tobixen
"Forholdsvis komfortabelt" er en svært subjektiv greie, det som er "godt nok" for noen er absolutt ikke "godt nok" for andre. Med et begrenset budsjett, lite erfaring med båtliv eller seiling, og plutselig overgang fra å bo i hus til å bo i båt vil man garantert støte på mange utfordringer.
Når man ikke har erfaring med seiling eller seilbåt, og plutselig eier en relativt stor båt ... på vinterstid, i mørketiden, så blir det nok sjeldent at man forflytter på seg eller forlater havna. Da er det viktig at man har en god havn. De fleste havner har fasciliteter på land. Dersom man kan benytte seg av dusj og vaskemaskin (samt evt også toalett til "store ærender") på land og ha begrensede fasciliteter på båten, så får man antageligvis mange flere båter å velge mellom som er innafor budsjett. Det er nok også en fordel å ha nærhet til slekt, venner, kontor, kaféer, turområder og lignende som man kan besøke når man er lei av å være i båten, viktig å ha mulighet til å lagre store og/eller verdifulle ting som sportsutstyr, findress og våpen utenfor båten. Havnen bør også være godt beskyttet, slik at man kan bo relativt "flatt" og unngå at båten til stadighet ruller, det kan være slitsomt i lengden.
Siden jeg ikke er aktiv i markedet selv, aner jeg ikke hva man kan få for 500kNOK nå i disse tider - men jeg tipper på at det er et begrenset marked i Nordreisa. Da kan man ha flaks og finne akkurat riktig båt til en gunstig pris. Man kan selvfølgelig også kjøpe en båt på en helt annen kant av landet, og få seg en skikkelig fin hentetur - men med ukjent båt, lite erfaring med seiling, sen høst og lite dagslys er risikoen stor for at henteturen blir alt annet enn hyggelig.
Vinterstid er det viktig at båten er litt isolert. Fukt og kondens er typiske problemer man kan slite en del med når man bor i båten vinterstid.
(Jeg har aldri bodd i båt, men har oppholdt meg mye i en liten 24-fots seilbåt uten fasciliteter i Tromsø, overnattet også en del der vinterstid, og jeg oppholder meg ganske så mye i min nåværende båt, riktignok i mindre grad vinterstid enn sommerstid ... men bl.a. seilte jeg i fjor fra Szczecin til Oslo i desember, og for noen år siden var hele familien på juletur fra Oslo til Göteborg og tilbake).