Jump to content

Feilsøking NMEA 2000

Swingswong

Recommended Posts

Hei. 
Zipwake presenter data på hvor mange prosent interceptorene er nede via NMEA 2000. 
Jeg opplever at disse data "faller ut" slik at verdien blir 0% for å så fly opp i rett %. 
Så vidt jeg husker vil verdien stå til 0% såfremt ingen data eller 0% mottas. 
Jeg har spurt Zipwake om dette, men de har ikke fått noen tilbakemeldinger på en slik feil. 
Systemet i båten er under 2 år. Jeg har gått igjennom hele nmea og alt ser bra ut. 
De eneste dataene som ikke er stabile er de som kommer fra Zipwake. 
Har noen erfaring med feilsøking på NMEA 2000? Ettersom dataene plutselig forsvinner ville det vært fint å lille lese av dette med noe annet enn en kartplotter. 

Lowrance og Simrad kan vise antall pakkefeil på NMEA 2000. Kjenner ikke til hvordan det er på andre plottere. 

Feilsøking på NMEA kan være enkelt eller komplisert alt avhengig av feilen. Jeg hadde engang en feil som oppstod da jeg koblet til en ny enhet til et temmelig stort nettverk. Det viste seg at det ikke var den nye enheten som var problemet, den bare utløste den. Fant ikke feilen før jeg tok i bruk oscilloscope med differensiell probe og så på øyediagrammet til CAN bussen (NMEA 2000 signalene). Det viste seg at problemet var at plotteren sendte ut for lavt signal slik at når bussen ble belastet med enda en enhet så begynte den å feile. Fikk to nye plottere med samme problem før den tredje som jeg fikk etter en lengre periode løste problemet. Problemet var enten konstruksjons eller produksjonsfeil. 

Du kan fjerne en og en enhet i fra nettverket for å se om den som sender med lavt signalnivå blir borte. Når en enhet viser seg å ikke være et problem så inkluderer jeg den i nettverket igjen. Siden det i tilfellet jeg beskrev over var en plotter som hadde feilen kunne jeg her lokalisere feilen ved å ikke slå på plotteren og da se at alle sender med fullt signalnivå. 

Her har jeg skrevet litt om feilsøkingen og også lagt ved et par skjermbilder fra oscilloscopet. 

https://www.thehulltruth.com/8786857-post12.html

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...