Jump to content

Edit History

dude

dude

Teerex skrev for 16 timer siden:

At anleggsdiesel var det samme som marin gassolje var ukjent for meg. 

Har alltid trodd at anleggsdiesel er EN590.

Nå har jeg snakket med to av dieselleverandørene her i vest for å høre om hva som er riktig. Oljeleverandøren i Bergen og Bunker oil i Ålesund. Begge får olje fra Exxon. Fikk mye informasjon om cetantall svovelinnhold, egenvekt og energiinnhold som definerer de forskjellige typer fra fyringsolje til de nyeste rene miljø/biodieselttyper. og til innblanding av biodiesel.

Om man "alltid" har trodd at anleggsdiesel var en 590 spørs på hvor lenge man definerer som "alltid"

som de sa på Bunker Oil i Ålesund. frem til og med 2018 fikk man kun mgo på deres anlegg.. etter dette ble det

bygget om slik at man fikk en 590 også. og da med biodieselinnblanding på alt til veitrafikk og uten biodisel på det som ble levert til avgiftsfrie formål/farget diesel. (som mange her har hevdet, jeg antok feil her for disse årene, beklager det) siden de nå har alle kvaliteter i egne tanker, og kan blande det som man ønsker levere på tankbil/båt. Litt annet opplegg hos Oljeleverandøren som henter olje i Skålevik, men de også har samme prinsipp mtp innblanding av biodiesel. altså Ikke innblanding av biodiesel for farget diesel i dag.

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges i Norge være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget. Norske myndigheter krever etter som jeg forstod det mer innblanding av biodiesel enn en590, legger opp til, slik at de har strenger krav enn denne. helt opp i 25% samlet krav om innblanding. Men dette er ikke noe praktisk problem ettersom alle maskinprodusenter går god for at deres motorer takler dette drivstoffet selv om det har et visst vanninnhold gjennom emulsjon pga etanol.

Så da vet vi i alle fall hvordan ståa er, informert fra leverandør av diesel.

dude

dude

Teerex skrev for 16 timer siden:

At anleggsdiesel var det samme som marin gassolje var ukjent for meg. 

Har alltid trodd at anleggsdiesel er EN590.

Nå har jeg snakket med to av dieselleverandørene her i vest for å høre om hva som er riktig. Oljeleverandøren i Bergen og Bunker oil i Ålesund. Begge får olje fra Exxon. Fikk mye informasjon om cetantall svovelinnhold, egenvekt og energiinnhold som definerer de forskjellige typer fra fyringsolje til de nyeste rene miljø/biodieselttyper. og til innblanding av biodiesel.

Om man "alltid" har trodd at anleggsdiesel var en 590 spørs på hvor lenge man definerer som "alltid"

som de sa på Bunker Oil i Ålesund. frem til og med 2018 fikk man kun mgo på deres anlegg.. etter dette ble det

bygget om slik at man fikk en 590 også. og da med biodieselinnblanding på alt til veitrafikk og uten biodisel på det som ble levert til avgiftsfrie formål/farget diesel. (som mange her har hevdet, jeg antok feil her for de to årene, beklager det) siden de nå har alle kvaliteter i egne tanker, og kan blande det som man ønsker levere på tankbil/båt. Litt annet opplegg hos Oljeleverandøren som henter olje i Skålevik, men de også har samme prinsipp mtp innblanding av biodiesel. altså Ikke innblanding av biodiesel for farget diesel i dag.

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget. Norske myndigheter krever etter som jeg forstod det mer innblanding av biodiesel enn en590, helt opp i 25% samlet krav om innblanding. Men dette er ikke noe praktisk problem ettersom alle maskinprodusenter går god for at deres motorer takler dette drivstoffet selv om det har et visst vanninnhold gjennom emulsjon pga etanol.

Så da vet vi i alle fall hvordan ståa er, informert fra leverandør av diesel.

• Create New...