Ruffen35
Fremdriften gikk ikke helt etter planen i vinter, da andre ting måtte prioriteres. Men litt har skjedd siden sist. Etter og ha demontert ror, propell aksling, girkasse, innsug og eksosmonofoil så var motoren klar for og løftes ut.
Siden jeg ikke hadde mulighet til og få inn en kranbil rett bak båten så måtte jeg gå for en mer tungvint måte og få ut motoren på. Så da tok jeg ut bakveggen og bygde en ramme til talje og med et "skinne" system for og få motoren ut i friluft så kranbilen kunne få tak i den.
Perkinsen er jo kjent for og svette litt olje, og denne var ingen unntak.
Så nå ventet en skikkelig vaskejobb.
Det første jeg gjorde var og tørket ut det værste griset, så gikk jeg løs med et par runder med vann og zalo. Så blei det en runde med sitrusrens før jeg begynnte og skrape av det værste av gammel maling.
Siden skilleveggen mellom motorrom og dieseltank ikke var festet i noen særlig grad, så var det like greit og ta denne ut for og få bedre plass og jobbe på.
Mye av finér platene i motorrommet har trukket til seg diesel og olje, så de skal byttes ut.
Dieseltanken er også ute, og denne har beggynt og svette diesel i en sveis. Så denne må også byttes.
Når jeg først gjør en så stor jobb i båten så ville jeg ta ut hylserør og stevnlager og kontrolere tilstanden på det. Og det var noe tegn til korrosjon mellom rør og stevnlager.
Propellaksel hadde ganske store slitespor, og pakkboks var av den noe utdaterte sorten, så nå ligger komplett nytt propell anlegg i bestilling hos sleipner.
Når jeg fikk ut stevlager, så viste det seg at sandvik har vært litt uheldig med støpen rundt kanten der stenvlageret sitter. De hadde fått lagt på litt mye gelcoat i venstre hjørne, som i ettertid har sprukket.
Så her blir det og slipe ned til glassfiber og legge på noen nye matter med epoxy. Og siden det nye stevnlageret sansynligvis ikke passer med hullene fra det gamle, så må disse også tettes og nye må bores til nytt lager.
Dette er tillstanden pr mai måned. Så jeg har ikke planlagt båttur med sandviken til ferien i år.
Men satser på en fin båtferie neste sommer.