Jump to content

Anbefalte septikslanger?

Stefanesai

Recommended Posts

Hallo!

Bytta septikslanger i skuta i fjor (under et år siden) og kjøpte slangene på Biltema. For penger skulle jeg spare, og det var praktisk og greit. 

Anbefaler alle andre gjerrigknarker å styre unna, for nå lukter slangene dritt. Og det begynte de med etter et halvt års tid. Kommer neppe noen vei med reklamasjon, for har jo ikke kvitteringa.  

Så spørsmålet er: hvilket fabrikat bør man gå for og hvor kjøpes de? Er jo en liten drittjobb å bytte, så greit med noe som varer lengst mulig. Om de er fleksible og medgjørlige så er det en bonus. 

Er snakk om noen meter 1-1/2" og litt 1" eller 38 og 25mm slange jeg trenger. Denne gangen får de koste det de vil om kvaliteten er bra. 

tips?

Verado skrev On 18.10.2021 at 20.19:

Stefanesai skrev for 2 timer siden:

Anbefaler alle andre gjerrigknarker å styre unna, for nå lukter slangene dritt. Og det begynte de med etter et halvt års tid. Kommer neppe noen vei med reklamasjon, for har jo ikke kvitteringa.  

Om du handler med kort trenger du ikke kvittering for å reklamere på en vare. Korttransaksjonen finner du i nettbanken og har du dato og tid så finner butikken resten. Men handler du på BT flere ganger i uka så kan det jo bli litt detektivarbeid å finne tilbake til riktig transaksjon i nettbanken....:rolleyes:

Jeg har forøvrig ikke opplevd dårlig kvalitet på BT sine septikslanger og de har holdt lukttett i mange år.

Lazyjack skrev 1 time siden:

Om du handler med kort trenger du ikke kvittering for å reklamere på en vare. Korttransaksjonen finner du i nettbanken og har du dato og tid så finner butikken resten. Men handler du på BT flere ganger i uka så kan det jo bli litt detektivarbeid å finne tilbake til riktig transaksjon i nettbanken....:rolleyes:

Jeg har forøvrig ikke opplevd dårlig kvalitet på BT sine septikslanger og de har holdt lukttett i mange år.

Lurt! Skal gjøre et forsøk, og i tillegg ble de bestilt til meg!

Stefanesai skrev 31 minutter siden:

Er det forresten noen som har brukt rør på deler av strekningen? Er det noe fy-fy å bruke vanlige plast avløpsrør der det er mulig?

Forrige eier av min båt la opp PEM-rør til septiken. Dette er nå over ti år siden ble gjort. Disse rørene kan bøyes en del, men forrige eier fant det fornuftig å bruke spetikslanger (fra Tess) i endene i tilkobling til dassene der bøyene ble for krappe. Grunnen til at det ble valgt å bruke rør tror jeg var for å unngå for lange strekk med dyr og potensiell stinkende septikslange. PEM-rør er betraktelig rimeligere enn slange, på tross av koblinger i endene. Det lengste røret går fra den ene dassen til akterlugaren helt fram til septiktanken i baugen, det blir vel fort en 7-8 meter tenker jeg. Rørene lukter ikke, men septikslangene i endene bør selvfølgelig skiftes når de nærmer seg endetiden sin. 

Stefanesai skrev for 1 time siden:

Ja det er jo typisk Biltema. Masse bra og masse variert kvalitet, man vet liksom ikke hva man får. De kan jo finne på å bytte leverandør plutselig. 

Slangene utviklet små sprekker (som man ser på gamle gummislanger) etter noen få måneder. 

Tror jeg går for noe mere «gjennomprøvd» denne gangen. 

Det er nettopp det som er problemet med Biltema. De bytter ofte leverandører, og kvaliteten varierer desverre mye. Jeg husker jeg kjøpte drivstoffslange fra Biltema på begynnelsen av 2000-tallet. Slangen lakk som en sil igjennom ørsmå sprekker, fra den var ny. Så man vet aldri hva man får... 

Byttet alle slanger til TESS Saniflex i fjor, både for kvalitet og at de er nydelige å jobbe med. De er ikke trange/vonde å få på/av stussene engang.

Men til 885,- pr meter (38mm) for kapp er ikke dette noe for gjerrigknarker dessverre. Jeg har en bit stiv umulig billig plastikk slange som jeg gav opp å få på plass liggende, fra før jeg krøp til korset og tok spanderbuksene på meg for å få noe som lot seg bearbeide av en lekmann.

https://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=893

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...