Jump to content

Vedlikehold av AGM-batterier - hva bør gjøres?

Hedwig

Recommended Posts

Havelles batterier ligger stort sett alltid fulle/på float. På sommeren via solcellepanel og nå på vinteren med lader.

Har fått råd i forskjellige retninger, noen mener batteriene fint kan ligge på float (volt er innen for specs på dataark). Noen mener de skal fullades og kobles fra. Noen mener de en gang i året bør tappes helt ned til 9v og så lades kontrollert opp igjen. Andre igjen mener noe slikt ville ødelagt batteriene.

Når ingen er enig, så virker det egentlig som om det ikke er så nøye. Men jeg spør likevel, burde vi gjøre noe spesielt? Eller kan vi bare la batteriene stå på float og kose oss med enkel tilgang på lys og varme i vinteropplag?

Det som er viktig å huske på er å ikke la slike lukkede batterier stå lenge med høy  float ladespenning. Da tørker de ut og kan ikke etterfylles som ordentlige batterier med propper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser jo ut som du har fått gode svar på dine ikke ordentlige batterier. Godt at vi er fler som har det. Jeg har 4 Ritar AGM 120 Ah på 6. året. Ett måtte byttes i år, men ellers er jeg svært fornøyd. Jeg kobler fra mine i oktober og lader ikke før jeg kobler på igjen vet utsetting til påske. Spenningen har som regel sunket fra 13,1 til 13,0 volt i denne perioden.

Hovedgrunnen min til å koble fra er feil poå batterilader uten tilsyn. Når man er ombord så kikker man jo av og til på voltmeteret, slik at man har rimelig god kontroll

Positiv AGM historie fra meg selv:

Har selv AGM batterier, som ble installert i 2009. Disse er av typen Euroglobe 134. De er 43 kg stykket. Satte inn 2 på forbruk og 1 på start den gangen. Disse har fått lading i over 2000 drifts timer fra motor + sporadisk lading fra landstrøm. Ligger aldri på landstrøm mer enn 24 timer. Topper kun batteri, dersom jeg har hatt flere døgn i uthavn. Batteriene overvåkes med en batteri monitor. Har ca 20 overnattinger i uthavn pr år, ergo 240 døgn fordelt på 12 år. Ser at batteriene fremdeles fungerer like godt idag. Er usikker på hva gevinsten er på å oppgradere til annen type. Nå skal jeg se hvor mange år jeg kan få ut av disse., Bruker båten året rundt.

Har samme erfaring som Viknes 6BY,  Jeg har Viknes 930 fra 2012. Motorlading, i hjemmehavn ikke lading kontinuerlig, solceller i uthavn om sommeren. Slår av bryter for batterilading,med kun strøm til frostvakt på vinteren.

Tror største problemet med AGM er kontinuerlig lading i hjemmehavn. Evt. kun 1 døgn dersom måling viser behov for lading før neste tur.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...