Jump to content

Hvordan fikse propell med slag?

Ar83

Recommended Posts

Hei! Ny bruktbåt i sommer og første gang på land nå. To-motor med dualprop. En propell har en skade på et blad. Båten har fungert bra, men ser for meg at dette har gitt ekstra vibrasjoner, dårlig fuel-økonomi og mulighet for følgefeil.

F816C733-E08B-40DC-8DCD-C6ABA5E05D43.jpeg.9a6b722795410099759e414e7cb051a8.jpeg

491EC57A-A176-481F-B16D-02966573A072.jpeg.5c2b8b6607cb843bc086cc6d6abc6e9d.jpeg

Så er spm, noen som tror dette kan repareres selv, evt om hvor en kan få hjelp til å gjøre noe slikt på Østlandet?

Dette er nok til at propellen er i ubalanse og følgeskaden er at propellaksellageret blir utslitt før tiden. Akkurat hvor fort er en annen ting.

Ikke helt bra at du med to motorer har en motor som har ulik belastning fra den andre. Det kan gi riktig ugreie og gir enda større vibrasjoner enn om det var en motor. Litt avhengig av hvor tett motorene står og belastningen på disse.

Andvik kan anbefales!

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Jeg har tatt nødrep på ett par propeller selv som har vært i dårligere forfatning enn det der. Har funnet ut at ett Biltema biloppretter sett og en verksted presse gjør det hele ganske enkelt 

Men som de over her sier, andvik propellers. Har kun gode erfaringer med han (har vel sendt 50 propeller til han det siste 2 årene) 

Redigert av Guest (see edit history)
NilsPils skrev for 5 timer siden:

Den lille bulken forårsaker neppe noen målbar uballanse.

Men som sagt: for å sove bedre om natten . . . .

Ikke målbar ??? Både knop, aks og drivstoff samt risting vil være målbare i forskjell.

Men det er fullt mulig å overse eller ikke bry seg og leve med det. 

Ser du har tatt din beslutning og jeg støtter den! :thumbsup:

Om du avbalanserer propellen rent mekanisk (tilsvarende bildekk) vil du neppe finne ubalanse.

Derimot vil endret fasong på et propellblad føre til endret vannstrøm langs dette og en ulik i belastning på propellbladene.

Om bulken din betyr noe og om dette har praktisk betydning aner jeg ikke.

Men hadde det vært min propell så hadde jeg utbedret skade elle byttet propellen.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

...i slike tilfeller, la hammeren ligge.

Har hatt bøy i propellblad selv - du tar et par store tenger, gjerne en skiftenøkkel med lengst mulig skaft (moment), og så bøyer du det på plass, forsiktig og litt om gangen. Er du litt heldig får du det helt likt de andre bladene igjen. Etterpå bruker du slipestein, sandpapir og polering for å få det fint og gjevnt og blankt over alt.
Om det er permanent eller midlertidig løsning kommer helt ann på hvor gale det var i utgangspunktet.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

En propell kan ikke justeres/"balanseres" på samme måte som en felg. På en felg er det utelukkende vekt som utgjør balanseringsmetoden medmindre felgen er helt "ute å kjøre" ift. kast etc.

En propell har helt andre forutsetninger da det er bl.a. hydrodynamikk, vingebelastning og kavitasjon som kommer inn som faktorer. Korrekte parametere her er en forutsetning for en lang levetid på lagere, tannhjul, tetninger etc. i drivverket til propellen i tillegg til propellen selv.

Propellbalansering og optimalisering er en egen kunst for proffer men om du har fått en minimal skade på en enkel aluminiumspropell til en påhengsmotor som står på en båt med lav fart kan du vel fint klare deg (iallefall for en stund) uten å ta i bruk de dyreste reparasjonsmetodene. Har du drevbåt bør du reparere dette skikkelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...