Jump to content

Vinterbruk av Mercury 150 four stroke 2015 mod.


Streifer

Recommended Posts

@pipe @index At nyere olje er bedre er ikke bare sant. Pga miljøkrav har en rekke tilsetninger i oljen blitt forbudt og "vanlig" olje av riktig vekt kan føre til blant annet ødelagte kam-aksler i eldre motorer. Oljeprodusentene har til en viss grad klart å finne på noen triks for å kompensere - men ikke nok til at gamle motorer nødvendigvis tåler å kjøres med moderne olje over lengre tid. Dagens motorer er designet for å tåle den nye - dårligere - oljen.

Den nye oljen er nok bedre hovedsaklig på ett punkt: miljø. Kanskje også på forbruk og generell motorslitasje, men den beskytter ikke like godt mot harde påkjenninger som du finner i en del eldre motorer.

De fleste av oss som har gammel bil bruker spesielt utvalgte oljer som fortsatt har gammel formulering. De fleste merker har også en "classic" olje, som skal fungere i gamle motorer. Vi bruker ikke gammeldags fordi vi ønsker en DÅRLIGERE olje, men fordi de moderne oljene ikke inneholder nok av stoffene som gamle motorer trenger. Blant annet zink og fosfor. I hvilken grad dette gjelder båtmotorer vet jeg ikke.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

@Amelbye,ja det du skriver er også endel av sannheten.
Spesielt eldre motorer med støtstenger til ventilene har godt av å bruke classic olje med høyt Zink og fosfor innhold for å minimere slitasjen.
Mens moderne motorer gjerne har ett coting belegg på stempler etc som trenger andre tilsettninger i oljen.
Det jeg skrev tidligere i tråden var veldig generelt for oss som har brukerhåndbok som sier vi skal ha en standard olje i en  API klasse som ikke finnes lengre fordi oljene lages i stadig bedre kvalitet.
 

 

 



 

Link to post
pipe skrev for 14 timer siden:

Det jeg skrev tidligere i tråden var veldig generelt for oss som har brukerhåndbok som sier vi skal ha en standard olje i en  API klasse som ikke finnes lengre fordi oljene lages i stadig bedre kvalitet.

 

De fleste oljer er kompatible bakover i API klasse, så det er ikke noe problem. Man bør uansett holde seg til den type olje og viskositet som produsenten anbefaler. Og det er ikke noe problem i dette tilfellet, oljene har ikke forandret seg så mye de siste seks årene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...