sap_2000
Problemet gjelder også skjærgårdsjeeper, bowridere osv.
Her ser man hvor fort ting kan gå fryktelig galt under forhold som burde vært helt håndterbart om båten hadde vært konstruert litt annerledes.
På en litt større WA-båt er plass til mange tusen liter vann på dekk og dollbord. Såpass mye at båten fort blir krøplet av vekta alene i dårlig vær om dette vannet ikke dreneres veldig kjapt. En ting er få fullt dekket av en hekksjø elns i ellers godt vær, en helt annen ting når det det er dårlige forhold og man har x tonn sjø på dekk når neste bølge kommer noen sek senere...
Har mest erfaring fra Nord Star og Sargo. Der er dette i høyeste grad tenkt på. Vel så viktig som helt eller delvis åpen hekk, er høydeforskjell og fall på dekket fra foran til akter, samt tetningene rundt luker i dørken. Disse båtene har stor hekkport i rørdesign istedenfor tett dør av nettop den grunnen
På sargo 36 er det vel 0,6-0,7 meter høydeforskjell på gangveien fremme og akterdekket som gjør at selv en skikkelig oversvømming av dekket er drenert ut på noen blunk.
Også viktig å holde dørene til styrehus stengt i dårlig vær. De er neppe 00% tette, men det vil ikke komme in store mengder vann den veien.
Har sett endel videoer fra Haulover inlet i Miami. Der er det plenty eksempler på hva som skjer når en konsollbåt eller bowrider får skikkelig med sjø over dekk. Som regel er game over på den første bølgen etter den som fylte båten.