Jump to content

Bo i båt, nord i landet med lite budsjett?


Reisatjukk

Recommended Posts


Vi er en voksen gutt (42) og en gutt på 10 år som bor i Nordreisa, vi har veldig lyst å bo i båt! 
men det er jo noen aspekter, spes tror eg med at det er mye vinter og kaldt, og det bør jo være mulig å ha det forholdsvis komfortabelt ombord hele året.   
 

er overhodet ingen seilbåtmann, men ser jo ut som om det er det som er tingen, motorseilere fra 35-45 for er sett litt på, samt skøyter ( liker ikke mast og tau og vaiere overalt) 

 

det finnes jo sikkert masse erfaringer å få litt glede av, hva vil man anbefale? 
 

det bør være ; 2-3 lugarer , bad med grei løsning for dusj og helst vaskemaskin , mulighet med jevn varme også i 15 minus og kuling ute , ei grei bysse og salong etc. 
og nødvendig elektronikk såklart, men radar, plotter, osv 

 

masse fine båter og muligheter, men med budsjett på omtrent 500.000 er det vel fort begrenset… er ennå på «drømmestadiet» her, men setter pris på innspill, synsing og erfaringer!  

Link to post

"Forholdsvis komfortabelt" er en svært subjektiv greie, det som er "godt nok" for noen er absolutt ikke "godt nok" for andre.  Med et begrenset budsjett, lite erfaring med båtliv eller seiling, og plutselig overgang fra å bo i hus til å bo i båt vil man garantert støte på mange utfordringer.

 

Når man ikke har erfaring med seiling eller seilbåt, og plutselig eier en relativt stor båt ... på vinterstid, i mørketiden, så blir det nok sjeldent at man forflytter på seg eller forlater havna.  Da er det viktig at man har en god havn.  De fleste havner har fasciliteter på land.  Dersom man kan benytte seg av dusj og vaskemaskin (samt evt også toalett til "store ærender") på land og ha begrensede fasciliteter på båten, så får man antageligvis mange flere båter å velge mellom som er innafor budsjett.  Det er nok også en fordel å ha nærhet til slekt, venner, kontor, kaféer, turområder og lignende som man kan besøke når man er lei av å være i båten, viktig å ha mulighet til å lagre store og/eller verdifulle ting som sportsutstyr, findress og våpen utenfor båten.  Havnen bør også være godt beskyttet, slik at man kan bo relativt "flatt" og unngå at båten til stadighet ruller, det kan være slitsomt i lengden.

 

Siden jeg ikke er aktiv i markedet selv, aner jeg ikke hva man kan få for 500kNOK nå i disse tider - men jeg tipper på at det er et begrenset marked i Nordreisa.  Da kan man ha flaks og finne akkurat riktig båt til en gunstig pris.  Man kan selvfølgelig også kjøpe en båt på en helt annen kant av landet, og få seg en skikkelig fin hentetur - men med ukjent båt, lite erfaring med seiling, sen høst og lite dagslys er risikoen stor for at henteturen blir alt annet enn hyggelig.

 

Vinterstid er det viktig at båten er litt isolert.  Fukt og kondens er typiske problemer man kan slite en del med når man bor i båten vinterstid.

 

(Jeg har aldri bodd i båt, men har oppholdt meg mye i en liten 24-fots seilbåt uten fasciliteter i Tromsø, overnattet også en del der vinterstid, og jeg oppholder meg ganske så mye i min nåværende båt, riktignok i mindre grad vinterstid enn sommerstid ... men bl.a. seilte jeg i fjor fra Szczecin til Oslo i desember, og for noen år siden var hele familien på juletur fra Oslo til Göteborg og tilbake).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er et godt poeng - tilgang til vann er en særlig stor utfordring vinterstid, tilgang til landstrøm er viktig når man skal bo i båt, og det er særlig viktig vinterstid.

 

(men det er jo også litt egga og høna - viktig å ha båtplass klart før man kjøper seg båt, men man bør heller ikke binde seg til noen bestemt båtplass før man er helt sikker på at man får seg båt og bl.a. på hvilke dimensjoner båten har).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

De fleste seilbåter har kabin og lugarer uten særlig utsikt og med lite vindusareale.  Det gir mindre problemer mtp kondens og bedre muligheter for isolering (mange slenger vintermatter på dekk, ser jeg), men det gir også en ganske kraftig "kjellerfølelse", det er en del som synes seilbåt er ukomfortabel av den grunnen.

 

Egentlig, i mørketiden er det vel ganske greit å ha lite vindusarealer, og sommerstid kan det også være greit å kunne slippe unna for mye sol i kabinen.

 

Som seilbåtmann vil jeg selvfølgelig anbefale seilbåt, men dersom hovedformålet er å bo på båten, samt å lettvint kunne gjøre turer i lokalmiljøet, kan det jo godt tenkes at motorbåt er vel så bra.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dieselvarmer, luftavfukter og vifteovn støyer en del ja, det er ingen tvil om det.  Slik støy reduserer komforten og er kanskje helsefarlig på sikt.

 

Gjennomsnittsnordmannen i 2021 er godt vant, komforttemperatur innendørs er vel gjerne på 21-24C i 2021, da jeg var liten lå den på 18-20C.

 

Med utsikter for ganske høye strømpriser i allefall i Sør-Norge denne vinteren er dette kanskje noe som er relevant for mer enn bare potensielle båtboere: dersom man benytter ullongs og en god bukse over, samt tykk ullgenser eller kofte (og/eller fleece-jakke) også mens man er innendørs, så kan man helt fint skru ned termostaten noen hakk.  Bruker man noe slags form for nattlue og tykk dyne er det heller ikke noe problem å sove godt når lugartemperaturen nærmer seg nullpunktet.

 

(Når det er sagt, noe avhengig av båtens utforming, isolasjonsevne, utendørstemperatur og effekt på dieselvarmeren ... det er ofte fullt mulig å holde moderne komforttemperatur inne i båten vinterstid)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Do it!

Går helt fint om du har evnen til å tilpasse deg og er litt nevenyttig, samt skjønner at en forandring og trivsel ikke kommer over natten. Kaldt blir det, og sikkert fuktig også men det er ting du kan gjøre noe med.

Er du av typen som må komme til duk og dekket bord, og heller trekker kortet enn å tenke selv og bli skitten på nevene, så er det best å bo på land.

Alt kan analyseres i hjel om man går inn for det eller spør på riktig forum.  

Hilsen
fattig, ufør og båtboer på 2 året. 
Men mer fri og lykkelig enn noen gang. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Håper @S/Y Emma har mulighet til å dele noen erfaringer her, de har vel bodd i båt i flere år og så vidt jeg har forstått trives de godt. 
 

Når det er sagt, båt krever mye vedlikehold og det krever mye mer tankevirksomhet enn å bo på land. 
Jeg hadde god erfaring med båt (altså manøvrere, seile og navigere), men ingen med vedlikehold av båt. Det var ganske brutalt å plutselig skulle ha ansvar for å vedlikeholde en 42 foter med alt det utstyret en båt har i dag. Uten dette forumet hadde det rett og slett ikke gått, og det har uansett mye frustrasjon og sikkert verktøy og utstyr for nærmere 60.000 som måtte kjøpes inn. (Det inkluderer jo krybbe, som dere ikke trenger). Årlige «faste utgifter», altså de uavhengig av bruk ligger på rundt 30- 40.000.  I tillegg kommer vedlikehold.

Nå ligger hun trygt på land og det eneste som går ombord er en avfukter.  Skulle vi bodd der ville nok fyringskostnadene ha vært like store som i er middels hus. 
 

Nevner dette fordi jeg også hadde en drøm om å bo i båt, etter å ha fått en båt jeg kan bo i er jeg egentlig glad for at jeg aldri gjorde det. Men det er nå meg, er hverken den smarteste eller mest praktisk anlagte, og har sikkert brukt mye mer penger på utstyr enn vi trenger. Men vær klar over at dette fort kan bli dyrt og at du raskt må lære deg å være både elektriker, rørlegger og mekaniker. 

Link to post

Å inneha et par fagbrev og i tillegg være dedikert hobbyelektriker er ingen ulempe  :-) Savner kompetanse innen elektronikk. 

 

Spøk til side. For meg vil manglende praktisk kompetanse være omvendt proporsjonalt med økt investeringsnivå. Om jeg både var uten praktisk erfaring og hadde lite tilgang på penger, ville jeg vurdere båtboerdrømmen til hurtig å bli et mareritt. 

 

I Strömstad har jeg en nabofamilie med datter på fem år som bor i båt. De trives meget godt. Stålbåt rundt 55 fot, isolert som Hulda, tilgang på vann og strøm hele året. 

Link to post

Fantastisk med råd og stort sett velbegrunnede svar her, helt topp! 
båtplass må jo naturligvis ordnes, men det går greit her (pga gutt på

skolen må båten ligge lokalt her ja) 

Finner , som sagt i et tidlig innlegg, trolig ikke noe båt lokalt i Nord-Troms som er passende, så henting fra sør/vest må det nok bli.  
men er heller ikke snakk om umiddelbart da, ikke på denne siden av vinteren iallefall… 

 

erfaringer med med båt har eg godt med, fra fiske med sjark og oppvekst i fjæra, og jobber til daglig med en 45 foting, men seiling har eg ikke vært borti… 

Ser trebåt/skøyte ble frarådet som bobåt, hvorfor det?    Hadde tenkt det var kanon eg🤷🏻  Vann, ser etpar av de eg har sett på har vannkapasitet på typ 1000 liter, hvor lenge holder der egentlig, når man er litt forsiktig med bruk..?  Klart må jo være ganske nært på kaia…. Fasiliteter utover vann/strøm finnes ikke, så toalett/dusj må være greit ombord.  Klesvask får man vel iallefall innimella sniki seg til her og der, hehe 

 

elektofagbrev hadde vært nåkka å hatt ja… men har kun 5 tommeltotter så endel ting klare man no å susle med i en båt:) 

Link to post
1 hour ago, Hulda said:

Å inneha et par fagbrev og i tillegg være dedikert hobbyelektriker er ingen ulempe  :-)

 

I tillegg til alt det maritime man bør kunne, bør man være rimelig dyktig hobbysnekker, hobbyrørlegger, hobbyelektriker, hobbymekaniker, har man seil bør man i tillegg kunne sy, og i tillegg ha kompetanse på fiksing av skader på skroget, avhengig av skrogmateriale.

 

Er man heldig kan man finne en velholdt båt og bo i den i et par-tre år uten å legge ned nevneverdig med innsats i vedlikehold - men før eller senere sitter man i saksa med et veldig vedlikeholdsetterslep.

 

Jeg anbefalte en gang en venn å bo i båt.  Han fant en sak til 30kNOK, og overlevde ganske lenge i den, men båten representerte jo etterhvert en negativ verdi.  Siden han ikke kunne noe om seiling trengte han hjelp hver gang han skulle forflytte båten - og det til og med mens motoren virket, etterhvert sluttet motoren å virke.

 

Båten ble liggende en stund for anker, masta falt ned av ukjente årsaker mens han var bortreist, jeg og en annen venn av ham fikk den opp og surret langs båten (det var overraskende vanskelig, til tross for flatt vann og relativt liten båt - jeg kan bare forestille meg hvor vanskelig det må være å håndtere et mastehavari på åpent hav under dårlig vær i en større båt), senere var det noen vandaler som tok seg ombord og tømte et brannslokkingsapparat inne i båten.

 

Etter denne episoden er jeg blitt ganske skeptisk til å anbefale folk å bo i båt ... ganske skeptisk til å anbefale folk å kjøpe båt i det hele tatt, faktisk.  Jeg forestiller meg allikevel at det er noe enklere med båtvedlikehold når man faktisk bor i båten enn når man har lang transportetappe for å komme seg til båten, og også må ta ansvar for vedlikehold av hus, bil og ymse.  Jeg forestiller meg at jeg tvert ville bodd i båten selv om jeg ikke hadde barn som gikk på skole langt unna sjøen.  Jeg regner med å ende opp der etterhvert som jeg får mindre ansvar for barna.

 

(Forfallet på egen båt er kommet så langt at den nå står uten mast inne i en bygning, med profesjonelle hender som jobber med å fjerne gammelt teakdekk og råtten ved og bygge ting opp igjen - og totalregningen blir alt annet enn hyggelig.  Da er det i det minste godt å ha et annet hjem å bo i mens operasjonen pågår)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
2 hours ago, Reisatjukk said:

Finner , som sagt i et tidlig innlegg, trolig ikke noe båt lokalt i Nord-Troms som er passende, så henting fra sør/vest må det nok bli.  
men er heller ikke snakk om umiddelbart da, ikke på denne siden av vinteren iallefall… erfaringer med med båt har eg godt med

 

Enda godt :-)

 

Det er vel vanligvis litt mer kjøpers marked på høsten enn på våren, men å begynne en "bo i båt"-karriere med å hente en ukjent båt sent på høsten uten særlig erfaring, og seile oppover i mørketiden ... høres ikke ut som noen umiddelbart god idé :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Reisatjukk skrev for 5 timer siden:

Klart må jo være ganske nært på kaia…. Fasiliteter utover vann/strøm finnes ikke, så toalett/dusj må være greit ombord.  Klesvask får man vel iallefall innimella sniki seg til her og der, hehe 

 

Tenker du flytebryggene i Sørkjosen her nå ?

Jeg tror ikke det er så verst å ligge der om det er der du tenker men det er ikke mulig å få tak i vann der om vinteren om du ikke Evnt kan tuske deg bort til kaia der Felleskjøpet er og få tak i vann der.

 

1000liter vann rekker til 2uker om du dusjer veldig kjapt ombord daglig.  Jeg hadde seilbåt i den havnen i et par år på 90tallet men da ikke på flytebryggene, vi bruke den lite om vinteren holdt på å fryse ihjel av å sitte i bilen på land og se på båten med vinduet på gløtt :giggle:

Link to post
Havelle skrev for 8 timer siden:

Håper @S/Y Emma har mulighet til å dele noen erfaringer her, de har vel bodd i båt i flere år og så vidt jeg har forstått trives de godt. 

 

Ja, jeg og kona har bodd i båt i over 12 år nå, så kan dele noen betrakninger om dette livet...

 

Jeg kjøpte den første seilbåten, en gammel sliten 33-foter fra 1970-tallet, uten å ha satt mine bein i en båt før. Det ble hentetur i februar med god hjelp fra noen medlemmer på Baatplassen. Etter at kona kom om bord valgte vi å oppgradere til en større og tryggere båt som vi kunne reise på langtur med. Det ble en Beneteau 411 som vi fremdeles har i dag.

 

Nok om det.

 

Å bo i båt er en livvstil som absolutt ikke passer for alle, men for de den passer for er det fantastisk. I Bergen bor det veldig mange i båt. Det er alle typer mennesker, men alle har til felles at de liker dette livet. Jeg liker først og fremst at båten er liten og oversiktelig, man har alt på ett sted, man er veldig mobil og selvforsynt. Det kan sammenlignes med å bo i en enkel hytte på sjøen.

 

Så må man gi slipp på "landlivets komforter" som god plass (med mindre man har en veldig stor båt), innlagt vann og kloakk og gjerne vaskemaskin. Desse tingene er ofte plassert på land i marinaen man bor i, så det blir noe trasking frem og tilbake for å bæsje og vaske klær. Tipper dette er en deal-breaker for 99% av landets befolkning, men vi mener fordelene med båtlivet opphever ulempene. Man bør ikke velge båt som bopæl for å spare penger eller noe slikt med mindre man i tillegg har en genuin interesse av å bo slik. Ellers blir man meget mulig svært skuffet.

Det er veldig viktig at man har en marina med god tilgang til sanitæranlegg og andre fasiliteter om man ikke har en stor båt med alt man trenger selv.

 

Hvilken type båt man bor i er en smakssak. De fleste liker den de selv har. Gå for magefølelsen. Hadde vi hatt ubegrenset med penger hadde vi nok kjøpt en katamaran, men er fornøyd med den vi har i dag. Båten vår er ikke vinterisolert. Den er nok ment mer for Middelhavet enn Norge, men det går fint. Man må fyre en del mer enn i en isolert båt, men det er uansett ikke store arealet å varme opp. Man kan bruke både elektrisitet og/eller dieselvarmer til dette. Vi sverger til dieselvarmer av flere grunner: Den sprer varmen bedre over hele båten (har 4 uttak i salong/soverom/bad pluss ett i gjestelugaren). Den bråker mindre enn elektriske vifter og ikke minst henter den all luft utenfra så man får bedre inneklima og mindre kondens. Vi bruker omtrent 100 kWh el per måned og 50-100 liter diesel avhengig av temperatur.

 

Kondens er uunngåelig til en viss grad, men kan unngås om man er litt smart og skaper distanse mellom skrog og klær/madrasser. Tips: kjøp slike som du klipper til og bruker f.eks. bakerst i skap der kondens kan oppstå. Ellers kan det være lurt å legge en matte eller isolasjon utenpå med metallkanter dersom de danner kondens. Kondensen legger seg mellom luka og isolasjonen, så det er best å ha den på utsiden.

Alt i alt er vi ikke særlig plaget av kondens om bord. Har et inntrykk av at andre er mer plaget, og andre igjen har ikke problemet i det hele tatt. Vi har en fuktighetsmåler på værststasjonen som sier at det ligger på 52% akkurat nå. Siden plassen om bord er liten, kan det bli litt fuktig når man lager mye mat, f.eks. damper pinnekjøtt, eller dusjer. Da setter vi på luftavfukteren. Den har vi også brukt nå når Bergen har hatt nedbørsrekord. Fy flate som det har regnet i høst!

 

En ting som er verdt å bruke penger på, spesielt om man har seilbåt, er et cockpittelt. Det er uunnværlig på sommeren når man kan sitte ute og få litt lys. Det forlenger utesesongen i begge ender. Så får man en liten "lobby" som man kan oppbevare ting tørt i.

 

En av de artigeste tingene med å bo i båt er at man faktisk tar med hele hjemmet sitt når man reiser på tur. Nå i dag tok vi turen til Vågen i Bergen. Ellers er det ingen grenser for hvor man kan dra. Noen reiser til og med jorda rundt, og da er det veldig greit at man er hjemme uansett hvor man er. Men det er veldig hyggelig å bare ha hjemmet sitt fortøyd i en fast havn og også. For mange er det å bo i båt en fase eller en ting man gjør i et par år. Vi har ingen planer om å flytte på land igjen selv etter 12 år. Gode naboer er også et stort trekkplaster med denne livsstilen.

 

Sak i BA og Harvest Magazine. Og vi har en FB-side som kanskje kan være til inspirasjon.

_KAS1536-01.jpeg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Fantastisk svar fra S/Y EMMA, takk!  Skal følge med på dere, flott med tips og erfaringer.   Ser det blir dratt fram det med miljø blant båtboere, hjelp og støtte fra de andre osv. Det må være fint ja, bekymre meg sånn sett litt at her blir eg evnt «aleneboende», blir Sørkjosen havn ja , @Enzo   Nå starter fiskemottaket opp igjen med nyoppusset lokaler, tar det nesten for gitt at vann løser seg greit da, vinter også. 
enten blir det ligge på flytebrygge, eller i huken mellom FK og mottaket.   Om det skulle bli da, i det store og hele, er enno langt unna no reelt.   Men tanker er det jo… 

Link to post
On 10/30/2021 at 4:00 PM, S/Y Emma said:

[Fordeler med dieselvarmer:] Den sprer varmen bedre over hele båten (har 4 uttak i salong/soverom/bad pluss ett i gjestelugaren). Den bråker mindre enn elektriske vifter og ikke minst henter den all luft utenfra så man får bedre inneklima og mindre kondens.

 

Hm :-)

 

  • Ved et vel gjennomført oppsett med dieselvarmer så får man varmen spredt dit man ønsker den.  Det er imidlertid veldig mye enklere å føre frem tynne elektriske kabler enn isolerte rør for varmluft (evt rør for varmt vann), og elektrisk varme kan settes inn punktvis akkurat der man trenger den og når man trenger den.
  • En luftvarmer (som de fleste har?) bråker mye - det er mange bevegelige deler, dieselpumpe, vifte for forbrenningsluft, vifte for varmluft.  Vannbåren varme bråker antageligvis mindre.  En elektrisk konveksjonsovn (panelovn) skal normalt ikke avgi noe som helst støy.
  • At lufta hentes utefra er utvilsomt en fordel - men teoretisk sett bør man kunne oppnå samme fordel ved å bruke elektrisk varme og ventilere godt nok.  Luftfuktighet er en balansegang, for tørr inneluft innebærer også ubehag.

Den største fordelen med dieselvarmer er antageligvis effekten.  De kommer i mange forskjellige størrelser, men f.eks. min kan levere i overkant av 5 kW.  En vifteovn er ofte på 2 kW eller mindre (så en dieselvarmer tilsvarer kanskje 3 vifteovner), jeg benytter selv mange frostvakter på 200W (så en dieselvarmer tilsvarer fort mer enn 25 slike små ovner).  Disse tallene er imidlertid ganske hypotetiske, skal man forsøke å trekke 5 kW fra ledningsnettet så går fort sikringen.  Det er vel 16A som er normalt på en moderne landstrømskontakt?  Det tilsvarer ca 3.6 kW.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Akkurat det med bråk tror jeg har veldig mye med installasjonen å gjøre. Når jeg går ute på brygga, hører jeg veldig høy lyd fra eksosanlegget på enkelte båter. Fra vår båt er det bare så vidt man hører at varmeren står på. Må nesten holde hånda foran eksosrøret for å kjenne om det kommer varme.

 

Korrekt montering og lyddempere der det er mulig vil eliminere mye støy. En sliten viftemotor kan også støye en del.

 

Innvendig hører man en summing når den går på medium/høy fart. Går den på laveste hastighet, må man kjenne med hånda om det kommer varme ut av ventilene.

 

Tikking fra pumpa hører man om man ligger i akterlugaren der pumpa er festet på andre siden av skottet. Er døra til lugaren igjen, hører man ingenting i resten av båten.

 

Vifteløse elektriske ovner kan man naturligvis aldri konkurrere mot. Men alle vifteovnene jeg har hatt har bråkt mer enn dieselvarmeren.

 

Med de strømprisene som er nå, er det også en økonomisk fordel å fyre med diesel kontra el (litt avhengig av hvilken fastpris på kW man har i marinaen).

 

Det blir uansett en smakssak og en preferanse. Prøv begge deler, så finner man ut hva man liker best å bruke. Om man ligger i uthavn har man uansett bare ett alternativ.

Link to post

Came to think, det at varmeren fortsetter å fungere selv om man ikke har tilgang til landstrøm (uthavn, underveis, etc) er vel strengt tatt en større fordel enn at den leverer mye varme ja :-)

 

Det finnes jo også folk som har installert alternative varmere, med tradisjonell vertikal pipegjennomføring - med fordel at det ikke trekkes strøm i det hele tatt, samt at man unngår alt av viftestøy, men med en god del andre ulemper ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 10/30/2021 at 10:07 AM, Reisatjukk said:

Vann (...) 1000 liter (...) hvor lenge holder der egentlig

 

Jeg har også totalkapasitet deromkring et sted.

 

Det er svært subjektivt, avhenger veldig av hva man bruker vannet til og hvordan man bruker det.  Har man godt trykk i kranene, tar med seg norske vannbrukervaner ombord i båten, vaskemaskin ombord, to personer som dusjer daglig, gjester ombord, tiåring som står lenge i dusjen, lar krana renne mens man gjør oppvask, ferskvannsspyling av toalett, etc ... så varer det typisk noen få dager.

 

Er man svært bevisst på vannforbruket, dusjer sjeldent, bruker minimalt med vann ifbm oppvask og håndvask, aldri lar krana stå å renne, kjøper øl på butikken i stedet for å drikke vann fra springen, etc, så kan det vare i flere måneder.  Dvs, norsk overflatevann vil typisk bli råttent ila noen måneder.

 

Enkelte bruker strøm på å konvertere saltvann til ferskvann, da har man alltid vann.  Vel, såfremt man har landstrøm koblet til, og såfremt maskineriet virker.  Søk etter "watermaker".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har blanda forbruk. Dvs bor med etterhvert store barn i båten, og pukker på vannforbruket gjennom vinteren. Plutselig er barna hos mor (3stk), og da varer 1000l en evighet. Fyller gjerne 1000l 3-4 ganger en vinter. Oppvaskmaskin bruker mindre vann enn håndoppvask. Dusjer i land, og bruker også vaskemaskin i land. Blir gjerne litt mer vannforbruk med damebesøk, og skylling av genetalier, men kan dessverre ikke skryte på meg vannforbruk på tusenvis av liter pga det. Halvblanding av salt sjøvann fungerer fint til matlaging(koke poteter,ris,grønnsaker)Jeg drikker flaskevann, men lager kaffe og te med tankvann. 1000l er mye, med bevisst vannforbruk. 

Link to post

Vi er seks i familien, men av ymse årsaker har jeg vært mye alene på båten i det siste.  Vannforbruket øker overproposjonalt når man er flere ombord, og det skyldes neppe bare intimhygiene.  Er jeg alene spiser jeg store mengder brødskiver, kommer jeg i havn pleier jeg å spise mat på kafé, lager jeg mat blir det ofte svært enkle greier, og jeg spiser rett fra kasserollen.  Jeg er kommet i en alder hvor jeg ikke lengre føler behov for daglig dusjing- og jo mer alene jeg er, jo sjeldnere dusjer jeg.  Så er det også avveiningen mellom å dusje ombord og dusje på land.  Selv om man har båtplass på et sted uten dusj eller vaskemaskin er det ofte fullt mulig å dra på besøk til en annen båthavn som har slike fasciliteter.  Det er heller ikke uvanlig at det finnes et dusjtilbud man kan anvende på arbeidsplassen, studieplassen eller andre steder på land.

 

Har jeg mannskap, gjester eller familie med meg ombord, så blir det fort mye mer matlaging, mye mer servise, mye mer oppvask, mer frekvent behov for å besøke dusjen, det er ikke alle som er like flittige til å bruke landfasciliteter dersom de får valgmuligheter, etc.

 

Det er slett ikke alltid at det gir mening å spare på vannet - men det er veldig mye enklere å selv være klar over at man er i "sparemodus" og ta nødvendige tiltak, sammenlignet med å forklare det til alle andre.

 

Så har man jo "allmenningens tragedie" også - jo flere som er ombord, jo lettere er det å tenke at det ikke spiller så stor rolle om jeg bruker et par liter ekstra, for vi må jo uansett ganske snart fylle mer vann.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...