Jump to content

Edit History

dude

dude

nomen skrev for 8 timer siden:

https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff-og-energi/bensin-og-diesel/

 

Her står det at det ikke blandes biodiesel i avgiftsfri diesel, så mulig norge ikke er en del av "other countries" som du referer til.

 

Dessuten kan diesel ha betegnelsen EN 590 enten den er avgiftsfri, eller ikke.

 

her blandes det nok litt begreper og betegnelser.

 

Det står at det ikke blandes i såkalt anleggsdiesel, eller gjerne kalt mgo

 

når det gjelder en 590 er dette en norsk europeisk standard, som tillater innblanding av biodiesel, og det er krav om at en viss prosent av drivstoff generellt (25%) skal ha innblanding, så det er nok det her også.

 

at du skriver at diesel kan ha betegnelse en 590 er dette forsåvidt riktig. når det gjelder både avgiftsfri og den som er belastet med veibruksavgift. det er samme dieselen, de blander farge i den om den blir fyllt på tanker som er beregnet til avgiftsfri bruk, og ikke om det er beregnet på bruk på vei.  tror faktisk dette blandes i av sjåførene på tankbilen. et særnorsk fenomen, tror ikke det finnes i andre land.

 

tror nok heller ikke det leveres eget oppsett for motorene i Norge, for farga eller blank diesel eller om de skal stå i båt eller bil, slik at det er mange motorer som "får juling" av biodieselinnblanding. men, de tåler det. mener volvo penta anbefaler dette foran mgo?

 

Men nok om den diskusjonen. jeg ville vite om det kunne dokumenteres skade på motorer eller komponenter som direkte kan knyttes til innblandet biodiesel, eller om dette er bare vandrerhistorier som de som mener at alt går galt om man bruker andre typer oljer eller filtre osv..

dude

dude

nomen skrev for 7 timer siden:

https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff-og-energi/bensin-og-diesel/

 

Her står det at det ikke blandes biodiesel i avgiftsfri diesel, så mulig norge ikke er en del av "other countries" som du referer til.

 

Dessuten kan diesel ha betegnelsen EN 590 enten den er avgiftsfri, eller ikke.

 

her blandes det nok litt begreper og betegnelser.

 

Det står at det ikke blandes i såkalt anleggsdiesel, eller gjerne kalt mgo

 

når det gjelder en 590 er dette en norsk europeisk standard, som tillater innblanding av biodiesel, og det er krav om at en viss prosent av drivstoff generellt (25%) skal ha innblanding, så det er nok det her også.

 

at du skriver at diesel kan ha betegnelse en 590 er dette forsåvidt riktig. når det gjelder både avgiftsfri og den som er belastet med veibruksavgift. det er samme dieselen, de blander farge i den om den blir fyllt på tanker som er beregnet til avgiftsfri bruk, og ikke om det er beregnet på bruk på vei.  tror faktisk dette blandes i av sjåførene på tankbilen. et særnorsk fenomen, tror ikke det finnes i andre land.

 

tror nok heller ikke det leveres eget oppsett for motorene i Norge, for farga eller blank diesel eller om de skal stå i båt eller bil, slik at det er mange motorer som "får juling" av biodieselinnblanding. men, de tåler det. mener volvo penta anbefaler dette foran mgo?



×
×
  • Create New...