TideRace
JohnS skrev for 2 timer siden:... Ble pårent av en veteran bilferge i Ålesund. (Tror det var i 2010) Jeg var totalt uforskyldt, og lå fortøyd ved kai (skulle bunkre). Likevel ble det min forsikring dette gikk på ....
Dette har jeg skrevet noe om før, men ved kollisjon mellom båter reguleres dette av Sjølovens §161/162 som fungerer totalt annerledes enn Bilansvarsloven §8. Kortversjonen er at Sjøloven krever culpaansvar (skyld ved grader av uaktsomhet) for at skadevolder kan komme i ansvar. Når din båt ble pårent av veteranfergen som beskrevet over, skjedde antagelig dette grunnet teknisk svikt eller ved andre forhold om bord i ferga som kaptein/styrmann ikke kunne klandres for. Da reguleres ansvar etter §162 som ikke pålegger erstatningsmessig skyld på skadevolder. Konsekvensen ble da at du sto igjen uten å kunne stille erstatningskrav for din skade, men måtte bruke egen forsikring på dette.
Urettferdig, kanskje, men slik fungerer altså erstatningsretten og ansvarsfordelingen ved kollisjon til sjøs. Også mellom våre småbåter.