Kjelli Startet 18.November.2021 Del på Facebook Startet 18.November.2021 Jeg har hatt en Webasto EVO 55 en del år som har vært litt ustabil. Har hatt den inne til repp flere ganger, og så har den virket en stund, å så har den "konket" ut igjen. Rett før påske dette året, så sviktet den igjen, etter at mye var skiftet på den, og der var ikke tid for ny repp før påske, så jeg kjøpte jeg en Kina varmer fra leverandør i Norge. Jeg fikk byttet varmer, og alt passet, luft inn/ut og eksos slange med lydpotte. Lydpotte på eksos er rund type, ca 20cm lang. Har også lyddemper på luft inn og luft ut av varmer, så den har normalt vert veldig rolig. Når ny Kina varmer er montert, så bråker den mer inne i båten, og den bråker myyye mer ut av eksos, så mye at jeg har fått kommentarer fra andre, at det var fryktelig så mye varmeren din bråker nå. Etter påske bestemmer jeg meg for å få Webasto-en reparert igjen. Nå har jeg byttet tilbake, og jeg tok målinger på støyen før jeg byttet og etter at jeg byttet: Kina varmeren hadde følgende støy på full guff: Inne ved hoved dyse luft ut: 69dB Ute ved eksos: 72dB Webasto: Inne ved hoved dyse luft ut: 55dB Ute ved eksos: 61dB Målinger er utført med Samsung Note20 og app-en Sound Meter. Konklusjon: Myye mindre lyd i Webasto Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.November.2021 Del på Facebook Svart 18.November.2021 Er vel et ordtak som heter...en får det en betaler for... Selv har jeg D4 Eber... kan være intressant å måle støyen på den også... Syns personlig den går stille... Tester i morgen eller i helgen å legger det ut her, regner med målingen din er på full guffe.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.November.2021 Del på Facebook Svart 18.November.2021 Kjelli skrev 25 minutter siden: Jeg har hatt en Webasto EVO 55 en del år som har vært litt ustabil. Har hatt den inne til repp flere ganger, og så har den virket en stund, å så har den "konket" ut igjen. Rett før påske dette året, så sviktet den igjen, etter at mye var skiftet på den, og der var ikke tid for ny repp før påske, så jeg kjøpte jeg en Kina varmer fra leverandør i Norge. Jeg fikk byttet varmer, og alt passet, luft inn/ut og eksos slange med lydpotte. Lydpotte på eksos er rund type, ca 20cm lang. Har også lyddemper på luft inn og luft ut av varmer, så den har normalt vert veldig rolig. Når ny Kina varmer er montert, så bråker den mer inne i båten, og den bråker myyye mer ut av eksos, så mye at jeg har fått kommentarer fra andre, at det var fryktelig så mye varmeren din bråker nå. Etter påske bestemmer jeg meg for å få Webasto-en reparert igjen. Nå har jeg byttet tilbake, og jeg tok målinger på støyen før jeg byttet og etter at jeg byttet: Kina varmeren hadde følgende støy på full guff: Inne ved hoved dyse luft ut: 69dB Ute ved eksos: 72dB Webasto: Inne ved hoved dyse luft ut: 55dB Ute ved eksos: 61dB Målinger er utført med Samsung Note20 og app-en Sound Meter. Konklusjon: Myye mindre lyd i Webasto Det var overraskende stor forskjell! Over en tidobling av lydstyrken som normalt vil oppfattes som mer en dobbelt så mye støy.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2021 Full guff på begge, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2021 Ja, veldig stor forskjell, og jeg har ikke gjort noe med tallene for å få de til å gi størst avstand, har heller vært litt snill og rundet av mot den andre. Der var helt stilt rundt båten ellers, vindstille, og ikke støy. Hadde tlf ca 20cm fra uttaket, men ikke slik at luften traff tlf. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 18.November.2021 Del på Facebook Svart 18.November.2021 Kjelli skrev for 2 timer siden: Kina varmeren hadde følgende støy på full guff: Inne ved hoved dyse luft ut: 69dB Ute ved eksos: 72dB Webasto: Inne ved hoved dyse luft ut: 55dB Ute ved eksos: 61dB Fantino skrev for 2 timer siden: Det var overraskende stor forskjell! Over en tidobling av lydstyrken som normalt vil oppfattes som mer en dobbelt så mye støy.. Det er verre. Ca. 6dB økning oppfattes av menneskeøret som dobbelt så sterk lyd. 11 til 13 dB økning som i dette tilfellet, vil oppfattes som tredobling av lydstyrken. Litt avhengig av oppsettet på måleinstrumentet. Uvesentlig i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.November.2021 Del på Facebook Svart 19.November.2021 (redigert) Eber. D4 ... full guffe... Hoved dyse salong 54,6 Ute eksos 64,7 Eksos ute ble muligens ikke helt rett...ligger en båt bare 1 meter i fra, muligens ekko fra skutesiden der...🤔🤔 Måler var biltema sin desibel måler.. Redigert 19.November.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Mye bråk tyder på høy slitasje og/eller dårlig dynamikk på luft/forbrenningssiden. Noe som vil øke den termiske belastningen på varmeren og forkorte levetiden. Sannsynligvis bruker både Eber og Webasto vifter i langt høyere kvalitet enn i Kinavarmeren. Gjorde du noen målinger på max temperaturen ut av varmluftsdysene for sammenlikning mellom varmerne? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 20.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2021 Nei, for temperaturen sier ikke noe om varmemengden, da luftmengden har mest å si der. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Jeg gjorde heller ikke noen temp. måling...kun desibel måling.. På hoveddysen i salongen, på full guffe...da brenner du fingrene dine... Jeg har også isolert luftslangene.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Målte nettopp temp ut på min Mikuni da jeg har flyttet den. Den sat tidligere i motorrommet, men nu under dollbord/bak benk å får luft via eget inntak fra utsiden. Da lå plutselig temp på 140-150+ på utblåssings studs. Har isolert de første meter av den svarte slange. Men mener denne temp tidligere lå under 100 når jeg målte å den satt i motorrommet. Fikk ødelagt lyddemper på eksos slange når den ble flyttet, så koblet først opp slsnge uten demper. Dz ble det mye støy fra eksos på utsiden. Så kjøpte da nye slange med demper. Da forsvant støy🙂 Men like varm på varmluft. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sun Flyer Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Har noen av dere sammenlignet støynivået på varmer med og uten børsteløs viftemotor? Min Autoterm har børsteløs motor og bråker mye mer enn min D4 som har motor med børster (som må skiftes etter ca 3000 timer bruk). Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Kjelli skrev On 18.11.2021 at 19.01: Jeg har hatt en Webasto EVO 55 en del år som har vært litt ustabil. Har hatt den inne til repp flere ganger, og så har den virket en stund, å så har den "konket" ut igjen. Rett før påske dette året, så sviktet den igjen, etter at mye var skiftet på den, og der var ikke tid for ny repp før påske, så jeg kjøpte jeg en Kina varmer fra leverandør i Norge. Jeg fikk byttet varmer, og alt passet, luft inn/ut og eksos slange med lydpotte. Lydpotte på eksos er rund type, ca 20cm lang. Har også lyddemper på luft inn og luft ut av varmer, så den har normalt vert veldig rolig. Når ny Kina varmer er montert, så bråker den mer inne i båten, og den bråker myyye mer ut av eksos, så mye at jeg har fått kommentarer fra andre, at det var fryktelig så mye varmeren din bråker nå. Etter påske bestemmer jeg meg for å få Webasto-en reparert igjen. Nå har jeg byttet tilbake, og jeg tok målinger på støyen før jeg byttet og etter at jeg byttet: Kina varmeren hadde følgende støy på full guff: Inne ved hoved dyse luft ut: 69dB Ute ved eksos: 72dB Webasto: Inne ved hoved dyse luft ut: 55dB Ute ved eksos: 61dB Målinger er utført med Samsung Note20 og app-en Sound Meter. Konklusjon: Myye mindre lyd i Webasto Min eber bråker såpass på eksossiden at jeg blir hensatt til tanker om en industribedrift som blåser luft :-). I den grad jeg er heldig som er hørselshemmet så kan jeg koble ut lyden og slippe dette uvesenet når den er igang Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 M/S AIOLOS skrev On 20.11.2021 at 22.24: Min eber bråker såpass på eksossiden at jeg blir hensatt til tanker om en industribedrift som blåser luft :-). I den grad jeg er heldig som er hørselshemmet så kan jeg koble ut lyden og slippe dette uvesenet når den er igang Isåfall er det noe veldig galt hos deg. Jeg har hatt Eber D4 og D5 i to båter dere disse har vært monterte fra fabrikk og aldri vært plaget med lyd. Det har aldri forekommet at nabobåter har nevnt dette heller. Du skal såvidt høre eksosen når du står rett ved utløpet om varmer er korrekt montert. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Som jeg skrev lengre oppe, så var lyden på ute eksosen 64,7 desibel på min D4..på full guffe.. ikke noe støy å snakke om.. Er du sikker på du har originalt eksos anlegg på din D4 M/S AIOLOS..? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Er det eksosslange uten lyddemper? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 23.November.2021 Del på Facebook Svart 23.November.2021 Ida Marie III skrev for 16 timer siden: Som jeg skrev lengre oppe, så var lyden på ute eksosen 64,7 desibel på min D4..på full guffe.. ikke noe støy å snakke om.. Er du sikker på du har originalt eksos anlegg på din D4 M/S AIOLOS..? Det ble kjøpt for å være originalt og "akkurat det du trenger" som de sa Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.November.2021 Del på Facebook Svart 23.November.2021 M/S AIOLOS skrev for 1 time siden: Det ble kjøpt for å være originalt og "akkurat det du trenger" som de sa Hvem har installert denne varmeren ombord hoa deg? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 Litt spennende å lese. Dessverre så har jeg ikke dB måler, men det kunne ha vært spennende å ta en test på den kinavarmeren jeg har i båten nå. Etter at jeg hadde min Eber D5 på repp og satt igjen med nesten 8t fattigere (nytt hovedkort og vanlig service), så tenkte jeg at dette var "unaturlig" dyrt. Bestille derfor noen kinavarmere fra div leverandører etter å ha lest omtale om dem og tester fra youtube osv. Har gjort meg forskjellige erfaringer vedr kvalitet og luftmengde + + + Dette er da med tanke på at jeg ikke er noen fagmann, så dette er kun på amatørnivå. Men jeg har nå montert en kinavarmer i garasjen og traktoren bla. For å gjøre en lang historie kort. Så har jeg nå funnet en luftvarmer og en vannvarmer som har en ganske så bra kvalitet. Luftvarmeren er på 5kw og det samme er vannvarmeren. Luftvarmeren har en vifte på 90w mot de billigere modellene som har ofte 30-40w. Større forbrenningskammer og på størrelse med Eber D5. Lite støy og har i grunnen bare positiv erfaring så langt (2mnd) Ja, den er en del dyrere, ca 5000kr (inkl frakt) mot en billigvarmer fra kina som en kan få fra 1800kr Vannvarmeren har jeg koblet i sløyfe. Varmer - defroster - varmtvannstank -varmer. Har varmt vann hele tiden og varmluft fra defrosteren som jeg har fordelt. Denne kostet også litt over 5t men er av en bedre kvalitet mot tidligere vannvarmere jeg har testet. Så ja, en får litt det en betaler for - men Eber, Webasto og Wallas er unaturlig høyt priset mener jeg. Begge har CE godkjenninger og ser at eks en båt nettbutikk på Sørlandet selger disse, da 2kw. Måtte maile en del frem og tilbake med fabrikken for å koble ut dette med at vannvarmeren kun gikk 99min før den slo seg av. Men etter å ha fått tegning på å koble ut dette, så går den som en drøm. Skal se om jeg ikke kan få lånet en dB måler og måle litt. Men bråker mye mindre enn tidligere kinavarmere uten tvil. Begge de jeg har kjøpt nå, skal være Webasto kopier da... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 Roger og Olina skrev 19 minutter siden: For å gjøre en lang historie kort. Så har jeg nå funnet en luftvarmer og en vannvarmer som har en ganske så bra kvalitet. Luftvarmeren er på 5kw og det samme er vannvarmeren. Er ikke dine driftserfaringer noe korte til å kunne konkludere med at varmeren holder en god kvalitet bare fordi du har fått den til å virke? Man trenger vel strengt tatt noen år og noen tusen timer gangtid for å kunne høste reelle driftserfaringer til å kunne si noe om kvaliteten til systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 Chiefengineer skrev 26 minutter siden: Er ikke dine driftserfaringer noe korte til å kunne konkludere med at varmeren holder en god kvalitet bare fordi du har fått den til å virke? Man trenger vel strengt tatt noen år og noen tusen timer gangtid for å kunne høste reelle driftserfaringer til å kunne si noe om kvaliteten til systemet. Det har du helt rett i. Derfor som jeg også skriver, så er det ut fra andre sine erfaringer også. Både fra youtube og div forum. Disse varmerne fra JP har jeg stort sett leste positive omtaler om. Så når jeg også ser at det er flere Norske nettbutikker som selger dem, så ble utfallet at jeg bestilte disse fremfor nye Eber x 2 til en helt annen pris... Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 John McK47 på youtube har ein del interesanne testar og komentarer på desse varmarene, Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 husky dane 85 skrev 16 minutter siden: John McK47 på youtube har ein del interesanne testar og komentarer på desse varmarene, Ok, men dette er bla en test av JP Nå er denne fra 2019 og de har gjort en del forbedringer etter dette også når det gjelder tilbehøret som slangeklemmer osv osv Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 Eg har nett demontert min 5/8kw kinavarmer etter 3års bruk,har virka uten noko tull,den har svert mange timar då båten vert brukt året rundt,når ein samanliknar denne med Eber 4 kw så er den veldig lik uten elektronikken, som er svert enkel.som sagt så har eg ikkje noko negativt å seia om den uten om effekten,4KW Eber gir lik varme synest eg. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 Har Webasto 55 og den bråker akkurat som trådstarter sier, ca 55db på full gnu. Nå er jeg aldri på fullt for det gir for mye varme. Men jeg måtte prøve :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.