Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Swingswong skrev for 21 timer siden:

Gode svar. Takk. 

I hvilke tilfeller eller hva er det som gjør at spenningen kommer over 1,3v og opp mot 1,9v?

Nå trakker jeg atter en gang på tærne av alle som mener å måtte forsvare at det bare er skilletransformator (kuttet landjord) som teller. :smiley: 
Men svar skal du få.

Det er forholdsvis sjelden uansett, men f.eks. temperatur og noen andre forhold kan gjøre at spenningen hopper over 1,5V som er ca-sperregrense av vanlige ZS.

Som du ser dreier det seg om noen tidels Volt, som nettopp dreier seg om kun elektrolytiske spenninger, men ikke om å "fikse" generelle feil på båt.
ZS stopper vanlig, og derfor unødvendig forbruk av zink innenfor spenningsrekken som oppstår .
Ikke mer, ikke mindre, og heller ikke med "hvis og når",
fordi det er uaktuelt for "98%" av alle med båt i sjøen.

Ønsker eller trenger en noe annet (f.eks. når en så blander inn fler og fler elektrisk utette husholdningsmaskiner), da bruker man annet,
og da vanligvis skilletransformator inkl. egen jordplan.

En båt (dvs. ikke flytende hytte) som har tette elektriske systemer, pleier sjelden å møte flere utfordringer enn det som den galvaniske tabellen tilsier.
Funker ikke det, da er det dette som er avviket, men ikke omvendt.
Det er i alle fall min oppfatning etter både >30 år i "krigen" og når en ser på nesten 20 år endeløs salg av forskjellige Zinksavere til både hele verden og Norge, som fremdeles ikke tyder på feil i utsagn ovenfor. 

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Swingswong skrev for 20 timer siden:

Gode svar. Takk. 

I hvilke tilfeller eller hva er det som gjør at spenningen kommer over 1,3v og opp mot 1,9v?

Nå trakker jeg atter en gang på tærne av alle som mener å måtte forsvare at det bare er skilletransformator (kuttet landjord) som teller. :smiley: 
Men svar skal du få.

Det er forholdsvis sjelden uansett, men f.eks. temperatur og noen andre forholde kan gjøre at spenningen hopper over 1,5V som er ca-sperregrense av vanlige ZS.

Som du ser dreier det seg om noen tidels Volt, som nettopp dreier seg om kun elektrolytiske spenninger, men ikke om å "fikse" generelle feil på båt.
ZS stopper vanlig, og derfor unødvendig forbruk av zink innenfor spenningsrekken som oppstår .
Ikke mer, ikke mindre, og heller ikke med "hvis og når",
fordi det er uaktuelt for "98%" av alle med båt i sjøen.

Ønsker eller trenger en noe annet (f.eks. når en så blander inn fler og fler elektrisk utette husholdningsmaskiner), da bruker man annet,
og da vanligvis skilletransformator inkl. egen jordplan.

En båt (dvs. ikke flytende hytte) som har tette elektriske systemer, pleier sjelden å møte flere utfordringer enn det som den galvaniske tabellen tilsier.
Funker ikke det, da er det dette som er avviket, men ikke omvendt.
Det er i alle fall min oppfatning etter både >30 år i "krigen" og når en ser på nesten 20 år endeløs salg av forskjellige Zinksavere til både hele verden og Norge, som fremdeles ikke tyder på feil i utsagn ovenfor. 

:seeya:
Jørg

• Create New...