Jump to content

Edit History

Lucky Strike

Lucky Strike

Tillegg

lurvetass skrev 50 minutter siden:

Hvor store panel har du?

Og har du installert inverter til vvb så den går på 220V? Eller finnes det 12V kolber? Eller har du dieselvarmer?

Diverse paneler, nominelt tilsammen 760W. Men spredt på seilbåt, så effektivt er en god del lavere. 250W er vendbare på daviter, det hjelper litt i positiv retning. Vindgenerator hjelper bittelitt til. 560Ah.

Ja, inverter til 220V. VVB er på kun 22liter, men det holder godt for 2. Har full temperatur satt for å lagre mest mulig energi mens det er sol, og lagt noe ekstra isolasjon over tanken. 

Anlegget ditt er vel litt lite for noe tilsvarende, men det skal ikke så voldsomme greier til før varmtvannet er innen rekkevidde. Jeg hadde en 6 liter 12/220V da jeg hadde blybatterier. Men med lithium ble den tatt ut.

Lucky Strike

Lucky Strike

lurvetass skrev 42 minutter siden:

Hvor store panel har du?

Og har du installert inverter til vvb så den går på 220V? Eller finnes det 12V kolber? Eller har du dieselvarmer?

Diverse paneler, nominelt tilsammen 760W. Men spredt på seilbåt, så effektivt er en god del lavere. 250W er vendbare på daviter, det hjelper litt i positiv retning. Vindgenerator hjelper bittelitt til.

Ja, inverter til 220V. VVB er på kun 22liter, men det holder godt for 2. Har full temperatur satt for å lagre mest mulig energi mens det er sol, og lagt noe ekstra isolasjon over tanken. 

Anlegget ditt er vel litt lite for noe tilsvarende, men det skal ikke så voldsomme greier til før varmtvannet er innen rekkevidde. Jeg hadde en 6 liter 12/220V da jeg hadde blybatterier. Men med lithium ble den tatt ut.

• Create New...