Jump to content

With båt

UFONAUT

Recommended Posts

Jeg kan ikke si jeg kjenner igjen særlig mye with der, bortsett fra kanskje bøylen foran på dekk.

Skibsplast derimot er veldig lik tidlig 80 tallet (jeg har begge merkene). Samme storform med høye "planker" på sidene og listene under. Samme vinduene og store likheter i overbygg til ca 18 fot. Men vindskjermen ser ikke original ut, selv om den jo peker samme vei som på min familyship.

Men knekken ned bak på skrog og gummilist kan jeg ikke si jeg kjenner igjen fra den tiden, kun på nyere som ikke har rød dekor.

Ikke identisk lik men minner veldig om eldre utgave av Skibsplast 16/550 HT.

Kan ikke se mye With dna i denne.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

UFONAUT skrev for 2 timer siden:

Gir dekorstripene noe svar? De ser kjent ut.

mulig bildet lyver litt, men jeg syns de bærer litt preg av å være påført i ettertid.

Ellers, trekk fra flere båter her vil jeg si.. innerlineren minner meg endet om Mørebas 17.  

Overbygg/vindskjerm får meg til å tenke på noe fra sverige eller finland

tidligere skibsplast modeller kan man se her (skulle gjerne sett flere bilder...)
https://www.skibsplast.no/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

enslagsgjest skrev for 3 timer siden:

Jeg tenkte umiddelbart Finland. Kjenner ikke til så mange andre merker enn Marino, Bella og Flipper

og så har vi lohi, lami, belmar, flipper - og feks yamarin som fantes i finland en god stund før vi hørte så mye om de her i norge. Og sikkert enda flere som ikke jeg kjenner til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kan det være en prototype av en Skibsplast-modell?

Det er jo som jeg har nevnt tidligere mye som minner om Skibsplast på båten, men den ser ikke ut til å stemme helt med noen modell, selv om mye er likt. Skråkanten bak (nedknekt fenderlist) klarer jeg ikke å finne på noen Skibsplast før de endret design til rundere og droppet rødfargen. Og så bred motorbrønn er jo heller ikke normalt på Skibsplast, det er jo noe som har kommet senere.

Jeg la også merke til rattfestet som minnet veldig om en ca 16 fots Skibsplast jeg vurderte å kjøpe for mange år siden, og som jeg siden har sett i mange etter at jeg nylig kjøpte Skibsplast og dermed legger mer merke til dem.

Legg merke til området rundt frontvinduene, ca 5 cm unna. Der er det akkurat som om man har tatt ei ferdig firkanten ramme med vindu og satt den inn i et overbygg som er litt rundere og så bare laget en overgang. Det er jo sånn som ville vært typisk for en prototype hvor man skal teste ut ulike løsninger for å se hva som fungerer, men uten å legge masse arbeid i ei perfekt støpeform før det er bestemt hvordan båten skal bli.

Jeg ser at listene rundt vinduene er mørkere enn på min noe større 19 fots Skibsplast Familyship fra 1980 (ser mer gummi og mindre pyntelist), og at det er større radie i hjørnene og at bakkant er litt annerledes ved at bakkant avsluttes lenger nede istedenfor å ha en skrå oppover nederst bak.

Badetrappa er jo også annerledes enn den Skibsplas bruker på flere modeller, og som ikke ville passet på en båt med så la hekk, men ting kan jo også ha blitt byttet ut, jeg har sett makan badetrapp på Jula og bakpå Familyship hvor det var endret farge og mange andre kjennetegn.

Vær forøvrig litt ekstra obs på om en båt kan være stjålet og ikke skal gjenfinnes når det er uklart hvilket merke den er og det oppgis et merke som antakelig ikke stemmer (eller hvis en båt har fått fjernet mange typiske kjenentegn for modellen). De fleste som blir frastjålet en båt vil jo søke etter riktig merke på finn for å se om den havner der, og om noen samtidig vil selge den (uten å bli oppdaget av eier) så kan det nok være fristende å selge den som et annet merke til noen som vil ha en grei båt, men ikke er så opptatt av hvilket merke det er. Sier ikke dermed at din er tyvegods (og mange av avvikene fra standard båt hos deg er jo ting som ville kostet mye å bygge om for å skjule identiteten), men bare noe å tenke over sånn generelt sett.

enslagsgjest skrev 20 minutter siden:

Denne var da ikke helt ulik

lami-520-ht-3.jpeg.50cb453cb220dc7e74d2848cc524c1cf.jpeg

Enig her, at overbygget ligner jo. Men vil vel kanskje tro at det er et overbygg i fra en båt, som er montert på et skrog i fra en annen båt-type. Dermed får man jo en båt som  er vanskelig å "finne", uansett hvor mye man lurer og leter i "gamle brosyrer".  Hadde en nabo som hadde en slik sammensatt båt ( skrog/overbygg)av to forskjellige båter. Var jo en artig båt, men vi andre  lurte jo fælt hva slags båt det var.

Er nok sikkert noen " gamle ringrever" i fra Arendal/Grimstad/Tvedestrands-området ( inkl. de indre bygder i Aust-Agder) som muligens kan fortelle noe om båten. Var jo i fra dette området "det startet", og 90% av plastbåtene er jo utviklet og  bygget her,  i fra 50-60tallet og oppover.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...