Jump to content

Edit History

magnuje3

magnuje3

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer. 
 

Jeg vurderer å bare supplere min nåværende blybank (som allerede kjører SE80 baugpropell og ankervinsj) med lifepo4 i egen seperat krets. 
 

Lifepo4 lades da via en 50-60 amp dc/dc lader og via ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten inn igjen på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

1: Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell problematikk). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

2: Ingen fare for å kverke dynamo ved bms cutoff

3: Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned

4: Øker batteribanken i stedet for erstatning
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?


Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

magnuje3

magnuje3

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer i i starten. 
 

Leker derfor med tanken om å bare supplere min nåværende blybank (som drar SE80 baugpropell, ankervinsj) med lifepo4 i egen krets. 
 

Lifepo4 lades via en 50-60 amp dc/dc lader og ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten inn igjen på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

-Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell problematikk). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

-Ingen fare for å kverke dynamo ved bms cutoff

-Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned

-Øker batteribanken i stedet for erstatning
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?


Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

magnuje3

magnuje3

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer i i starten. 
 

Leker derfor med tanken om å bare supplere min nåværende blybank (som drar SE80 baugpropell, ankervinsj) med lifepo4 i egen krets. 
 

Lifepo4 lades via en 50-60 amp dc/dc lader og ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten inn igjen på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

-Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell problematikk). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

-Ingen fare for å ta liv av dynamo ved bms cutoff

-Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?


Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

magnuje3

magnuje3

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer i i starten. 
 

Leker derfor med tanken om å bare supplere min nåværende blybank (som drar SE80, ankervinsj) med lifepo4 i egen krets. 
 

Lifepo4 lades via en 50-60 amp dc/dc lader og ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten inn igjen på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

-Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

-Ingen fare for å ta liv av dynamo ved bms cutoff

-Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?


Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

magnuje3

magnuje3

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer i i starten. 
 

Leker derfor med tanken om å bare supplere min nåværende blybank (som drar SE80, ankervinsj) med lifepo4 i egen krets. 
 

Lifepo4 lades via en 50-60 amp dc/dc lader og ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten ut på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

-Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

-Ingen fare for å ta liv av dynamo ved bms cutoff

-Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?


Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

magnuje3

magnuje3

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer i i starten. 
 

Leker derfor med tanken om å bare supplere min nåværende blybank (som drar SE80, ankervinsj) med lifepo4 i egen krets. 
 

Lifepo4 lades via en 50-60 amp dc/dc lader og ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å utnytte denne ekstra strømmen i den vanlige forbrukskretsen, men kan jo koples til å drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

-Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

-Ingen fare for å ta liv av dynamo ved bms cutoff

-Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?


Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

magnuje3

magnuje3

Planøegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer i i starten. 
 

Leker derfor med tanken om å bare supplere min nåværende blybank (som drar SE80, ankervinsj) med lifepo4 i egen krets. 
 

Lifepo4 lades via en 50-60 amp dc/dc lader og ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å utnytte denne ekstra strømmen i den vanlige forbrukskretsen, men kan jo koples til å drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 
 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

-Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

-Ingen fare for å ta liv av dynamo ved bms cutoff

-Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned
 

Noen som har erfaring med lignende oppsett?

 



×
×
  • Create New...