Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

Havarita skrev 1 time siden:

Hvis du likevell skal ha rundtlysende i toppen, ville jeg droppet topp og akter lanterne, og heller brukt den rundtlysende.

Det er ihht sjøveisregel 23c(i) & (iii) for fartøy opp til 12m.

Lag en god stor plate under den rundtlysende så du slipper at den lyser opp dekket.

Da har du et profft lanterneoppsett som er bedre enn alle daycruisere på markedet i dag.

Totrinns bryter slik at rundtlysende slås på først, og deretter sidelanterner kun sammen med den rundtlysende.

Jannmar skrev 1 time siden:

På båter i størrelsen til TS blir det ofte slik at rundtlysende lanterne vil blende pga. av at lanterna ikke kommer høyt nok, om man da ikke har den på en mast som ikke ligner grisen.

Slik er det på min båt. Den har topp og akterlanterne orginalt.

Velger å tro at det samme gjelder TS sin båt. Uten at jeg kan si det sikkert. 

Jeg har egentlig forsøkt å tenke slik jeg hadde det på Fjorden min. Jeg har hatt det som en "mal"! Men jeg spurte egentlig om jeg kunne flytte akterlanterna fra der den har stått til nå på babord side av båten (muligens har tanken fra verft vært at en påhengsmotor kunne skygge for lanterna.....?) og til midt på båten (i båtens senterlinje), rett opp for motorbrønnen der hvor jeg bl.a har kallesjeknappene etc. 

Bildene viser forhåpentligvis hvor lanternene var plassert på min forrige båt, og sånn var det så vidt jeg husker på de fleste "bobåter" på 70 - 80 - 90-tallet. Har det skjedd endringer her????

209114095_Lanternefring1.jpg.add506702d4d4febf1abff1d7e8e3609.jpg

1446811995_Lanternefring2.jpg.1d1d778e02ac6d691b5bcab5a72156e6.jpg

Og som Jannmar skriver over her: 

"På din båt blir det bærre lækkert, og det er en helt normal plassering."

1166327372_Lanternefring3.jpg.7af70aee0dbb48a0f3a60bb3f5b8ebc2.jpg

Jeg fant et bilde som viser hvor akterlanterna har sittet og hvor jeg tenker å plassere ny.

jeg tror jeg er i ganske trygge hender :smiley:

tom Cognac

tom Cognac

Havarita skrev 59 minutter siden:

Hvis du likevell skal ha rundtlysende i toppen, ville jeg droppet topp og akter lanterne, og heller brukt den rundtlysende.

Det er ihht sjøveisregel 23c(i) & (iii) for fartøy opp til 12m.

Lag en god stor plate under den rundtlysende så du slipper at den lyser opp dekket.

Da har du et profft lanterneoppsett som er bedre enn alle daycruisere på markedet i dag.

Totrinns bryter slik at rundtlysende slås på først, og deretter sidelanterner kun sammen med den rundtlysende.

Jannmar skrev 46 minutter siden:

På båter i størrelsen til TS blir det ofte slik at rundtlysende lanterne vil blende pga. av at lanterna ikke kommer høyt nok, om man da ikke har den på en mast som ikke ligner grisen.

Slik er det på min båt. Den har topp og akterlanterne orginalt.

Velger å tro at det samme gjelder TS sin båt. Uten at jeg kan si det sikkert. 

Jeg har egentlig forsøkt å tenke slik jeg hadde det på Fjorden min. Jeg har hatt det som en "mal"! Men jeg spurte egentlig om jeg kunne flytte akterlanterna fra der den har stått til nå på babord side av båten (muligens har tanken fra verft vært at en påhengsmotor kunne skygge for lanterna.....?) og til midt på båten (i båtens senterlinje), rett opp for motorbrønnen der hvor jeg bl.a har kallesjeknappene etc. 

Bildene viser forhåpentligvis hvor lanternene var plassert på min forrige båt, og sånn var det så vidt jeg husker på de fleste "bobåter" på 70 - 80 - 90-tallet. Har det skjedd endringer her????

209114095_Lanternefring1.jpg.add506702d4d4febf1abff1d7e8e3609.jpg

1446811995_Lanternefring2.jpg.1d1d778e02ac6d691b5bcab5a72156e6.jpg

Og som Jannmar skriver over her: 

"På din båt blir det bærre lækkert, og det er en helt normal plassering."

jeg tror jeg er i ganske trygge hender :smiley:

• Create New...