Jump to content

Hvordan fikse krakelering?

Juan

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en 34 fot seilbåt hvor store deler av båten har krakelert(se bildet). Forrige eier tror at det skyldes at den veltet en gang den stod på land + alder. 

Det gjelder både på dekk og skroget over vannlinja. Har vært i kontakt med firma om det er mulig å gjøre jobben, de skulle ha 230 000kr. For en båt til 50 000kr så jeg ikke helt nytten av dette. Vi er 4 personer på eiersiden så tenker vi har arbeidskraften for å gjøre det selv. Hvor vanskelig er det å slipe ned hele båten og legge ny gelcoat+topcoat med brukbart resultat? Evt andre måter man kan løse problemet på, vil folie f.eks fungere?

Takker for alle tips og triks

CF82BA45-5262-4714-8352-D6E7CDE212AB_1_105_c.jpeg

Foliering er nok det enkleste som gir best resultat. 

Det å slipe ned hele båten, sprøyte den med gelcoat, så glattslipe alt med 400-600-1000-1500-2000-3000 + rubbing og polering er virkelig ikke noe for en nybegynner. Jobber selv med glassfiber og gelcoat og har gjort det i noen år nå, jeg hadde ikke tatt på meg den jobben der frivilligt 

Framdekket på min seilbåt så ganske lignende ut (men hadde i tillegg antisklimønsteret å ta hensyn til). Jeg løste det slik at jeg vasket og avfettet (aceton) dekk grundig for så å la det tørke noen dager. Slipte så med kulefres og Dremel på de største rosene og la i gelcoatsparkel der, også der som gelcoaten hadde sluppet helt. Slipte så jevnt.

Vasket og lot tørke, og avfettet så på nytt.

Rullet på et par fortynnede strøk med tokomponent polyuretanmaling for å fylle de hårtynne krakeleringene. Dette ble påført i skyet vær og ca. 15 grader. Malinga fylte godt opp i krakeleringene, så avsluttet jeg med et ufortynnet strøk iblandet Hempel sitt antisklipulver.

Resultatet ble bra, dette ble gjort for 5-6 år siden og ser vel egentlig like bra ut i dag som da det ble gjort. Om jeg skulle gjort noe annerledes hadde det vært å være rausere med antisklipulveret for de flatene jeg vanligvis tråkker på. Merker dekket er en del glattere når det er vått enn tidligere, så det blir vel til at jeg ruller på et strøk til tenker jeg, men denne gangen med mye antisklipulver?

5 hours ago, Grønngylt said:

Foliering er nok det enkleste som gir best resultat. 

Det å slipe ned hele båten, sprøyte den med gelcoat, så glattslipe alt med 400-600-1000-1500-2000-3000 + rubbing og polering er virkelig ikke noe for en nybegynner. Jobber selv med glassfiber og gelcoat og har gjort det i noen år nå, jeg hadde ikke tatt på meg den jobben der frivilligt 

takk for svar, ja da tror jeg ikke vi skal begynne med den jobben...

Er foliering noe man klarer å gjøre selv? 

16 minutes ago, index said:

Jeg ville malt med 2 komponent maling i passende farge. Mer enn godt nok, og det blir fint og blankt. 

Har og fikset sånt, er prosjekt og ta det skikkelig.

Det letteste er og pusse lett over over og fjerne det helt løse, samt det som kansje stikker opp, og bare male over.

Det blir veldig bra det etterpå.

index skrev for 13 timer siden:

Jeg synes det ser mer ut som krakelert maling enn krakelert gelcoat. Sikker på at den ikke er malt?

Enig, dette ser ikke ut som krakellert gelcoat, det er trolig dårlig maling/lakk. Prøv med en skrape, går det av flak er det maling/lakk. Er det maling/lakk må du skrape bort den gamle malingen, slipe og lakkere på nytt. Trolig 1K så du bør ikke lakke med 2K før at av den gamme er borte. Forsiktig varmepistol og skrape. Drittjobb dessverre, mulig det kan fjernes med avansert blåsing med sand/vann/tørris/ ..? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...