pipe
Code0 skrev for 14 timer siden:Så interessert er jeg nok ikke. Men kanskje du kan opplyse meg om hva jeg har gått glipp av. Det er vel mer utviklende for innholdet i tråden om du forklarer for forumets medlemmer hvordan dette henger sammen. Jeg har ikke førstehånds kjennskap til motor som har blitt ødelagt, hverken av vann i diesel eller andre årsaker. Jeg har seilbåt, 30 driftstimer og 60 liter diesel i 2021. Jeg har kun hørt at problemet med vann i drivstoff er at det koker ved lavere temperatur enn diesel, og da blir det luftbobler på steder du ikke vil ha det, og fare for sylinder/ ventilskade når vann fordamper før dieselen tenner... og da jeg ikke har tenkt å lese meg opp på emnet, så følger jeg med på båtplassen, så kanskje noen med inngående kunnskap forteller hva som egentlig skjer når man har vann løst i diesel. Men takk for tipset, det var sikkert gitt i beste mening.
Poenget mitt er var att man har sprøytet vann inn i innsug/sylindere på stempelmotorer siden begynnelsen av ww2 for å få høyere effekt og lavere utslipp.
Jagerflyene brukte dette for å booste effekten under take off og hvis man havnet i dogfight.
Har blitt brukt på militærfly helt opp til nyere tid,
Mange løpsmotorer hadde dette i etter krigstiden før man gikk over til å bruke "lystgass".
Sabb 99 turbo hadde det og BMW M4 GTS som kom i 2015 har det.
BMW sier att man kan regne med å bruke opp vanntanken på 5l på 500 motortimer.
M4 GTS har 50hk og 50NM mer enn den ordinære M4 motoren pga "vann i sylinderen"
https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/5-litres-of-water-for-500-horses.html
Bosch har ett vann injection sett for ettermontering der man høyner effekten og minsker forbruket.
Så derfor tror jeg att å få litt vann i sylinderen ikke er ett problem snarere tvert i mot.
Hadde ikke el bølgen kommet tror jeg faktisk att neste trinn på stigen hadde vært att alle nye forbrenningsmotorer hadde kommet med en ekstra vanntank for å få ned utslippet.
Vann injektion i jetmotor