
Familiesnekke
Hei,
Med referanse til tråden i linken under; Er egentlig Syrefast stål (316L) et materiale som ikke bør benyttes i skroggjennomføringer, bunnventiler og våt eksos?
Slik jeg har forstått teorien, så er syrefast stål (316L) utsatt for "Oksygenkorrosjon" på en anderledes måte enn feks. vanlig karbonstål/svartstål. Syrefast stål danner et oksydlag, som er en slags beskyttende hinne mot videre korrosjon. Når dette oksydlaget blir eksponert mot oksygenholdig vann, så tæres det beskyttende oksydlaget bort i en kjemisk prosess. Når stålet i tillegg er omringet av saltvann (elektrolytter) så går denne prosessen bare raskere. Og med høyere temperatur, som for eksempel i eksosvannet, så går prosessen enda raskere.
Det skumle er at denne prosessen gir en slags groptæring ("pittings"), som spiser seg innover i stålet, og er "nesten usynlig". Det er kanskje kun en liten "prikk" som kan sees med bare øyet, og det er ikke sikkert at du ser at du har korrosjon før det er en liten lekkasje.
På en propellaksling eller trimflaps beskytter vi disse med offeranoder (sink), men det er jo ikke like lett inne i lydpotta, i eksosgjennomføringen eller i skroggjennomføringen.
På skroggjennomføringer og bunnventiler har vi mulighet for å velge edlere metaller eller kompositt, men hva med komponentene i våt eksos?
Er det noen som har noen bedre løsninger enn syrefast stål her?
Er det bedre å bruke kompositt, også for eksosen? Finnes det ferdige løsninger?
Her har jeg tatt et bilde fra tråden, og ringet rundt et par eksempler på gropkorrosjon, langt vekk fra sveis og varmepåvirket sone. Det er ser ut som at det er omfattende groptæring langs hele røret her...