
Lunde14
Har fått brukt lit mere tid ute i garsjen igjen ?
På slutten av sesongen 2020 merket jeg at når jeg koblet in BB drev så måtte jeg øke turtallet lit for at den skulle koble inn, etter lit googling kom jeg til at det var conen i drevet som var glasert. Planen var og ta dette opp i løpet av vinteren og fikkse dette men av og til går ikke ting helt som planlagt, båten ble liggende ute lit for lenge og når jeg hadde tid til opptak ville ikke vår herre at det skulle skje, vi var innefryst i et par måneder, noe som er veldig uvanlig her vi bor.
når endelig tiden strakk til pga jobb og andre ting så hadde jeg ikke nok tid til å fikkse dette problemet så løsningen ble at når jeg fikk båten på land for årets slippsetting byttet jeg ganske enkelt drevene rundt, BB til SB og omvent slik at det ble i revers at inkobblingen måtte skje vet lit høyere turtall.
Så i vinter siden jeg skulle ha opp båten og gjøre en del annet arbeid var tiden inne for og fikse dette også?
Siden jeg har to drev og rett løsning for dette problemet er og bytte con som koster fra 7 til 10 tusen per stk har jeg kikket lit på andre løsninger som er og slipe conen. Har fått opplyst at dette er vanlig og gjøre på volvo drev men vistnokk ikke på Mercruiser drev.
Jeg fant også i papirene som følte med båten når jeg kjøpte den at dette har vært gjort for 7 år siden på mine drev. Pga at jeg er heltig stil og kommer så og si gratis opp og ned på land med min båt så vil jeg prøve dette i år.
begge drevene montert på arbeidsbenken før arbeidet begynner.
Liten note til meg selv: husk altid og ta bilde av hvilken propell som skal på hvilket drev så går båten rett vei når du setter den i gear, har prøvd uten og da må båten på land i gjen ??
en side av con slipt, den andre ikke.
slipepasta.
gear før sliping.
etter sliping.
før og etter, overflatene skal være matte.
Ferdig montert med rett propell på rett derv ??
FF