Jump to content

MB20 forgasserspørsmål


askret

Recommended Posts

Jeg mener jeg har en MB20 motor, fikk opplyst at den er på 115 Hk.

Men jeg leste dette i en annen post på forumet:

MB 20 B står for Marine Bensin 2,0ltr. " B" er motorserie. ( A,B og C tror jeg.

Hvis man sier BB 115 er det en MB 2,0 med enkel Solex PAI 44 forgasser på 115 hk. som har stiv aksel.

 

Min har 2 forgassere, aner ikke om det er Solex eller noe annet. Har stiv aksel.

Noen som kan opplyse meg om hvilke forgassere jeg har, hvor mange hk, og hva benevnelsen på motor er?

 

 

IMG_0292.JPG

Link to post
Share on other sites

Litt mer:

 

Aq130 er en B20 basert motor  "Aq" står for at det er "motor og drev pakke" hvis det står "BB-130" er det samme motoren med gear. "130" står for antall hk målt i SAE. Når B20 er levert som marinemotor heter den MB-20 (MarineBensin-20)

 

Så står det ofte en bokstav bak også : AQ-130-A,B eller C  "A" ble produsert først, modifisert /nyere utgave er B og C

forskjellen på std. B20 bilmotor og en MB 20 eller AQ130  er følgende:

 

 

AQ 130 A: B-20 Blokk, c-kam, doble Zenith-Stromberg 130 hk SAE (merk dette, tilsvarer rundt 115 hk DIN

AQ 130 B: samme blokk, doble Zenith-stromberg, 115 HK SAE (tykkere toppakning), c-kam

AQ 130 C: samme blokk, større innsugsventiler (44 mm) doble Solex, P-kam  130 HK SAE.

AQ 130 D: samme blokk, doble Solex, 110 HK SAE, enda tykkere toppakning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...