Jump to content

Defroster leverer ikke varmluft

bris

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Yanmar 4JH3DTE 120hk. Når jeg var ute i helga oppdaget jeg at lufta fra varmer som står på kjølevannet kun var kald. Motoren kom opp i ca 90gr og var stabil. Tror det er en Ardic som er koblet til kjølevannsløyfa. Har dere noen ideer om hva feilen kan være? Termostat? Trodde en slik luftvarmer virket hele tiden, en det noe i den som kan streike? Skal sjekke opp modellnavnet på varmeren. 

bris skrev 5 minutter siden:

Hei. Jeg har en Yanmar 4JH3DTE 120hk. Når jeg var ute i helga oppdaget jeg at lufta fra varmer som står på kjølevannet kun var kald. Motoren kom opp i ca 90gr og var stabil. Tror det er en Ardic som er koblet til kjølevannsløyfa. Har dere noen ideer om hva feilen kan være? Termostat? Trodde en slik luftvarmer virket hele tiden, en det noe i den som kan streike? Skal sjekke opp modellnavnet på varmeren. 

Er normalt ingen termostat på en defroster... det kan være luft i systemet som hindrer vann sirkulasjon..

bris skrev 17 minutter siden:

Hvor høyt er defroster montert i forhold til motorens ekspansjonstank for kjølekretsen? 

Enkelte motorer har sirkulasjonspumper som ikke makter å "løfte" kjølevæsken opp til defroster hvis den plassert for høyt, eller ved lavt turtall.

Løsningen er da en ekstern ekspansjonstank som plasseres slik at vannspeilet i eksp.tanken ligger ca. 5 cm over kjølekretsens høyeste punkt, evt. montere en egen elektrisk sirkulasjonspumpe for å hjelpe på sirkulasjonen.

En annen årsak kan selvfølgelig være klogging av sedimenter i slangene eller i defrosterens radiator som bremser sirkuleringen. 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Tusen takk for gode innspill. Har noe mer å sjekke ut. Jeg skal begynne med å sjekk om det kan være luft i systemet. Den har jo funket før, og jeg byttet en kobling på kjølevannet for en stund siden, så det er sikkert en mulighet for at jeg ikke har fått ut luften. Takk skal dere ha.

bris skrev 1 time siden:

Tusen takk for gode innspill. Har noe mer å sjekke ut. Jeg skal begynne med å sjekk om det kan være luft i systemet. Den har jo funket før, og jeg byttet en kobling på kjølevannet for en stund siden, så det er sikkert en mulighet for at jeg ikke har fått ut luften. Takk skal dere ha.

Om det har funket før, og du har åpnet opp systemet i forbindelse med en jobb, så er det ganske sikkert en luftpropp..

Renset slangene fra motor til defroster for en tid tilbake, du verden hvor mye slagg det var inni dem. Tips. Ikke monter slangen på utgående til motor før væske kommer ut. Mye luft i disse slangene. Har selv 4lh dte. Lykke til. Knallmotorer dette. Og hvis du blåser gjennom slangen så kommer det ut mye rart skal du se. Trekk pusten godt før du blåser.... 

Redigert av Martine29 (see edit history)

Martine29 skrev for 4 timer siden:

Tips. Ikke monter slangen på utgående til motor før væske kommer ut. Mye luft i disse slangene.

Godt tips...

Har selv planer om å gjøre rein slanger og defroster en av dagene...

Har hatt den avstengt i sommer pga jeg byttet kjølevæske på begge motorene i våres.. 

Hva er en god plan for rensing av slanger og defroster....bare sette vanntrykk på å spyle igjennom..? Eller?

Jeg løsna begge slanger fra motor og blåste tomt for vann. Løfta ene slangen og tømte på systemrens helt til det rant ut av den andre. Løftet også denne, brukte gaffateip for å holde dem i været om du skjønner. Lot dette stå et par døgn. Teipa vannslange i en ende og spylte ut gørra. Kom ut mye konjakkfarget væske. Og vipps så la det seg ikke mer dritt i ekspensjonsbeholder. Sånn gjorde jeg det... 

Martine29 skrev 1 minutt siden:

Jeg løsna begge slanger fra motor og blåste tomt for vann. Løfta ene slangen og tømte på systemrens helt til det rant ut av den andre. Løftet også denne, brukte gaffateip for å holde dem i været om du skjønner. Lot dette stå et par døgn. Teipa vannslange i en ende og spylte ut gørra. Kom ut mye konjakkfarget væske. Og vipps så la det seg ikke mer dritt i ekspensjonsbeholder. Sånn gjorde jeg det... 

Veldig bra...jeg forsøker det..:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...