mateco
JRK skrev 39 minutter siden:På tross av alle tidligere innlegg er det tydelig at ikke alle har fått med seg alt. Flere skriver at faren for galvanisk tæring som følge av kandstrøm, oppstår når man tar med seg Jordlederen ombord. Dette er helt feil. Fare for galvanisk tæring får du i det øyeblikket du tar en av fasene ombord.
.......................
Siterer meg selv fra et innlegg i tråd fra 2015
Jeg har et ordinært landsstrømsopplegg i min båt, dvs. ikke noen skilletrafo (enda).
Nå er det vel slik at forskriftene tar hensyn til liv og helse fremfor tæringsproblematikken, og slik må det være!
Det betyr igjen at jordingen i landstrømsforbindelsen skal ha elektrisk kontakt med elektrisk førende metall som har kontakt med vannet som båten flyter i. Dette gjelder også motor og drivverk.
I forskriftsmessige installasjoner så betyr det at man har kontakt med nabobåten via jordleder. Dermed oppstår en galvanisk krets over jordingskabel, via drivverk og forbindelser til sjø, fra den ene båten til den andre.
Når man ligger med permanent landstømstilkobling, slik jeg gjør, så mener jeg derfor at det burde være et minstekrav at en slik galvanisk isolator er montert på landstrømsforbindelsens jordingskabel. Ikke bare for å beskytte egen båt, men også for å forhindre tæringsskade på andres båter.
Denne galvaniske isolatoren sperrer for elektrisk strøm som har en mindre spenning enn diodenes sperrespenning. Vil tippe en plass mellom 1,5-2,0 Volt. Overstiges denne spenningen, f.eks. ved jordfeil, så vil den passere gjennom isolatoren.
Her en skisse over kretsløpet med og uten isolator.
Båtene kan ha forskjellige materialer i drivverk som skaper potensialforskjellen. F. eks. en med fast aksel og bronsepropell og en annen med allumiumsdrev. Eller den ene båtens zink er opptæret mens den andre har godt med zink.
Slike krester oppstår uavhengig om der er jordfeil i den ene eller andre båten. Den påvirkes heller ikke av om det er landstrømmen er påslått eller avslått (spenningsløs). Det er kun forbindelsen med båtene via landstrømstilkoblingens jordingskabel som skaper denne kretsen.
Men, som det nevnes over, det beste er å montere skilletrafo der man kutter landjordforbindelsen og har et eget internt jordingssystem i båten.