Ruffen35
Det er nå en stund siden siste innlegg, så det har jo skjedd litt siden sist.
Hullet til stevnlageret har jeg slipt ned innvendig og utvendig og bygget opp litt mere tykkelse for en mer solid innfestning av stevnlager. De vertikale hjørnene på hver side av stevn som det var luftlommer i er også slipet ned og fyllt opp med ny glassfiber.
Videre herfra så blir dette område stående og vente på installering av motor.
Fordi jeg ikke vet hvordan den nye motoren passer inn i båten, så har jeg mulighet til og endre vinklingen på propellakselen ved og endre vinkelen på stevnlageret her.
Videre i prosessen nå så måtte jeg endre på vangene for og få de til og passe med bredden på den nye motoren.
Så en utregning viste at en bredding på 15 mm på hver vange innvendig ville gi en fin bredde i forhold til den nye motoren.
Så da ble gamle vanger slipt ned og 2x15 mm vannfast finer ble støpt fast på innsiden av de gamle vangene.
Jeg brukte forskalingsfiner til dette.
Etter hva jeg har kunnet lese meg fram til så er dette noe av den finèren med best vannfaste/råte egenskaper man kan få kjøpt i norge.
Visst noen vet om andre slag som er like bra eller bedre, så setter jeg pris på en tilbakemelding.
Den brune filmen på platene ble slipt ned for og få epoxyen til og feste skikkelig.
For å laminere fast platene før støping så brukte jeg epoxy med fyllstoff og feste platene.
Deretter la jeg 3 lag med 450 gr glassfibermatte med epoxy over hele vangen. Så dette bør bli solid nok.
På grunn av oljesøl fra den gamle perkins motoren, så er noe av veggene i motorrommet råttent og oljetrukket. Så det værste er fjernet og nye plater blir montert og støpt fast.
Noen plater er 9mm som er lagt utenpå de gamle, deretter skrudd og støpt fast. Og noen er byttet ut i nye 15mm kokfast finer.
Dette er for og fjerne alle spor etter olje/diesellukt fra platene og for og få godt feste ved liming av nye støyreduksjonsplater i motorrommet.
Før jeg støper fast veggen på styrbord side så har jeg målt opp og og gjort klart til ny dieseltank som er bestillt.
Her er jeg i gang med og lage nytt tverskott og fundament til den nye tanken.
Så når motoren er på plass så blir vegg, tverskott og fundament satt opp og støpt fast før den nye tanken blir montert.
I midten av januar så fikk jeg løftet den nye motoren ombord i båten igjen og grovopprettet den.
Så det neste steget nå blir og finopprette motoren, løfte den ut av motorrommet igjen. Så skru fast vinkeljern som motoren skal stå på, og bore å gjenge opp hullene til motorfestene.
Deretter blir det maling å montering av støydemping i motorrom, trekking av slanger og kabler før motoren settes endelig på plass.
Så har et håp om at sommerferien blir i sandviken i år.