
magnuje3
Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer.
Jeg vurderer å bare supplere min nåværende blybank (som allerede kjører SE80 baugpropell og ankervinsj) med lifepo4 i egen seperat krets.
Lifepo4 lades da via en 50-60 amp dc/dc lader og via ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten inn igjen på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets.
Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:
1: Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell problematikk). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før
2: Ingen fare for å kverke dynamo ved bms cutoff
3: Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned
4: Øker batteribanken i stedet for erstatning
Noen som har erfaring med lignende oppsett?
Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo