tobixen
Vi er seks i familien, men av ymse årsaker har jeg vært mye alene på båten i det siste. Vannforbruket øker overproposjonalt når man er flere ombord, og det skyldes neppe bare intimhygiene. Er jeg alene spiser jeg store mengder brødskiver, kommer jeg i havn pleier jeg å spise mat på kafé, lager jeg mat blir det ofte svært enkle greier, og jeg spiser rett fra kasserollen. Jeg er kommet i en alder hvor jeg ikke lengre føler behov for daglig dusjing- og jo mer alene jeg er, jo sjeldnere dusjer jeg. Så er det også avveiningen mellom å dusje ombord og dusje på land. Selv om man har båtplass på et sted uten dusj eller vaskemaskin er det ofte fullt mulig å dra på besøk til en annen båthavn som har slike fasciliteter. Det er heller ikke uvanlig at det finnes et dusjtilbud man kan anvende på arbeidsplassen, studieplassen eller andre steder på land.
Har jeg mannskap, gjester eller familie med meg ombord, så blir det fort mye mer matlaging, mye mer servise, mye mer oppvask, mer frekvent behov for å besøke dusjen, det er ikke alle som er like flittige til å bruke landfasciliteter dersom de får valgmuligheter, etc.
Det er slett ikke alltid at det gir mening å spare på vannet - men det er veldig mye enklere å selv være klar over at man er i "sparemodus" og ta nødvendige tiltak, sammenlignet med å forklare det til alle andre.
Så har man jo "allmenningens tragedie" også - jo flere som er ombord, jo lettere er det å tenke at det ikke spiller så stor rolle om jeg bruker et par liter ekstra, for vi må jo uansett ganske snart fylle mer vann.