Jump to content

Hvor mange kw varme? sabb 2h "vann-luftkjølt" ferskvannkonvertering


FjordHT

Recommended Posts

Ferskvann konverterer sabben, en 2h 16-18 hk og er på vei fra teori til praksis.  Siden båten er et godt stykke unna ønsker jeg å presentere noen tanker i håp om innspill, gjerne begrunnede :)

 

Tanken min er "enkel", jeg tror det skal gå fint å "luftkjøle" vannet uten behov for stor radiator, kjølesløyfe eller veksler.  Den bruker normalt ca 3 liter diesel i timen på marsj fart,  3 liter diesel utgjør ca 30kw energi og med en tenk virkningsgrad på ca 33% gjenstår 20 kw energi. Mye varme og energi forsvinner ut i eksos og i varme i motorrommet, og tenker det neppe er mye mer enn 10kw varme igjen som må vekk.  Jeg har en 8-10kw defroster og 2 små radiatorer fra mc på ca 15x15 mc, og tror dette skal være mer enn tilstrekkelig til å ikke ha behov for veksler.  

Varmt på sommeren? Ikke en problemstilling jeg er vant med her oppe i Troms,  og med luker og dører åpne i en 24 fots båt tror jeg ikke det er noe problem.  Ser veldig frem til å få det godt og varmt. 

Har ei elektrisk bosch pumpe som flytter 900 liter tima på ferskvann kretsen,  membranpumpa brukes til å flytte sjøvann til eksosen og kan lett forsyne en veksler om det blir nødvendig.  

Rakk kun å få på plass halve løsningen i helga, og kjørt en minitest,  ser lovende ut men kan jo være faktorer jeg har glemt? Noe jeg har beregnet feil. 

 

Mtp "sikkerhet" er det noen få slangeklemmer og 2 slanger så er gammel saltvann løsning på plass,  burde være greit.  

Link to post

Står sikkert en annen termostat i, da saltvannskjølte går på 50-60 grader. 
 

Husker ikke riktig, hadde jo en 2h ferskvannskjølt for noen år siden. Var det ikke dobbel membranpumpe på den tro? Det kan jo være en ide og se på, for å spare litt strøm. Hvis du må ha sirkulasjonspumpe igang og defroster igang for kjøling, så trekker de jo litt strøm. 

Link to post

Høres ut som litt vel mye avhengighet av strøm for min del. Pumpe, vifter etc må gå kontinuerlig og både slites og trekker mye strøm.

 

Tipper du har lav marsjfart, min dro 5 liter i timen på marsj. Og da endres jo regnestykket litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 52 minutter siden:

Høres ut som litt vel mye avhengighet av strøm for min del. Pumpe, vifter etc må gå kontinuerlig og både slites og trekker mye strøm.

 

Tipper du har lav marsjfart, min dro 5 liter i timen på marsj. Og da endres jo regnestykket litt...

Min brukte 2.5-3L i timen på marsj, 2h i 21 fots sjark. 
 

tror ikke du klarer å bruke 5L i timen på en 18 hester, isåfall yter den mer. Man regner jo ca 2DL i timen per hestekraft

Link to post
Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Står sikkert en annen termostat i, da saltvannskjølte går på 50-60 grader. 

 

Sjøvannskjølt 2H har ikke termostat.

 

Timmeeh skrev 1 time siden:

Min brukte 2.5-3L i timen på marsj, 2h i 21 fots sjark. 
 

tror ikke du klarer å bruke 5L i timen på en 18 hester, isåfall yter den mer. Man regner jo ca 2DL i timen per hestekraft

 

Min stod i en 24 fots snekke. Erfringsmessig ikke langt under 5 liter i timen. At den yter mer har jeg liten tro på, den dro ikke skinnet av pølsa akkurat...

 

Edit: Jeg ser nå at den er oppgitt til 4,7 liter i timen, så da var jeg ikke langt unna.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 2 timer siden:

 

Sjøvannskjølt 2H har ikke termostat.

 

 

Min stod i en 24 fots snekke. Erfringsmessig ikke langt under 5 liter i timen. At den yter mer har jeg liten tro på, den dro ikke skinnet av pølsa akkurat...

 

Edit: Jeg ser nå at den er oppgitt til 4,7 liter i timen, så da var jeg ikke langt unna.

Hard på marsj du da sikkert, og de er jo ikke så effektive som nyere dieseler det kan vi vel være enige om :p 

Link to post
Timmeeh skrev Just now:

Hard på marsj du da sikkert, og de er jo ikke så effektive som nyere dieseler det kan vi vel være enige om :p 

 

Ja, presset den opp mot 6,5 knop både titt og ofte;-) Gamle forkammermotorer er ikke like effektive som nye direkteinnsprøytede nei. Sabb G er oppgitt til 2,5 liter på max, 2H til 4,7. Og det rimer greit i mitt hode. 

 

Gikk stort sett et par hundre rpm under max. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for alle svar.  Motoren har maks turtall på 2250 rpm og skal etter hva jeg har oppfattet fint kunne ligge på 1900-2000 rpm, men jeg ligger som oftest i 1500-1800 rpm området ettersom farten ikke øker noe voldsomt :) 

 

Det er ikke termostat i systemet men vurderer det på sikt. 

 

Det er enkel membran pumpe i båten pr nå,  har en dobbel liggende løs som jeg vurderer å overhale slik at den på sikt kanskje kan overta for den elektriske,  men har lite strømforbruk ellers i båten så eneste bekymringer må være om noe svikter. Pumpe og vifte trekker ikke mye.  

Hvis noe skulle svikte så er det lett å flytte om så motor blir kjølt av sjøvann igjen. 3 slangeklemmer, en slange som flyttes og en bit som laskes inn, da er motoren helt "mekanisk". Det vil den også være om jeg på sikt setter inn veksler og "dobbel membranpumpe"

 

Tror forbruket er bra mye lavere når man kjører rolig en de 4.7 som er oppgitt på maks,  men skal selvsagt dimensjonere for å kunne ha perioder med maks fart. 

 

Er på leting etter eksterne termostathus som kan egne seg, kun funnet noe fra snøskuter  så tror jeg søker feil.  Mulig jeg bygger et selv om jeg ikke finner men hadde vært greit med en ferdig slangemontert løsning :) 

 

Ang sikkerhetsventil har jeg kun den i lokket på tanken.  Burde det være flere? 

Redigert av FjordHT (see edit history)
Link to post

Gammel Renault (før midten av 80-tallet) hadde slangemonterte termostater. Har en diameter på 42,5mm til å tre inn i en 42mm slange, og skru fast med slangeklemme.

F.eks: https://www.thansen.no/bil/renault-12-kasse-kombi1-3-50hk/kjoling/t12559/g2600-2080

Enkelt og billig, hvis det ellers passer med slangdimensjoner du kan bruke.

Ellers er det ikke mye å overhale på den membranpumpen. Sjekk at membranen er hel, og at klaffene i ventilene er bevegelige og lukker. Jeg har bare opplevd svikt i kjølesystemet på Sabben ved at ventilene fikk rusk i klemme og ikke lukket. Ellers veldig stødig og driftssikker konstruksjon.

Lykke til.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...