
Teerex
Code0 skrev 35 minutter siden:problemet er vel at et gram vann utvider seg 1000 ganger når det blir til damp i sylinderen, om det er emulgert eller ikke...et gram vann er en tusendels liter, så 1000 ganger utvidelse blir vel en liter det da... blir høy kompresjon av det... vil heller ha vann i vannutskiller enn i sylinder...
Men hvor mange gram evt. ml drivstoff sprøyter injektoren inn pr. forbrenningstakt?
Vi snakker f.eks. 0,05 gram drivstoff for en middels stor marinedieselmotor med aktuell ytelse på f.eks på ca 150 hk v/3000 rpm.
Har du 0,1% vann utblandet i dieselen (1 dl på 100 liter diesel) så får du da altså 0,00005 gram vann i sylinderen pr. forbrenningstakt. Altså ikke så veldig mange mikrogram
Blir vel 50 mikrogram (1 mikrogram er 1 milliontedels gram). Forbehold om desimalfeil
Utvider dette seg 1000 ganger får man et volum på 0,05 cm3 såvidt jeg kan regne meg fram til.