Jump to content

Edit History

Taskeladden

Taskeladden

Hei!

 

Bor i en maxi 84 så dette skal jeg kunne svare på. 

Ja, de 2 boltene som bordet sin sokkel på er 2 av kjølboltene dine. Det er 2 til foran der med veggen, og 1 stk helt bak. Totalt 5 stk. 

Kjølen ser grei ut, viktig som de over skriver med jevnlig vedlikehold her. Din ser ut som den har blitt neglisjert noen sesonger, men langt ifra uvanlig eller noe annet enn litt jobb så er den tipp topp igjen. 

Vann i kjølen kan komme av flere grunner, som en over skriver kan det lekke inn kjølbolter. Du kan smake såvidt på vannet og finne ut om det er ferskt eller salt vann. Om kjølbolter skulle lekke, så er det som oftest den bakerste som svetter litt. 
Holder en knapp på at vannet i ditt tilfelle er ferskvann. 
(kjølboltene ligger under de svarte "hettene" du ser, bare å trekke de av med en tang eller lignende) 



Det må nevnes at alt vann som kommer inn i luker ute bak ender opp i kjølen under gulvet ditt pga dreneringen. Det drenerer først inn i motorrom bak motoren, så videre derfra gjennom 2 kanaler til det ender opp i kjølen. Samme gjelder drenering fra kjøleboks, den går ut bak motor med eksospotten, slik som alt fra f eks benker ute, så ender det opp i kjølen. Det er derfor det ligger en slange ned under gulvet du kan lense ut med.
Kan være lurt ta en ståltråd og stake opp dreneringshullene. Det er ett bak eksospotten ut i akter benk, så ett på hver side foran eksospotten som begge drenerer ned i kjøl. Drenering på kjøleboks er ofte koblet rett i ett av dem. 

Smak på vannet, jeg vedder hatten min på at det er ferskvann, og mest sannsynligvis kommer det fra luker ute i cockpit, som har en tendens til å lekke inn litt ved hengsler om de har litt slark. Du kan se ned i bunnen på benk helt akter, der bruker det samle seg en liter eller to med vann om drenering er ok, ligger det mer enn det så er dreneringshullet nederst tett og det renner inn der som eksosslangen går. Du staker det fint om med litt ståltråd. 
Gulvet i oppbevaringsrommet bak motor kan fjernes om du tar ut 2-3-4 skruer, så kan du lette dette opp og kommer veldig fint til og ser alle dreneringshullene jeg nevner :)

Absolutt ingenting unormalt med noe av det du beskriver, det er gode båter som er veldig bra satt sammen og tåler en trøkk. 

Hold ett øye med lekkasje rundt vinduer, det er ganske vanlig men fikses lett med ny butyltape og litt tec7 og rengjøring. Rekkestøtter kan også lekke litt, igjen, fikses enkelt og billig med demontering, rengjøring og ny butyltape på bolter. 

Gratulerer med fin båt, bare å spørre om du lurer på noe, er ikke mye på en maxi jeg ikke har hatt fra hverandre og fått sammen igjen :) 

Har aldri hørt om en maxi som har mistet kjølen, så det er ikke noe du skal bruke energi på å tenke på. Båten tåler mye mer enn deg, så den situasjonen tror jeg aldri du kommer i. 

Ta gjerne en titt på hvordan min så ut etter 6 år liggende forlatt når jeg overtok: 

Brukte 4-5 dager på alt uten å ha gjort det før, så dette får du til å bli godt som nytt :)
 

Gratulerer med ny båt, og velkommen i klubben. Meld deg gjerne inn i maxi 84 gruppen på facebook, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan med å få en brukbar båt ut av det igjen. 

 

 

TaskeLadden 

Taskeladden

Taskeladden

Hei!

 

Bor i en maxi 84 så dette skal jeg kunne svare på. 

Ja, de 2 boltene som bordet sin sokkel på er 2 av kjølboltene dine. Det er 2 til foran der med veggen, og 1 stk helt bak. Totalt 5 stk. 

Kjølen ser grei ut, viktig som de over skriver med jevnlig vedlikehold her. Din ser ut som den har blitt neglisjert noen sesonger, men langt ifra uvanlig eller noe annet enn litt jobb så er den tipp topp igjen. 

Vann i kjølen kan komme av flere grunner, som en over skriver kan det lekke inn kjølbolter. Du kan smake såvidt på vannet og finne ut om det er ferskt eller salt vann. Om kjølbolter skulle lekke, så er det som oftest den bakerste som svetter litt. 
Holder en knapp på at vannet i ditt tilfelle er ferskvann. 

Det må nevnes at alt vann som kommer inn i luker ute bak ender opp i kjølen under gulvet ditt pga dreneringen. Det drenerer først inn i motorrom bak motoren, så videre derfra gjennom 2 kanaler til det ender opp i kjølen. Samme gjelder drenering fra kjøleboks, den går ut bak motor med eksospotten, slik som alt fra f eks benker ute, så ender det opp i kjølen. Det er derfor det ligger en slange ned under gulvet du kan lense ut med.
Kan være lurt ta en ståltråd og stake opp dreneringshullene. Det er ett bak eksospotten ut i akter benk, så ett på hver side foran eksospotten som begge drenerer ned i kjøl. Drenering på kjøleboks er ofte koblet rett i ett av dem. 

Smak på vannet, jeg vedder hatten min på at det er ferskvann, og mest sannsynligvis kommer det fra luker ute i cockpit, som har en tendens til å lekke inn litt ved hengsler om de har litt slark. Du kan se ned i bunnen på benk helt akter, der bruker det samle seg en liter eller to med vann om drenering er ok, ligger det mer enn det så er dreneringshullet nederst tett og det renner inn der som eksosslangen går. Du staker det fint om med litt ståltråd. 
Gulvet i oppbevaringsrommet bak motor kan fjernes om du tar ut 2-3-4 skruer, så kan du lette dette opp og kommer veldig fint til og ser alle dreneringshullene jeg nevner :)

Absolutt ingenting unormalt med noe av det du beskriver, det er gode båter som er veldig bra satt sammen og tåler en trøkk. 

Hold ett øye med lekkasje rundt vinduer, det er ganske vanlig men fikses lett med ny butyltape og litt tec7 og rengjøring. Rekkestøtter kan også lekke litt, igjen, fikses enkelt og billig med demontering, rengjøring og ny butyltape på bolter. 

Gratulerer med fin båt, bare å spørre om du lurer på noe, er ikke mye på en maxi jeg ikke har hatt fra hverandre og fått sammen igjen :) 

Har aldri hørt om en maxi som har mistet kjølen, så det er ikke noe du skal bruke energi på å tenke på. Båten tåler mye mer enn deg, så den situasjonen tror jeg aldri du kommer i. 

Ta gjerne en titt på hvordan min så ut etter 6 år liggende forlatt når jeg overtok: 

Brukte 4-5 dager på alt uten å ha gjort det før, så dette får du til å bli godt som nytt :)
 

Gratulerer med ny båt, og velkommen i klubben. Meld deg gjerne inn i maxi 84 gruppen på facebook, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan med å få en brukbar båt ut av det igjen. 

 

 

TaskeLadden 

Taskeladden

Taskeladden

Hei!

 

Bor i en maxi 84 så dette skal jeg kunne svare på. 

Ja, de 2 boltene som bordet sin sokkel på er 2 av kjølboltene dine. Det er 2 til foran der med veggen, og 1 stk helt bak. Totalt 5 stk. 

Kjølen ser grei ut, viktig som de over skriver med jevnlig vedlikehold her. Din ser ut som den har blitt neglisjert noen sesonger, men langt ifra uvanlig eller noe annet enn litt jobb så er den tipp topp igjen. 

Vann i kjølen kan komme av flere grunner, som en over skriver kan det lekke inn kjølbolter. Du kan smake såvidt på vannet og finne ut om det er ferskt eller salt vann. Om kjølbolter skulle lekke, så er det som oftest den bakerste som svetter litt. 
Holder en knapp på at vannet i ditt tilfelle er ferskvann. 

Det må nevnes at alt vann som kommer inn i luker ute bak ender opp i kjølen under gulvet ditt pga dreneringen. Det drenerer først inn i motorrom bak motoren, så videre derfra gjennom 2 kanaler til det ender opp i kjølen. Samme gjelder drenering fra kjøleboks, den går ut bak motor med eksospotten, slik som alt fra f eks benker ute, så ender det opp i kjølen. Det er derfor det ligger en slange ned under gulvet du kan lense ut med.
Kan være lurt ta en ståltråd og stake opp dreneringshullene. Det er ett bak eksospotten ut i akter benk, så ett på hver side foran eksospotten som begge drenerer ned i kjøl. Drenering på kjøleboks er ofte koblet rett i ett av dem. 

Smak på vannet, jeg vedder hatten min på at det er ferskvann, og mest sannsynligvis kommer det fra luker ute i cockpit, som har en tendens til å lekke inn litt ved hengsler om de har litt slark. Du kan se ned i bunnen på benk helt akter, der bruker det samle seg en liter eller to med vann om drenering er ok, ligger det mer enn det så er dreneringshullet nederst tett og det renner inn der som eksosslangen går. Du staker det fint om med litt ståltråd. 
Gulvet i oppbevaringsrommet bak motor kan fjernes om du tar ut 2-3-4 skruer, så kan du lette dette opp og kommer veldig fint til og ser alle dreneringshullene jeg nevner :)

Absolutt ingenting unormalt med noe av det du beskriver, det er gode båter som er veldig bra satt sammen og tåler en trøkk. 

Hold ett øye med lekkasje rundt vinduer, det er ganske vanlig men fikses lett med ny butyltape og litt tec7 og rengjøring. Rekkestøtter kan også lekke litt, igjen, fikses enkelt og billig med demontering, rengjøring og ny butyltape på bolter. 

Gratulerer med fin båt, bare å spørre om du lurer på noe, er ikke mye på en maxi jeg ikke har hatt fra hverandre og fått sammen igjen :) 

Har aldri hørt om en maxi som har mistet kjølen, så det er ikke noe du skal bruke energi på å tenke på. Båten tåler mye mer enn deg, så den situasjonen tror jeg aldri du kommer i. 

 

Gratulerer med ny båt, og velkommen i klubben. Meld deg gjerne inn i maxi 84 gruppen på facebook, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan med å få en brukbar båt ut av det igjen. 

 

 

TaskeLadden 

Taskeladden

Taskeladden

Hei! Bor i en maxi 84 så dette skal jeg kunne svare på. 

Ja, de 2 boltene som bordet sin sokkel på er 2 av kjølboltene dine. Det er 2 til foran der med veggen, og 1 stk helt bak. Totalt 5 stk. 

Kjølen ser grei ut, viktig som de over skriver med jevnlig vedlikehold her. Din ser ut som den har blitt neglisjert noen sesonger, men langt ifra uvanlig eller noe annet enn litt jobb så er den tipp topp igjen. 

Vann i kjølen kan komme av flere grunner, som en over skriver kan det lekke inn kjølbolter. Du kan smake såvidt på vannet og finne ut om det er ferskt eller salt vann. Om kjølbolter skulle lekke, så er det som oftest den bakerste som svetter litt. 

Det må nevnes at alt vann som kommer inn i luker ute bak ender opp i kjølen under gulvet ditt pga dreneringen. Det drenerer først inn i motorrom bak motoren, så videre derfra gjennom 2 kanaler til det ender opp i kjølen. Samme gjelder drenering fra kjøleboks, den går ut bak motor med eksospotten slik som alt fra f eks benker ute, så ender det opp i kjølen. Det er derfor det ligger en slange ned under gulvet du kan lense ut med.

Smak på vannet, jeg vedder hatten min på at det er ferskvann, og mest sansynligvis kommer det fra luker ute i cockpit, som har en tendens til å lekke inn litt ved hengsler om de har litt slark. 

Absolutt ingenting unormalt med noe av det du beskriver, det er gode båter som er veldig bra satt sammen og tåler en trøkk. 

Gratulerer med fin båt, bare å spørre om du lurer på noe, er ikke mye på en maxi jeg ikke har hatt fra hverandre og fått sammen igjen :) 

TaskeLadden 



×
×
  • Create New...