CCA eller MCA (hhv cold cranking amps og marine cranking amps). Dette er tall som sier noe om hvor mye strøm motoren trenger for å starte. Du vil nok se at tallet er over 50A. Når du skal finne et passende startbatteri, så må du se på spesifikasjonene til batteriet og velge et som har CCA eller MCA lik eller høyere enn det som står i manualen.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Det er uansett risikabelt å kun ha et Lithiumbatteri med BMS tilkoplet dynamo. Når BMS i gitt tilfelle kopler fra er fort dioder i dynamo toast. Og starteren din trekker trolig mer enn 50A. Og Lithiumbatterier trives best når de ikke er fulladet, dvs klønete å drifte som startbatteri. Totalt sett en dårlig ide foreløpig.

Link to post

50A er kontinuerlig last, ikke startstrøm. Ikke sikkert de oppgir startstrøm (MCA eller CCA) på slike batterier, og da er det jo et problem. Men ofte ligger den på 100-150A, noe som kan være tilstrekkelig til den vesle startmotoren på en middels stor påhengsmotor. Tilsvarer antagelig startmotoren på en middels stor bensinmotor i bil.

 

Dette 100Ah LiFePo4 batteriet oppgis å kunne levere 200A i 30 sekunder, en typisk start tar vel vanligvis max. 2-3 sekunder.

 

https://www.batteryequivalents.com/battle-born-100-ah-lifepo4-12-volt-deep-cycle-battery.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

i båt og bil fungerer batteriet som en kondensator ved at det glatter strømmen som kommer ut av likeretter-diodene. Fjerner du batteriet (litium må kobles ut når batteriet er fullt) blir ikke lenger strømmen glattet og du vil få veldig "skitten" strøm som ikke egner seg til annet enn lanterner og lyspærer. Dvs stereo, ekkolodd, navigasjonsutstyr etc kan slutte å virke og i verste fall bli ødelagt.

Dette kan forsåvidt løses ved å koble på noen store kondensatorer i tillegg, men det enkleste er å holde seg til en type batteri som er egnet for jobben det skal gjøre.

Link to post

Vi vil nok alle høre både ganske kjapt, og rett fra produsentene,
når de selv ser noe som helst mulighet for at deres LiFePo kan tjene inn
mange 1000% mer omsetning ved å selge dem som dugelige for start,
enn bare til alt annet enn det.

Men når ikke en gang de gjør det, og dette nå siden ganske mange år allerede,
finnes det nok grunn for at ingen bør teste sin egen "kunnskap" og særlig ikke anbefale dette til andre som har enda mindre peiling om det de holder på med.
Og med ingen mener jeg .. ingen. :smiley:

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 2 uker senere...
Fantino skrev On 26.10.2021 at 16.16:

Det er uansett risikabelt å kun ha et Lithiumbatteri med BMS tilkoplet dynamo. Når BMS i gitt tilfelle kopler fra er fort dioder i dynamo toast. Og starteren din trekker trolig mer enn 50A. Og Lithiumbatterier trives best når de ikke er fulladet, dvs klønete å drifte som startbatteri. Totalt sett en dårlig ide foreløpig.

Oooh... Så det kan være lurt å ha en dynamo saver tilkoblet dersom man kun har et lithium batteri på dynamoen?
Har kjørt med kun lifep04 batteri på ene dynamoen i snart et år. Har heldigvis gått bra.

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 33 minutter siden:

Oooh... Så det kan være lurt å ha en dynamo saver tilkoblet dersom man kun har et lithium batteri på dynamoen?
Har kjørt med kun lifep04 batteri på ene dynamoen i snart et år. Har heldigvis gått bra.

Ja det kan vel smelle men siden det har gått greit i ett år tyder det vel på at dynamoens regulator holder seg innenfor BMS sine grenser da. Dog ikke å anbefale tenker jeg.

Link to post

Da måtte regulatoren ha sin setpoint ved omtrent 13,6V.
Noe som er rimelig sjelden, m.m. det er ekstern styring.

Få dynamoer har overspenningsvern innebygd (surpressor),
noen ganger har folk flaks når det er mye forbruk koblet inn i hele tida.

Uansett:
BMS kan stenge, komplett, ved forskjellige anledninger,
og overspenningsvernet kan ryke siden "ingen" av dem er beregnet for
å være koblet inn for all evighet.
Og da ryker dynamoen.

Å kjøre Litium med BMS alene er altså ikke alltid lurt,
gjelder t.o.m. med overspenningsvern enten den er i eller utenpå dynamo.

Men med vern utenpå kan man tilkoble noe alarm på den,
da vet man i alle fall at noe er skikkelig galt.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Swingswong skrev On 18.11.2021 at 13.20:

Det finnes en dings man kan sette på dynamoen for å forhindre at den ryker om bms skulle koble ut. 

 

Har du mer info om denne "dingsen". Er det noe en kan kjøpe ferdig? Hvor? Pris?

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...