FjordHT
Takker for alle svar. Motoren har maks turtall på 2250 rpm og skal etter hva jeg har oppfattet fint kunne ligge på 1900-2000 rpm, men jeg ligger som oftest i 1500-1800 rpm området ettersom farten ikke øker noe voldsomt :)
Det er ikke termostat i systemet men vurderer det på sikt.
Det er enkel membran pumpe i båten pr nå, har en dobbel liggende løs som jeg vurderer å overhale slik at den på sikt kanskje kan overta for den elektriske, men har lite strømforbruk ellers i båten så eneste bekymringer må være om noe svikter. Pumpe og vifte trekker ikke mye.
Hvis noe skulle svikte så er det lett å flytte om så motor blir kjølt av sjøvann igjen. 3 slangeklemmer, en slange som flyttes og en bit som laskes inn, da er motoren helt "mekanisk". Det vil den også være om jeg på sikt setter inn veksler og "dobbel membranpumpe"
Tror forbruket er bra mye lavere når man kjører rolig en de 4.7 som er oppgitt på maks, men skal selvsagt dimensjonere for å kunne ha perioder med maks fart.
Er på leting etter eksterne termostathus som kan egne seg, kun funnet noe fra snøskuter så tror jeg søker feil. Mulig jeg bygger et selv om jeg ikke finner men hadde vært greit med en ferdig slangemontert løsning :)
Ang sikkerhetsventil har jeg kun den i lokket på tanken. Burde det være flere?