Jump to content

Et par spørsmål om Nordkapp 17 DC

Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, jeg har nå sett på et par nordkapp 17 DC og lurer på:

på begge jeg har sett på står det på skiltet inni at max motorstørrelse er 100. Er dette 100 hester eller 100 kW (135 hester)?

jeg lurer også på hvor høyt de skal ligge i vannet når flyteskummet er i orden. Veier båten 200kg for mye vil den jo også ligge dypere. Jeg så på denne i går (på land), ser dette riktig ut?:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=233175121

Se på bildene hvor rurene vokser. Sier hvor vanlinja har stått...

Jeg har hatt en lik båt men med inboard, det var en Volvo B 20 som skulle være på 120 Hk. Jeg kan aldri tenke meg at maks ytelse var oppgitt i kilowatt i 1971. Så det er nok hk. det menes. Hvis det ikke er gjort noe med det originale skummet i bunnen er jeg helt sikker på at det er ganske vasstrukkent. Jeg skar opp bunnen av båten innvendig, fjernet skum, forsterket og støpte igjen. Det var ikke håpløst mye jobb, men med tanke på hva du får igjen når du skal selge båten så bør du få den gratis hvis dette ikke er gjort allerede.

7 hours ago, Tore B said:

Jeg har hatt en lik båt men med inboard, det var en Volvo B 20 som skulle være på 120 Hk. Jeg kan aldri tenke meg at maks ytelse var oppgitt i kilowatt i 1971. Så det er nok hk. det menes. Hvis det ikke er gjort noe med det originale skummet i bunnen er jeg helt sikker på at det er ganske vasstrukkent. Jeg skar opp bunnen av båten innvendig, fjernet skum, forsterket og støpte igjen. Det var ikke håpløst mye jobb, men med tanke på hva du får igjen når du skal selge båten så bør du få den gratis hvis dette ikke er gjort allerede.

Takk for svar!

Gratis blir det nok ikke uansett, men selgeren var veldig hyggelig og til å prate med.

Båten kan da ikke være verdt kr 0? Den er absolutt pen for alderen (dvs jeg har sett mye verre). I stor grad original, eneste jallamekk jeg så på denne er lanternen foran som i følge selger ikke er original. Selv med defekt flyteskum og ødelagt styring (sitter fast) skulle jeg tro båten alene er verdt 5000?

Jeg har sett på mange, men jeg finner ikke noen annen båt som "passer" like bra (ikke for stor/tung - 17 fot er perfekt, plass til å sitte 6 komfortabelt og sosialt på puter og ikke rett på plast/glassfiberstøp, ordentlig V-bunn, vindskjerm, ingen hardtop, ikke for dyr)

Hvis det innen våren dukker opp en lik der skummet er fikset er jo det et mye bedre valg, men jeg vil tro den jobben er gjort på et fåtall båter? Er dette en jobb man bare bør regne med å ta om man vil ha en Nordkapp 17, eller dukker det opp Nordkapp 17 DC med reparert skumbunn ofte nok til at dette er verdt å vente på??

--------

Ang motorstørrelse har jeg lest fler steder at Nordkapp 17 er godkjent for 140hester - det er derfor jeg synes det er rart at det står 100 på skiltet. Kanskje HT er godkjent for 140 og VS er godkjent for 100? Kanskje innabordsmotor er godkjent for høyere effekt enn med påhenger? Om noen her har en HT - hva står på skiltet deres?

@gunped

Oi! Det forklarer en del! Når jeg ser på bildene jeg har tatt av båten ser ser jeg at bunnen ikke er en ren V bak og en liten "finne" eller katamaran-kjøl på hver side, og det stemmer vel også med at det er en 16 sport og ikke en 17?

Jeg trodde nordkapp 16 ikke hadde så mange sitteplasser - denne har 8 seter totalt. Jeg trodde Nordkapp 16 hadde bare 6, men skjønner nå at jeg har tatt feil.

Hvordan er sjøegenskapene på 16 sport VS 17 Prince? Jeg har fått for meg at Nordkapp 17 er en bedre båt - er dette riktig? Eller er den bare annerledes?

Redigert av AMelbye (see edit history)

I dårlig vær er 16 sport en veldig bra båt.det eneste jeg ikke var helt fornøyd med var at den har tendens til å ta noe sprut over seg.I frisk bris må kalesjen på.Den spesielle finnen er den alene om,den gir båten den litt rare egenskapen at den i sving i liten fart lener seg kraftig innover for så å rette seg opp hvis man drar på litt ekstra. Om 17 Prince er en bedre båt vet jeg ikke da jeg ikke har kjørt den.

kikka litt på annonsen, ser det står at motor er fra 1998.   Den dekoren på deksel ble brukt 1984-1986.   Laskkfarga på resten av motoren tyder også på at den er eldre enn 98

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@gunpedok, det er gode nyheter, takk for info! Retter den seg opp hvis du svinger mer eller gir mer gass? Høres ut som en spesiell egenskap ja. Greit å vite hva man skal gjøre for å rette den opp når det skjer!

@ivar Jeg har tenkt akkurat det samme som deg om den motoren. Jeg synes den ser mye eldre ut enn det som står i annonsen - selger sa riktignok også at han var usikker på årsmodellen. Han mente fortsatt at det var ca 98, men sammenliknet med min '99 Johnson ser den motoren der eldgammel ut, særlig under lokket - det du sier stemmer bra med magefølelsen min. Jeg heller imot å prøve å få kjøpt båten uten motor og heller kjøpe en 100-hester som virker 100% - med mindre han slår av en del på prisen - vi får se hva vi blir enige om.

Det blir uansett at vi tar opp tråden til våren - hverken han eller jeg orker å styre med båt og vann i 4-5plussgrader. Så da gjenstår det å se om det blir denne eller om det dukker opp en der dobbeltbunnen er fiksa før jeg har kjøpt :)

AMelbye skrev for 1 time siden:

i følge cowley marine kom ikke 80-hesteren før i 1997.

Kan nok stemme for andre markeder, men den kom til norge i 84

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk @ivar - jeg har informert selger.

Dette kan jo være grunnen til at den ikke går som den skal. Selger sier han har overhalt forgasserene og stilt inn flottører ++. Hvis dette er gjort etter specs for '98-modellen og forgasseren er en 84-modell kan det jo være at det ikke er samme prosedyre og at det er der problemet ligger?

Det gjør jo noe med verdianslaget her også. En 98modell er gammel, mens 84-86 er veldig gammel :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...