Ruffen35
Jeg har lest med stor interesse på en annen prosjekttråd med en sandvik 945 her inne, og syntes den var både nyttig og motiverende når jeg skulle i gang med mitt eget prosjekt. Derfor hopper jeg i det og prøver meg på en tråd i håp om og få litt tips og tilbakemeldinger fra det havet av kunnskap som finnes her inne. Jeg sitter med litt basiskunnskap om båtvedlikehold etter og ha hatt flere seilbåter i variert alder og tilstand. Men i fjor ønsket jeg og samboeren og prøve motorbåt og valget fallt på en sandvik 945. Grunn til det var at vi liker båten, og den er bygget for helårsbruk. Noe som er plan når jeg blir ferdig med de mest omfattende prosjektene. Vi fikk kjøpt en 945 på vestlandet i fjor sommer, og brukte ferien på og kjøre båten hjem til østlandet. Hadde en helt fantastisk tur hjem. Alt utstyret ombord virket, men båten er fra 86, og ting begynner og bli klar for utskiftning. Så en oppgradering lå i kortene. Så i oktober i fjor blei båten løftet på land og første del av prosjektet begynnte. Planen i fjor var og ta ut bysse og komme til alt av vann og avløpssystemene og bytte ut slanger og deler som hører til. Det elektriske skulle ryddes opp i, og jeg skulle legge opp rør til dieselvarmer siden dette ikke var montert. Så det første jeg begynnte med var og demontere byssa. Den har jeg planer om og bygge på nytt for og få en høyere benk, og vi skal ha komfyr og større kjøleskap. Derfor blei det sleggemetoden under demontering av den gamle. Når byssa var ute så jeg at det var gjort noen forsøk på og isolere skroget med armaflex gummi. Men denne hadde løsnet med tiden, så jeg måtte utbedre det også. Det hadde også kommet vann inn langs gir/gass vaier og hydraulikkslanger til styringen, så veggplaten de gikk igjennom var råtten. Så denne måtte byttes. Her er vanntanken kommet til syne. Her er vanntanken og mye gammel isolasjon fjernet. Det elektriske var som det ofte er i gamle båter, mye løse ledninger som ikke lenger er i bruk. Her må det en opprydding til. Den gamle vv berederen hadde gjort jobben sin og var på tide og bytte ut. Den hadde ikke varmekolbe for strøm, bare for oppvarming fra motor.
Her er noe av det elektriske fjernet, og septikslangen og tanken som lå lenger bak skulle nå ut. Og som det kommer fram av bilde så har ikke gulvplatene noe og ligge ann på ut mot skroget, så dette ville jeg også gjøre noe med. For og få anlegg til gulvplatene, og noe og feste slanger og rør i, samt kunne holde isolasjon fysisk på plass, så støpte jeg fast noen lekter i skroget. Dette håper jeg vil bidra til og stive av skroget og dempe noe av "blikkboks" lyden. Her er mesteparten av slanger, tanker og ledninger fjernet. Lekter er ferdig støpt og skroget er slipet ned og klar for og males og bygges opp igjen. Det er bare gir, gass vaiere, slanger til styring og motor kabling igjen.