Ar83 Startet 13.November.2021 Link til dette innlegget Startet 13.November.2021 Hei! Ny bruktbåt i sommer og første gang på land nå. To-motor med dualprop. En propell har en skade på et blad. Båten har fungert bra, men ser for meg at dette har gitt ekstra vibrasjoner, dårlig fuel-økonomi og mulighet for følgefeil. Så er spm, noen som tror dette kan repareres selv, evt om hvor en kan få hjelp til å gjøre noe slikt på Østlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.November.2021 Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 Jeg ville latt slegga ligge i ro, og overlatt den jobben til proffe folk. Jeg har god erfaring med Andvik Proppellers i stathelle. Kanskje smart å levere alle fire propeller inn. Da får du optimalisert, og balansert de. For bedre gange og drivstoff-økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.November.2021 Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 Dersom du ikke har synlige kavitasjonstæringer vil jeg tro at du ikke merker noen forskjell på grunn av den lille bulken. Ellers er jeg enig i at de kan være fornuftig å la profesjonelle utbedre skaden, så sover du kanskje bedre . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alfaalfa Svart 13.November.2021 Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 (redigert) Dette er nok til at propellen er i ubalanse og følgeskaden er at propellaksellageret blir utslitt før tiden. Akkurat hvor fort er en annen ting. Ikke helt bra at du med to motorer har en motor som har ulik belastning fra den andre. Det kan gi riktig ugreie og gir enda større vibrasjoner enn om det var en motor. Litt avhengig av hvor tett motorene står og belastningen på disse. Andvik kan anbefales! Redigert 13.November.2021 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.November.2021 Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 Den lille bulken forårsaker neppe noen målbar uballanse. Men som sagt: for å sove bedre om natten . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Svart 13.November.2021 Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 (redigert) Jeg har tatt nødrep på ett par propeller selv som har vært i dårligere forfatning enn det der. Har funnet ut at ett Biltema biloppretter sett og en verksted presse gjør det hele ganske enkelt Men som de over her sier, andvik propellers. Har kun gode erfaringer med han (har vel sendt 50 propeller til han det siste 2 årene) Redigert 13.November.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.November.2021 Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 NilsPils skrev for 5 timer siden: Den lille bulken forårsaker neppe noen målbar uballanse. Men som sagt: for å sove bedre om natten . . . . Ikke målbar ??? Både knop, aks og drivstoff samt risting vil være målbare i forskjell. Men det er fullt mulig å overse eller ikke bry seg og leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
Ar83 Svart 14.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2021 Takk for alle tilbakemeldinger. Andvik Propellers er vel aktuelt da tenker jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.November.2021 Link til dette innlegget Svart 14.November.2021 (redigert) Ser du har tatt din beslutning og jeg støtter den! Om du avbalanserer propellen rent mekanisk (tilsvarende bildekk) vil du neppe finne ubalanse. Derimot vil endret fasong på et propellblad føre til endret vannstrøm langs dette og en ulik i belastning på propellbladene. Om bulken din betyr noe og om dette har praktisk betydning aner jeg ikke. Men hadde det vært min propell så hadde jeg utbedret skade elle byttet propellen. Redigert 14.November.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jannmar Svart 14.November.2021 Link til dette innlegget Svart 14.November.2021 Jens_P skrev 23 minutter siden: Om du avbalanserer propellen rent mekanisk (tilsvarende bildekk) vil du neppe finne ubalanse. Tror nok ikke det stemmer. Vekten er den samme på det skadde propellbladet, men armen har endret seg = ubalanse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2021 Link til dette innlegget Svart 14.November.2021 Jannmar skrev for 2 timer siden: men armen har endret seg = ubalanse. Og det kan du se ut fra bildet . . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 14.November.2021 Link til dette innlegget Svart 14.November.2021 (redigert) NilsPils skrev for 2 timer siden: Og det kan du se ut fra bildet . . . ? Neida, jeg kan ikke se det med sikkerhet. Men det er meget sannsynlig, etter som det ene Bladet/(armen) er deformert som på bildet TS har lagt ved. Redigert 14.November.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 16.November.2021 Link til dette innlegget Svart 16.November.2021 ...i slike tilfeller, la hammeren ligge. Har hatt bøy i propellblad selv - du tar et par store tenger, gjerne en skiftenøkkel med lengst mulig skaft (moment), og så bøyer du det på plass, forsiktig og litt om gangen. Er du litt heldig får du det helt likt de andre bladene igjen. Etterpå bruker du slipestein, sandpapir og polering for å få det fint og gjevnt og blankt over alt. Om det er permanent eller midlertidig løsning kommer helt ann på hvor gale det var i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
hawthorne Svart 16.November.2021 Link til dette innlegget Svart 16.November.2021 Jeg sendte min til Winrace før sesongen i år, og det ble som nytt. (https://winrace.no/). Var en 3X15X21R stål propell med skader. Grei pris også. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.November.2021 Link til dette innlegget Svart 16.November.2021 hawthorne skrev 4 minutter siden: Jeg sendte min til Winrace før sesongen i år, og det ble som nytt. (https://winrace.no/). Var en 3X15X21R stål propell med skader. Grei pris også. Absolutt et sted å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.November.2021 Link til dette innlegget Svart 16.November.2021 En propell kan ikke justeres/"balanseres" på samme måte som en felg. På en felg er det utelukkende vekt som utgjør balanseringsmetoden medmindre felgen er helt "ute å kjøre" ift. kast etc. En propell har helt andre forutsetninger da det er bl.a. hydrodynamikk, vingebelastning og kavitasjon som kommer inn som faktorer. Korrekte parametere her er en forutsetning for en lang levetid på lagere, tannhjul, tetninger etc. i drivverket til propellen i tillegg til propellen selv. Propellbalansering og optimalisering er en egen kunst for proffer men om du har fått en minimal skade på en enkel aluminiumspropell til en påhengsmotor som står på en båt med lav fart kan du vel fint klare deg (iallefall for en stund) uten å ta i bruk de dyreste reparasjonsmetodene. Har du drevbåt bør du reparere dette skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ar83 Svart 18.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2021 Takk for flere gode tips. Jeg hører også med Winrace. Enig med Chiefengineer, her gjelder det å finne fagfolk og ikke slegga? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.