Jump to content

Så var det tid for å gjøre en bedre behandling av flaps på roret enn sist vinter.

Lars H.

Recommended Posts

På min Saga 27 sitter det 2 faste flaps på roret, festet med to store bolter. Før sesongen måtte jeg ha nye flaps da det ene knakk i bøyen. Jeg grunnet de med U-POL Acid #8 etch primer før jeg la på Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Den samme behandlingen har jeg gjort på propell og heljern (bronse/messing) med godt resultat. Stoffingen sitter og omtrent null groe. Men for flapsene? Katastrofe, riktignok ikke noe rur eller slikt, men slik så flapsene ut ved opptak!

flaps_nytt_korrodert.jpg.0aaccd3085e62ffb76badacceb2c9da9.jpg

flaps_nytt_korrodert_detalj.jpg.1364b96a1021297d1d85087b860c2490.jpg

Her har jeg tydeligvis glemt en barriere mellom aluminium og bunnstoff (kobberholdig).

Dermed var det å gå fjerne bunnstoff og grunning med maskin. Slik "grovrengjører" med navn en ikke får lov å nevne lenger, var til liten hjelp. Dermed ble det roterende stålbørste på vinkelsliperen.

flaps_nytt_korrodert_vinkelsliper.jpg.07e3e7ca565f470b793e6f8e3591cd3e.jpg

flaps_nytt_korrodert_slipt.jpg.27e503ad28552039574ffcb4471ae1bf.jpg

Så nå blir det å behandle flatene på en bedre måte. Planen er først å spraye på etch-primer, så noen lag med 2-komp epoxy før selvpolerende bunnstoff (samme som på resten av båten).

Det må vel bli bedre?

grunning_epoxy_stoffing.jpg.4626bd4ccce436fc7a54d55734225b8b.jpg

Heldigvis har jeg stor dobbelgarasje (og kun en bil) slik at jeg har grei arbeidsplass enn så lenge før kulden kommer. Garasjen er uisolert. 

garasjen_nov_2021.jpg.95df21b3befa2d91687cb64f41e01ae8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det tenkte jeg ikke på, jeg vet jo at en ikke skal bruke stålbørste på sinkanoder. Men uten den grove stålbørsten vet jeg ikke hvordan jeg skulle fått renset opp, malingfjerner kanskje? Men nå er det for sent, uansett. Kanskje å gå over en runde med en flapdisk på maskinen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Det tenkte jeg ikke på, jeg vet jo at en ikke skal bruke stålbørste på sinkanoder. Men uten den grove stålbørsten vet jeg ikke hvordan jeg skulle fått renset opp, malingfjerner kanskje? Men nå er det for sent, uansett. Kanskje å gå over en runde med en flapdisk på maskinen?

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipeverktoy/grovrengjorer-2000019030

eller tilsvarende. 

Hulda skrev 36 minutter siden:

Nei, la det være. Jernet blir uansett 'umulig' å fjerne. innen de flapsene ryker, seiler vi begge på hav uten behov for flaps.

Kan man bruke rustvask? Med fosforsyre. Har ihvertfall brukt det til å fjerne slipestøv fra vinkelsliper, og det blir rent. Da i rustet form, vil kanskje ikke funke med ferskpresset jern? 

Lars H. skrev for 10 timer siden:

flaps_nytt_korrodert_slipt.jpg.27e503ad28552039574ffcb4471ae1bf.jpg

Så nå blir det å behandle flatene på en bedre måte. Planen er først å spraye på etch-primer, så noen lag med 2-komp epoxy før selvpolerende bunnstoff (samme som på resten av båten).

Jeg vil anbefale å «alodinebehandle» flapsene før du grunner de.

I «gamle dager» brukte vi mye alodine på Fornebu for å stoppe korrosjon i og på aluminium. Vanskelig å få kjøpt i dag kanskje...

Hva alodinebehandling er, er utførlig forklart i denne tråden. Men noe bad behøves ikke, det holder med å pensle på med en kost, og skylles i vann etterpå. Men så var det dette med HMS da...

Redigert av navid (see edit history)
Hulda skrev 13 minutter siden:

Det beste er nok mattslipe, etsprimer og tett maling. Ingen grunn til dramatikk.

Det var jo det som var planen, så da går jeg videre med det.

grunning_epoxy_stoffing.jpg.c14bf78ee6f4da8cb73e7229db04ed9d.jpg

Comforthe skrev for 2 timer siden:

Kjøpte du flapsene ferdig laget, eller laget du dem selv? Er dette originalt på denne båten? Bare nyskjerrig :)

Ja, dette er originalt, og nye flaps kan en fremdeles kjøpe hos Sagaboats, selv om båten min er fra 1986. Sagaboats har det meste av reservedeler til båtene sine selv til de eldre modellene. Idag kommer ny kalesje i hus fra Sagaboats, bestilte den i forgårs. Den er laget hos Måløy Industrisøm som syr kalesjene og som sitter på originalmalene.

Comforthe skrev for 2 timer siden:

Kjøpte du flapsene ferdig laget, eller laget du dem selv? Er dette originalt på denne båten? Bare nyskjerrig :)

Jeg har sett dette på flere Saga 27. Flaps finnes som original reservedel fra Saga Boat.

Den virker også. Skroget er i utgangspunktet smalt deplasementskrog, som skulle toppe 7knop, nesten uavhengig av motorisering.

Med flaps på roret klarer man å trylle denne opp i 12 knop med 60 hk. Den reiser ikke baugen slik tradisjonelle snekker gjør.

Og: Ja det bør være originalt. For alle kreftene som holder baugen nede, virker opp gjennom rorstammen. Konstruksjonen bør tåle slike krefter.

Du kan lese mer om Saga 27's historie, fra den ble lansert i 1970.

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-helle/saga-27/689010

http://sagaforumet.com/batborsen/saga27.htm

12 knop med 60Hp med en Saga 27? Jeg må bare le, det må være fra en salgsannonse, nedoverbakke i stiv kuling, sterk hjemlengsel, en båt tom for diesel og vann, en kaptein på 50kg, ikke en eneste bit kjetting eller vinsjer, ikke en eneste 6-pack øl (den og flere drukket opp før målingen)!

Jeg har selv en toppfart på opp imot 8knop med min Saga 27 og 44Hp motor. Jeg har registrert (på GPS) 10 knop i kuling og ned en 3m bølge. 12 knop har jeg hørt at andre har klart med motor på drøyt 100Hp og med påmontert ekstra flaps på hekken. Fysjom!

Så var den siste slipingen av flapsene unnagjort. Det siste gjorde jeg med 80-kornig flapdisk på vinkelsliperen, og det gikk unna, mye bedre enn med stålbørsten.

Dermed får flapsene hvile frem til våren før de får en omgang med etch-primer, epoxy og bunnstoff før sjøsetting i uke 13.

Nå er det fronten på skuffene i pantry som står for tur, blir vel en egen tråd om det og.

Lars H. skrev 18 minutter siden:

Så var den siste slipingen av flapsene unnagjort. Det siste gjorde jeg med 80-kornig flapdisk på vinkelsliperen, og det gikk unna, mye bedre enn med stålbørsten.

Dermed får flapsene hvile frem til våren før de får en omgang med etch-primer, epoxy og bunnstoff før sjøsetting i uke 13.

Nå er det fronten på skuffene i pantry som står for tur, blir vel en egen tråd om det og.

La dem få etsprimer med en gang! Ikke la oksidskiktet bygge seg opp over vinteren. Flapdisc med silisium er det samme som stålbørste med Fe.

Ja da, joda. Jeg bøyer meg i støvet for ekspertisen. Det er jo også grunnen til at jeg spør her, jeg har litt mer greie på elektroner og data enn dette.

Dermed ble det en rask tur ut i garasjen med sprayboken.

flaps_nytt_korrodert_grunnet.jpg.34e9ec81e7692896124c4bd9849f5272.jpg

Lars H. skrev for 2 timer siden:

12 knop med 60Hp med en Saga 27? Jeg må bare le, det må være fra en salgsannonse, nedoverbakke i stiv kuling, sterk hjemlengsel, en båt tom for diesel og vann, en kaptein på 50kg, ikke en eneste bit kjetting eller vinsjer, ikke en eneste 6-pack øl (den og flere drukket opp før målingen)!

Jeg har en 95-modell Saga 27 med Yanmar 66 hk og kan heller ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få den båten mye over 8 knop annet enn medstrøms inn Drøbaksundet. Tror ikke det hadde vært særlig behagelig heller, så hvis poenget var fart ville jeg nok valgt noe annet enn en deplasementsbåt (beklager at jeg fulgte opp digresjonen i tråden).

Sjøstein skrev for 17 timer siden:

Jeg har en 95-modell Saga 27 med Yanmar 66 hk og kan heller ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få den båten mye over 8 knop annet enn medstrøms inn Drøbaksundet. Tror ikke det hadde vært særlig behagelig heller, så hvis poenget var fart ville jeg nok valgt noe annet enn en deplasementsbåt (beklager at jeg fulgte opp digresjonen i tråden).

Kan skrive under på det! Min Viksund Columbi har stor flaps og lar seg dra opp i 11 knop om jeg presser på, men da er den direkte livsfarlig i sjøen! Rir på kjølen, drar med seg hele sundet og er ustabil så det holder. En liten bevegelse på rattet, sa faller den av så man må klamre seg fast. Så deplasementskrog bør holde seg i deplasementfart. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jo da, når jeg bruker kutteskive bruker jeg alltid skjermen. Men med stålbørsten ville det hatt lite nytte.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Det er godt?men den hjelper godt med stålbørste også,hukker ikke så lett med skjerm på. Det var nok mye vanligere før å fjerne skjermen på vinkelsliper, for å utnytte skivene helt og for bedre tilkomst. I dagens industri er det vel det samme som å levere oppsigelsen....... Heldigvis.

• 4 måneder senere...

Så nærmer det seg tid for at flapsene må bli klar for sjøsetting i uke 13. Igår tok jeg av presenningen på båten. Flapsene er som skrevet tidligere behandlet med etch primer. Og så var det klart for epoxy-primer. Dette gjør jeg hjemme i oppvarmet bod. For primereren står det:

bilde.png.a82eef7dd17674ed7d153bfe6caa431b.png      

1. Da er det vel greit å rulle på et lag primer på formiddagen og et lag til på kvelden?

2. Så kan jeg vel legge på to lag bunnstoff neste dag?

Da burde vel både primer og bunnstoff sitte bra?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...