
NilsPils
Med vannkjølt eksos er det ganske vanlig med epoxy og silikon i avgassystemet. Epoxy smelter ikke, men blir ødelagt av sterk varme.
Syrefast stål (tilsvarende AISI 316) er relativt motstandsdyktig mot saltvann dersom temperaturen ikke er for høy. Det bildet viser veldig typiske pittings som kan oppstå ved lokale angrep av klorioner fra sjøvann, helst på vanlig rustfritt AISI 304, men også på 316. Det opstår da typiske "knappenålshull" som på bildet.
Et av mine første oppdrag som ingeniør var konstruksjon av kjølevannsanlegget til en kraftstasjon i Zambia. Det var der snakk om elvevann, altså ferskvann. Men på grunn av faren for groing var det foreskrevet klorering av vannet. Konsulenten hadde foreskrevet ganske liten klorkonsentrasjon og vanlig rustfritt SIS 2333 (tilsvarende AISI 304) i rørsystemet. Dette var ca. 1970. og rustfrie kjølevannsrør var ganske ny teknologi den gangen. Etter kort tids drift stod det små stråler ut over alt fra rørene som ellers så intakte ut. Årsaken var at det lokale driftspersonalet hadde helt på klor i store mengder, langt over det som var forutsatt.