Jump to content

Bo i båt, nord i landet med lite budsjett?

Reisatjukk

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig på å bo i båt. Jeg er båtvant. Har egnet båt pr. I dag. Hvordan order dere med postadresse og bostedsadresse når man bor i båt? Kan man bare leie en havn med støm/vann og opprette en postboks? Mandal eller Kristiansand er mest aktuelt deler av året..vet ikke om noen har erfaringer derfra..

Verkstedmanual skrev 54 minutter siden:

Hvordan order dere med postadresse og bostedsadresse når man bor i båt? Kan man bare leie en havn med støm/vann og opprette en postboks?

Det blir nok løst på litt forskjellig vis. Enkelte havner er såkalte "kommunalt tilknytningspunkt, der du kan søke om å få godkjent brygga som adresse. Andre er folkeregistrerte hos venner, foreldre eller lignende, men bor da ulovlig om bord da man (utenom ferie) er pålagt å skifte adresse i folkeregisteret til der man har sin "regelmessige døgnhvile" hvis denne døgnhvilen varer mer enn 8 dager. Selv har jeg registrert en postboks som min postadresse, mens selve adressen min er "ukjent". Jeg er da registrert som UFB/UB (uten fast bopel/uten bopel), med de fordeler og bakdeler dette innebærer.

Det er nok flere bakdeler enn fordeler, om jeg skal være ærlig, men har så langt bodd slik i over ti år uten at jeg har opplevd de helt store problemene. Slikt som å tegne abonnement og kredittkort (mobil, data, o.l.) kan bli en utfordring da man ikke får godkjent kredittsjekk om man ikke har fast bopel (jeg har to ganger i løpet av tiden jeg har bodd i båt flyttet hjem til foreldrene mine (kun på papiret) noen uker for å får godkjent kredittsjekk ved bytte av mobilabonnement og søknad om et annet kredittkort). Å få lån i bank har ikke vært noe problem for min del i alle fall, men så har jeg møtt opp fysisk i banken, så de har jo sett at det faktisk befinner seg et menneske bak navnet. Tidligere kunne det være litt mer styrete ved kommune- og stortingsvalg, man skulle gjerne letes fram i en perm eller et annet register enn det "vanlige", så det å velge kunne ta litt lengre tid, men etter de siste moderniseringene/digitaliseringene i registrene har ikke dette vært noe problem. Brukte vel nærmere timen de første gangene, mens nå sist i høst var stemmen avlagt på fem minutter, som da jeg bodde på land. Offentlige registre (vegvesen, fastlege, osv.) kan være litt trøblete som UFB, men det løser seg ved personlig oppmøte.

Når det gjelder det andre du nevner; strøm og vann i havna er påkrevet for å kunne bo noenlunde greit. Helst ikke under 16A (3600W) strømkurs, og ideelt sett i ei havn som også har vintervann på bryggene. Der jeg bor stenges vannet når frosta kommer, derfor blir det vannkannebæring vinterstid, men det er i alle fall nok strøm tilgjengelig.

Hakkannen skrev for 23 timer siden:

Det blir nok løst på litt forskjellig vis. Enkelte havner er såkalte "kommunalt tilknytningspunkt, der du kan søke om å få godkjent brygga som adresse. Andre er folkeregistrerte hos venner, foreldre eller lignende, men bor da ulovlig om bord da man (utenom ferie) er pålagt å skifte adresse i folkeregisteret til der man har sin "regelmessige døgnhvile" hvis denne døgnhvilen varer mer enn 8 dager. Selv har jeg registrert en postboks som min postadresse, mens selve adressen min er "ukjent". Jeg er da registrert som UFB/UB (uten fast bopel/uten bopel), med de fordeler og bakdeler dette innebærer.

Tusen takk for utfyllende svar. Da må jeg sjekke i de lokale båthavnene i området om de godtar at jeg oppgir brygga som bostedsadresse.:thumbsup:

Redigert av Verkstedmanual (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...