Jump to content

Betraktning rund nødvendige reservedeler ombord for relativ ny påhenger

Vingen300

Recommended Posts

Martine29 skrev On 28.10.2021 at 21.05:

Så du har en ca 1 år gammel utenbordsmotor som sikkert får sørvis en gang årlig og med fint bruk så hva kan egentlig gå galt her.

My point exactly. 

Derfor jeg tenkte at eneste reserve del jeg trenger til motoren ombord er bensin filter. Tenker da på deler en har bruk for og kan bytte sikkert ute i bølger. 

Men ville da høre med forumet om noen hadde andre meninger. 

Andre ting som kom frem her var sikringer, og det følger reserve med til motoren. 

Av andre deler til motor og drivverk som er nevnt her er mere kjekt å ha slik jeg ser det, da det kan "redde" turen/ferien. Og gjerne krever at man ligger til kai for å bytte.

Beste forsikringen mot tull er et stort bensinfilter med vannutskiller mellom tank og motor. Da unngår du 90% av feil som oppstår. Selv går jeg i flere sesonger før eg bytter filterinnsats.

Ellers er det jo minimalt hva du evt får gjort på sjøen. 

Plugger på en moderne 4-takter varer nesten evig. Skifter hvert 5. år med regreim og termostat.

Beste forsikring er godt vedlikehold. Ferskvannskjøring, oljeskift årlig, sjekke sinkanoder og skifte de i god tid. Dette med et filter i båten som nevnt så trenger du ikke tenke så mye på reservedeler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...