Jump to content

Er dette svertesopp - på teak?

tom Cognac

Recommended Posts

På konsollene i båten min har jeg disse stygge flekkene (jeg tipper det er på teaklaminat/teakfiner....????). Jeg forsøker nå å slipe dem vekk (bruker k60 og k120 papir), men er usikker på om det blir bra nok. Er det noen her som vet hva dette er og i såfall vet hvordan jeg kan bli kvitt det? Takker for svar. 

WP_20211029_17_29_43_Pro__highres.jpg

WP_20211029_17_30_50_Pro__highres.jpg

WP_20211029_17_31_29_Pro__highres.jpg

WP_20211029_17_33_36_Pro__highres.jpg

WP_20211029_17_33_47_Pro.jpg

jeg tørker ut på land....!

Nei. Sannsynligvis ikke svertesopp. Dessverre er ikke dette et uvanlig syn på gamle kryssfinerdetaljer i teak. En kombinasjon av for tynt strøk med lakk (og muligens dårlig forbereding av underlaget før lakk), mekanisk slitasje, eksponering av sollys og fuktig miljø fører til at lakken glipper nedi porene, fuktighet kommer til, og lakken løsner enda mer. Så vil kombinasjonen fuktig miljø, sollys og oksygen (oksidering) over flere år kunne føre til misfargingen du ser her. Ja, det kan godt være det har vært innslag av sopp hvis det har vært veldig fuktig over tid, men sannsynligvis lite av dette så lenge misfargingen kun er i overflaten.

Litt avhengig av tretykkelsen på øverste laminat kan det være en fordel å skrape bort gammel lakk (bruk gjerne varmluftspistol, med forsiktighet) først, for så å slipe over med P120-P150 på langs av veden for siste finish. Selvsagt særs forsiktig slik at du ikke sliper gjennom teakfineren, gjelder spesielt i hjørner og ved kanter der det er lett å ta i litt for mye. Kjemikalier som «teakbrightener», «teakrestorer» og lignende kan bli noe heftig for underlaget, så går du for slikt er det lurt å prøve litt et lite synlig sted først.

Hakkannen skrev for 22 timer siden:

kan det være en fordel å skrape bort gammel lakk (bruk gjerne varmluftspistol, med forsiktighet) først, for så å slipe over med P120-P150 på langs av veden for siste finish.

Takker for tipset, da forsøker jeg meg forsiktig med varmluftspistol og skrape og deretter slipe pent og pyntelig :thumbsup: :smiley:

Ankriel skrev 55 minutter siden:

Skal du få dette fint er det nok bare å skifte platen, ser vell kurant ut det. Skal du prøve å få dette fint ville jeg forsøkt med børste og rødsprit, ved pussing vi det gå hull på fineren før dette er borte.

Å bytte plata kan bli noe vanskelig fordi det er fremre del av en hel konsoll (en på hver side: styrbord og babord), jeg er ikke møbelsnekker og har heller ikke verktøy til sånt arbeide. Men å pusse med børste og rødsprit kan godt være verd et forsøk :thumbsup: Jeg er egentlig forberedt på at det vil gå hull på det ytterste laget (teaken) i fineren, men tenker at: Hva med å legge på et (eller flere) lag med teakbeis (beis med teakfarge/pigment iblandet) og så lakkere med en god lakk over! Vil ikke synlige "hull" i teakfinerlaget da bli bort i mot "usynlige? At det kanskje blir en liten "bulk" i plata synes jeg ikke gjør noe - jeg snakker her om en båt fra 1986 som nok ikke har fått det beste stellet før jeg kjøpte den i august 2019.

Men jeg tar i mot alle råd og tips til hvordan få dette til å se noe bedre ut med stor takk! :thumbsup::smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

Ville ikke ha begynt med sliping, du får det aldri pent om du sliper igjennom.

Pusset opp hele interiøret i min IF-seilbåt som er fra 71. Dette var lakkert, i veldig dårlig forfatning. Rengjorde det med Snappy teakrens, så lett sliping for hånd, før mange lag blank kvalitetslakk fra Biltema. Siste strøk brukte jeg halvblank lakk, tror den heter interiørlakk.

Sikkert hard kost med Snappy, men ble som nytt👍😊

https://www.watski.no/Snappy-Teak-Nu-115uX

20200108_175858.jpg

20200108_180635.jpg

20200108_180654.jpg

20200109_142931.jpg

20200129_193754.jpg

larshans1 skrev 25 minutter siden:

Rengjorde det med Snappy teakrens, så lett sliping for hånd, før mange lag blank kvalitetslakk fra Biltema. Siste strøk brukte jeg halvblank lakk, tror den heter interiørlakk.

Sikkert hard kost med Snappy, men ble som nytt👍😊

Dette hørtes jo nesten lettvint og greit ut, og resultatet ser jo veldig bra ut. Tror du noen av disse produktene fra Biltema vil gjøre jobben? 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/teakrens-2000032859

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/teakfornyer-2000034618

enslagsgjest skrev 17 minutter siden:

Liker bedre Hempel sin teakrens i pulverform enn biltema sin. Teakrens er uansett ikke det smarteste å gjøre, men kan godt brukes som en siste utvei. Hvis du sliper hull på finerlaget hadde jeg bare malt de.

Jeg får sjekke ut Hempels teakrens, men jeg forslo over her:

"Hva med å legge på et (eller flere) lag med teakbeis (beis med teakfarge/pigment iblandet) og så lakkere med en god lakk over! Vil ikke synlige "hull" i teakfinerlaget da bli bort i mot "usynlige? "

Det er ikke så galt det forslaget da mener du - eller???

Jeg brukte lakkfjerner.

Først pusset jeg forsiktig for å "få hull på lakkhinnen". Deretter la på godt med lakkfjerner som gjorde at lakken boblet seg. Dro av med sikling (er et skrapeverktøy som gjør det lettere å ikke lage skrapemerker). Der lakken hang godt gjorde jeg flere behandlinger. 

Deretter pusset jeg forsiktig med fint papir. Og beiset (beispulver blandet i vann) og mener jeg lakket opp 3 strøk.

Ble veldig fint. Dette var i 2009. Båt var 1976 modell.

nidelv4.jpg.afa05e971d1ef155ee8abdc9264c5aa2.jpg

nidelv3.jpg.025b702c526d3d727a12c89eff945004.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

WOW.......dette ble bra. Jeg takker for tipset ditt :thumbsup:

larshans1 skrev for 6 timer siden:

men Snappy fjernet all gammel lakk fra min innredning. Brukte skuresvamper fra dagligvaresjappa.

Det er mange gode råd her som jeg kommer til å forsøke. Men jeg er ganske lat av meg så jeg kommer nok til å forsøke "minste motstands vei" og prøve det som betyr minst arbeid for meg :rolleyes: med "supert" resultat. Det er viktig (synes jeg) å ikke glemme at det er en eldre båt jeg snakker om her, vet ikke helt om en båt fra 1986 "fortjener" looken til en 2021 modell båt - eller???

Tore B skrev for 4 timer siden:

Er det mulig å lime ny finer utenpå den gamle? Det gjorde jeg på en Windy fra 70 tallet som så omtrent slik ut i teaken som den du har. 

Brukte du en hel finerplate da? Den har jo en viss tykkelse (4 - 5 mm eller???), jeg tror det blir litt vanskelig mot kantene. Men takk for tipset :thumbsup:

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Jeg brukte lakkfjerner.

Først pusset jeg forsiktig for å "få hull på lakkhinnen". Deretter la på godt med lakkfjerner som gjorde at lakken boblet seg. Dro av med sikling (er et skrapeverktøy som gjør det lettere å ikke lage skrapemerker). Der lakken hang godt gjorde jeg flere behandlinger. 

Jeg vurderer å gå for denne metoden :smiley: Er det noen som har erfaring med denne lakkfjerneren?

https://www.maxbo.no/malingsfjerner-2-5-liter-dilunett-owatrol-p286954/

Jeg brukte Duxola, men dette er jo da i 2009, og siden det mener jeg de måtte ta bort ett eller flere av virkestoffene. Jeg vet ikke hvilken malings- og lakkfjerner som i dag er effektiv.

Jeg anbefaler å teste ut metoden på et lite synlig sted først, slik at du får litt erfaring i hvordan metoden vil fungere i ditt konkrete tilfelle.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 50 minutter siden:

Jeg brukte Duxola, men dette er jo da i 2009, og siden det mener jeg de måtte ta bort ett eller flere av virkestoffene. Jeg vet ikke hvilken malings- og lakkfjerner som i dag er effektiv.

Jeg anbefaler å teste ut metoden på et lite synlig sted først, slik at du får litt erfaring i hvordan metoden vil fungere i ditt konkrete tilfelle.

For noen måneder siden var jeg innom butikken Fargeriket for å høre om de hadde noe som kunne fjerne rester av kontaktlim fra skrogsidene etter at jeg hadde fjernet skrogkledningen. Der ble jeg anbefalt å kjøpe "Duxola Malingfjerner - Power Gel" (som visstnok også skulle fjerne bunnstoff)! Prøvene med å fjerne restene av kontaktlimet gikk i dass. Det eneste som funkerte der er vinkelsliper med grovrengjører (og masse jobb, støv etc - brukte maske og briller :smiley:). Men så kom jeg til å tenke nå på at jeg hadde jo kjøpt en burk med malingsfjerner og fant den fram. Det er en del igjen på burken. Morsomt at det er samme merke du brukte / du anbefaler. Jeg skal forsøke meg litt i morgen og kommer med en tilbakemelding om hvordan det har gått. Jeg satser på at det virker - jeg er ved godt mot :thumbsup:

Hakkannen skrev On 29.10.2021 at 18.23:

Nei. Sannsynligvis ikke svertesopp.

Grand Banks jr skrev On 31.10.2021 at 7.45:

Jeg brukte lakkfjerner.

Grand Banks jr skrev On 31.10.2021 at 19.08:

Jeg brukte Duxola

Sånn så det ut:

WP_20211029_17_29_43_Pro__highres.jpg.3afcd102b2c0e4638c38705c8ecb759c.jpg

WP_20211029_17_33_36_Pro__highres.jpg.15c5e6f8eb5d335081c955052de8b208.jpg

Jeg brukte Duxola maling og lakkfjerner, det ble totalt 3 ganger, skrapte til den store gullmedaljen, så pusset jeg, først med k60 papir på eksenersliper og multiverktøy, så med k120 og tilslutt med k240. Nå skal alt innvendig vaskes godt ned, få det mest mulig støvfritt før jeg lakkerer med en lakk fra International som heter "Schooner" (3 - 5 strøk???), men jeg tror at dette blir veldig bra. Så skal jeg igang med å kle skrogsidene, rundt vinduer og oppunder tak (godt man har noe å henge fingra i :smiley: har hørt at lediggang er roten til alt ondt! :lol: )

Svertesopp - pusset - klar for lakkering.jpg

Ankriel skrev 13 minutter siden:

Kan ikke forstå annet en at du har pusser bort alt som er av teak finer med denne metoden K60, K120 og K240 med

eksentersliper. 

Ser den,  de loddrette flatene er teakfiner, her pusset jeg bare med k240 (etter lakkfjerner 3 ganger + skraping), på vannrette flater (konsolltopp) er det massiv teak (etter lakkfjerner 3 ganger + skraping) - her startet jeg ned k60, så k120 og tilslutt k240. Der hvor det var teakfiner (loddrette flater) er det fortsatt teak igjen, men hvor tykt laget er tørr jeg ikke ha noen formening om.

Blir spennende å se! Vær forsiktig med sliping på finér. K240 høres ok ut, bare ikke ta for hardt i. 

Tror det var k220 eller k240 jeg brukte.

Hvis du vil ha mahogany look så må du beise litt tenker jeg. Jeg la på litt beis, med ref til bildene mine over.

Prøv lakk et sted som ikke synes, så får du se om du er fornøyd med fargen. 

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Blir spennende å se! Vær forsiktig med sliping på finér. K240 høres ok ut, bare ikke ta for hardt i. 

Tror det var k220 eller k240 jeg brukte.

Hvis du vil ha mahogany look så må du beise litt tenker jeg. Jeg la på litt beis, med ref til bildene mine over.

Prøv lakk et sted som ikke synes, så får du se om du er fornøyd med fargen. 

Jeg skal sjekke ut litt med en "spesialist" (dvs han har trebåt) hos Fargeriket, jeg tror de har mye kunnskap der. Jeg har litt lyst på samme valør som jeg får på kryssholtene - om det er teak eller mahogny-look vet jeg ikke :rolleyes:

WP_20210902_14_15_58_Pro__highres.jpg

Grand Banks jr skrev On 31.10.2021 at 7.45:

Deretter pusset jeg forsiktig med fint papir. Og beiset (beispulver blandet i vann) og mener jeg lakket opp 3 strøk.

Var det noe sånt som dette du brukte?

https://panduro.com/nb-no/products/kreatima/maling/mobelmaling-innendors/hrd-beis-97-teak-500489?gclid=EAIaIQobChMIvP_aw62C9AIVjQCLCh3C9wQ1EAQYAiABEgKEcPD_BwE#fo_c=3247&fo_k=8019a18f5beac3864d9486f6d8a8b3fe&fo_s=gplano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...