Lars H.
Feilpostet, se Bil, bolig, fritid og hobby
Her der jeg bor i Skjettenbyen har vi tidligere hatt GET som nå er overtatt av Telia. Hele nettet er oppgradert til Docsis 3.1. Hos meg har det medført bytte av noen veggbokser og en splitter. Internett fungerer like utmerket som før med en hastighet på 750Mbps.
Men jeg har fått rivinger/korte dropout av bildet på TV'n i stuen. Inn til oss kommer det en coax som ender opp i en 2-veis splitter, en utgang til 2.etg der jeg blant annet har routeren. Til utgangen i 1.etg har jeg kun en TV koblet på en GET Box II.
I tillegg til å bytte vegguttakene i 2.etg er splitteren byttet fra en 5 - 1000MHz 2-veis splitter med 3,5dB demping til en ny 5 - 1218MHz splitter med 4,5dB demping. Og så er det satt inn et HP-filter 258 - 1218MHz 2dB. Dermed er det innført en ekstra demping på hele 3dB som vel kan forklare problemene med bildet. Jeg har testet uten dette 2dB HP-filteret, og da blir bildet bra.
Så kommer det store spørsmålet: Hvorfor er dette filteret (Wisi DL 30 High Pass Filter 258 - 1218MHz) satt inn? Det skal vist nok ha noe med at nettet er oppgradert iht. Docsis 3.1 Jeg har stilt spørsmålet til Telia, men kundemottakeren der har liten teknisk kunnskap.