Kaptein Nemo Startet 28.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2021 Jeg har tatt opp båten for sesongen. I forbindelse med fjerning av rur på propellen kjente jeg prikking i pingrene som minnet om strøm som gikk gjennom kroppen. Jeg hentet multimeter og festet den ene ledningen på propell og den andre ledningen i bakken. Jeg måler da 65VAC. Det er landsrømsterminal i båten med jordfeilbryter. Det er også kombinert lader/inverter. Hvordan bør jeg feil søke for å finne problemet? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Prøv å trekke ut kontakten til Lader Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bellil Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Enten koble vekk alt 230V og koble inn en forbruker av gangen og måle mellom hver tilkobling av ny forbruker eller motsatt rekkefølge. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Kaptein Nemo Svart 28.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Dersom problemet forsvinner om jeg kopler av lader, kan det da være feilkopling med tanke på jordingskabel? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Hvordan har du koblet anlegget? Hvis det er koblet enklest, så er propell og landjord koblet sammen. Da får du ikke støt om leder om bord er jordet. Har du koblet vekk landjord, kan du få støt. En 30 mA jordfeilbryter skal hindre tap av liv. Strømmer under 30 mA gir en merkbar karamell. Hobbyelektriker Hulda skallet opp i en 220 V uisolert krets sikret med 10 A 30 mA. Var skjeløyd i flere sekunder etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Dette har jeg opplevd også. Har du skilletrafo, må jord kobles til landjord når du er på land. Har du ikke skilletrafo, indikerer strømmen du kjenner i fingertuppen at du har ett potensielt problem med tæring hvis du ligger med strøm tilkoblet i sjøen, pga feil og lekkasje fra lokal transformator/strømleverandør. Slik har ihvertfall jeg skjønt det…. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Rather close, but no cigar :-) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Explain please…….. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2021 Energi var noe mystiske greier, ihvertfall for ett par hundre år siden… Nå overføres det med Monsterkabler til utlandet, ihvertfall tidvis. Innimellom skjer det noe mystisk når du passerer en gammel radio, eller kjører bil under en høyspentmast. I min båt skifter autopiloten kurs med ca 20 grader idet jeg starter kaffemaskinen, som er drevet av batteriene ved hjelp av en inverter. Iblandt overføres energi helt uten disse mastene og kablene. Vann er en fantastisk energibærer, og ved hjelp av ild, en av hovedelementene iflg de gamle greske filosofene, kan energien flyte rundt, helt uten innvirkning på kompasset. Noen ganger kommer mennesker eller dyr i veien for påtenkt energioverføring via elektrisitet. Ved 12 og 24, ja endog 48 volt er dette uproblematisk. Strømmen stopper, og alle er like glade, eller likeglade. Presser du på med mer energi, og høyere «trykk» (les volt) kan det bli skjebnesvangert, eller ende med skjevsyn/prostataproblemer/utilsiktet urinavlatning/bevisstløshet, eller værre….. Jeg anbefaler gummisåler når man berører ett skrog uten landjord som står på land. Anbefaler å høre Einar Roses « Nå gårn på gummisåler» Ligger på Youtube og Spotyfi, og sikker mange andre steder….. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 29.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Jeg kjøpte båten i år og vet derfor ikke så mye om hvordan 220V anlegget er koplet. Det er ikke montert skilletrafo. Jeg har ikke koplet fra jord men kan sjekke om det er gjort ved å ohme ledningene. BØstrøm skriver: feil og lekkasje fra lokal transformator/strømleverandør. Kan jeg måle om det er feil på strømmen i skapet der jeg er koplet til 220V? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Ja til en vis grad kan du det. Du kan sjekke at det er lik spenning mellom alle fasene og jord. Men viktigst av alt er jo og sjekke at du har skikkelig gjennomgang mellom jord i båten og resten av jorden. Om jordingen di ikke er intakt i mot landstrømsanlegget hjelper ikke et jordfeilrele en dritt. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Først må du feilsøke og isolere bort komponenter i egen båt før du begynner med strømmen fra land. Gjør som mateco og Bellil anbefaler. Mål mellom propell og bakken samtidig som du kobler fra/til batterilader etc. Når utslaget på multimeteret blir borte har du funnet synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Ja det er jo greit og finne synderen. Men om jordingsopplegget i båten og i landstrømskabelen er som det skal være skal det ikke bli noen spenning mellom propellen og jord selv om en har en jordfeil i båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Bårdp skrev for 1 time siden: Ja det er jo greit og finne synderen. Men om jordingsopplegget i båten og i landstrømskabelen er som det skal være skal det ikke bli noen spenning mellom propellen og jord selv om en har en jordfeil i båten. Den der hadde det vært greit om du hadde forklart litt mer utførlig. Om jordingsopplegget ombord er som det skal være er batteriminus og dermed motor etc koplet til landstrømsjord. Og da kan du lett få inntil 30mA på ville veier før jordfeilbryteren kopler ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
emilskj Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Ville begynt med å nappe ut landstrømkabelen fra båten, og måle mellom jordlederen i kabelen, og bakken. Slik får du en indikasjon på om feilen er "importert" eller ikke. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Og hvis du har vv-bereder på 220 V, start der. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 emilskj skrev 9 minutter siden: Ville begynt med å nappe ut landstrømkabelen fra båten, og måle mellom jordlederen i kabelen, og bakken. Slik får du en indikasjon på om feilen er "importert" eller ikke. Hulda skrev 5 minutter siden: Og hvis du har vv-bereder på 220 V, start der. Dette er de to beste stalltipsene å begynne med... Jeg har mer en en gang hatt båter på slipp som har gitt folk støt fra propell/aksling...kan aldri huske at det har vært andre årsaker en VVB som har vært årsak.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Det er så enkelt som at for at en skal få støt i seg ved å ta i propellen på en båt som står på land må det være to feil. 1 jordingssystemet til 230V anlegget er ikke som det skal være. 2 Det er et apparat eller noe annet om bord i båten med en lekkasje mot jord. Jordfeil eller lekkasje som en ofte omtaler det om bord i båter er jo vanlig opptredenen fenomener og bør rettes fortløpende. Men om jordingsanlegget er som det skall vil ikke disse feilene føre til farlige situasjoner for folk. Da skal slike jordstrømmer ledes vekk av jordingen. Men det er jo en kjensgjerning at det særlig på lystbåter er den del selverklærte eksperter som klipper av jordkabler og står på så her kan en jo forvente det meste. Min prioritering er derfor først og få sjekket ut jordingen skikkelig. Så og finne selve gordfeilen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Nå var ikke dette tilfellet hos deg men på et skikkelig montert el-anlegg med skilletrafo vil det være en separat bypassbryter for jord som alltid skal benyttes når båten tas på land slik at båtens jord tilkoples landjord. Når alle deler da er jordet tilskrekkelig sammen skal man ikke kunne få støt i seg ved jordfeil på utstyr ombord. Som innlegget over forteller må det to separate feil til for å få støt i seg. Manglende forbindelse til landjord samt jordfeil fra fase ombord. Da ligger alt tilrette for å få seg en god karamell om du f.eks. tar i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Hulda har skilletrafo, TT-anlegg og samsvarserklæring. Når båten står på land, benyttes kun jordet skjøteledning fra landuttak. NB, det er ikke alle skilletrafoer som er utstyrt med 'landjord-lask'. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Dette temaet har vært diskutert i flere tidligere tråder her inne og det har vært skrevet mye rart! Det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt med det elektriske systemet til TS! Hvis TS system ikke har kontakt med Landjord så er det her snakk om noe adskilte jordings-systemer, Båt-jord og Landjord! Adskilte jordings-systemer betyr at jordingsforbindelsen i landtilkobling er kuttet eller mangler Landjordforbindelse! Dette kan være bevist med f.eks. installert skilletrafo, klippet jordkabel i et ordinært landstrøms-opplegg (Ikke tillatt iht DSB regelverk), eller ubevist ved at selve landstrøms-forbindelsen mangler Land-jord forbindelse. At det kan oppstå potensialforskjell mellom de to systemene er normalt når båten står på land! Min tese er som følger: I et En-polet elektrisk anlegg så er vanligvis batteri-minus direkte tilkoblet motor-blokk og dermed også hele drivlinen ut til propellen. Samtidig så sier regelverket at Båtjord-systemet også skal være tilkoblet motor og drivlinen, og forøvrig alle metalltilkoblinger som har kontakt med sjø. En akkumulert potensialforskjell, fra feks. kondensatorer i batterilader vil da kunne forplante seg via batteriminus til båtjord. En utladning vil oppstå når Båtjord og Landjord forbindes ved kontakt via at f.eks. TS berører propellen mens føttene er godt plantet på Landjorda. En bitteliten strøm men relativ høy spenning som kjennes. Litt på sidelinja: Når en oljetanker ankommer en terminal så mottar mannskapet en egen jordingskabel med klemme som festes til skroget slik at en kontrollert utjevning mellom Båtjord og Landjord gjøres fra landsiden. Dette for å unngå gnistdannelse og er spesielt viktig hvis terminalen befinner seg i brakkvann/ferskvann (f.eks. elveutløp). Jordforbindelsen forblir tilkoblet under hele Laste/Losse operasjonen og er det siste som fjernes før avgang. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaptein Nemo Svart 29.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Laderen står på hele tiden så det kan være der spenningen kommer fra. Hva med å kople en ledning fra aksling til en metallpinn som presses ned i bakken. Vil det eventuelt fremprovosere at jordfeilbryter slår ut? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Du får prøve, så kan du heller fortelle oss om den koblet ut... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 mateco skrev for 6 timer siden: Dette temaet har vært diskutert i flere tidligere tråder her inne og det har vært skrevet mye rart! Det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt med det elektriske systemet til TS! Når båten står på land og er tilkoplet landstrøm så skal også landjord være tilkoplet. Ikke klippet eller frakoplet gjennom skilletrafo, derav bypasswitchen som skal være montert og aktivert. Alt annet er potensielt farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 7 hours ago, index said: Om jordingsopplegget ombord er som det skal være er batteriminus og dermed motor etc koplet til landstrømsjord. Og da kan du lett få inntil 30mA på ville veier før jordfeilbryteren kopler ut. Nei, om jordingsanlegget er i orden får du ikke 30mA på ville veier. 30mA vil gå pent og pyntelig gjennom jordlederen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.